‎همه آنچه درباره «بانک بابک» نمی‌دانید

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ – IranSOS – نام یک بانک در مالزی با نام بابک زنجانی گره خورده است. نام این بانک «نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی» است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه کسب و کار، زنجانی تایید کرده که عضو هیات‌مدیره این بانک است. به گفته وی، این بانک با سرمایه ۱۰۴ میلیون دلار فعالیت می‌کرد و فعالیتش هم نرمال و خوب بوده است. زنجانی گفته است که صاحب این بانک نیست و در آن سهامی هم ندارد بلکه صاحبش بانک دیگری در اندونزی بوده که به بانک دیگری سهامش را واگذار کرده بود.

نام بابک زنجانی این روزها آنقدر بر سر زبان‌ها افتاده که در حضور او دیگر کمتر کسی از شهرام جزایری و مه‌آفرید امیرخسروی به عنوان فعالان ناسالم اقتصادی یاد می‌کند. بین امیر منصور آریا و بابک زنجانی شاید وجوه مشترک زیاد باشد اما یکی از آنها بسیار جلب توجه می‌کند.
‎مه‌آفرید امیرخسروی یا همان امیرمنصور آریا، به دنبال تاسیس یک بانک در ایران بود. بانک آریا متعلق به او بود که پذیره‌نویسی هم کرد اما پس از لو رفتن اقدامات خرابکارانه‌اش در حوزه اقتصاد، لغو مجوز شد.
‎ظاهرا بابک زنجانی از این اتفاق درس گرفته و راه راحت‌تری را انتخاب کرده است. او در مالزی عضو هیات‌مدیره یک بانک شده و پول‌ها را در آنجا نگه می‌دارد.
‎خودش در این‌باره گفته است: من تنها یکی از اعضای هیات‌مدیره این بانک بودم تا اینکه تحریم‌ها علیه ایران روز به روز بیشتر شد. با توجه به اینکه انتقال منابع مالی برای شرکت‌های بیرونی و مردم سخت شده بود، تصمیم گرفتم به عنوان عضو هیات‌مدیره در یکی از بانک‌های خارجی مالزی ورود پیدا کنم و موسسات مالی خود در امارات را که منابع پنج میلیارد یورویی بود در آن به شکلی متصل و خدمات مالی ایجاد کنم و این امر هر روز مشتریان زیادی را جذب می‌کرد.
‎او تاکید کرده که «پس از مدتی بانک‌های داخلی که قادر به انتقال پول‌های خود نبودند از طریق بانک مرکزی منابع خود را به این بانک انتقال و این بانک منابع را به مشتریان در خارج از کشور انتقال می‌داد. حتی ال‌سی و خریدهای خارجی را برای بانک‌ها و مشتریان داخلی کشور به سرعت انجام می‌داد تا جایی که ۵/ ۱۷ میلیارد یورو از منابعی که در خارج از کشور و مربوط به بانک‌ها بود با کارمزد ۷ در هزار یعنی کمتر از یک درصد منتقل می‌کردیم و هر روز بانک‌ها و مشتریان بیشتری به این سیستم نزدیک می‌شدند.»
‎با مراجعه به سایت «First Islamic Investment Bank» نکات جالبی از آن درمی یابیم. آنچه در مراجعه به سایت نظر بیننده را جلب می کند، بنر قرار گرفته در بالای آن است. «خلاقیت» و «سود سرشار در کمترین زمان» کلیدواژه های شعار اصلی این بانک است.
‎در توضیح فعالیت‌های این بانک که به اختصار FIIB نامیده می‌شود، آمده است: ما می‌دانیم که افزایش سرمایه، می‌تواند حقوق صاحبان سهام را تامین کند. ما با ارائه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات مالی با استانداردهای بین‌المللی و اسلامی، در حداقل زمان، خدمتی بهینه برای افزایش ارزش کسب و کار شما ارائه می‌دهیم.
‎این بانک همچنین تاکید کرده که مدیرانش در حوزه سرمایه‌گذاری، از تخصص کاملی در این زمینه برخوردارند. این بانک به شما کمک می‌کند که از طریق سرمایه‌های موجود در فضایی رقابتی و نوآورانه به نفع کسب و کار خود استفاده کنید.
‎در بخش دیگری از خدمات این بانک اشاره شده که با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه اسلامی، ما دسترسی شما را به صندوق‌های محلی و بین‌المللی برای تامین مالی کسب و کارتان هدایت می‌کنیم.
‎از معاملات ارز تا خرید سهام
‎مدیر این بانک شخصی به نام Said Credenda Arismunandar و مدیر داخلی آن نیز «زید ابراهیم» است. در بخش مدیران این سایت، نامی از بابک زنجانی به چشم نمی‌خورد. البته نام سایر اعضای هیات‌مدیره آن نیز جایی درج نشده است.
‎مقر اصلی این بانک در منطقه لابوآن مالزی است. لابوآن بیشتر به عنوان یک مرکز مالی فراساحل، مقصدی گردشگری برای غواصی است. مراکز مالی، بورس آزاد و بانک‌های بین‌المللی و شرکت‌های بیمه در این شهر مستقر هستند. عمده‌ترین عامل شهرت این بندر و جزیره، بورس آزاد بین‌المللی لابوآن است که در این شهر مستقر است.
FIIB در ۱۵ آگوست ۲۰۰۸ تاسیس شد. گفته می‌شود این بانک با ارزیش در تاجیکستان همکاری دارد. FIIB طیف کاملی از محصولات مالی از سرمایه‌گذاری گرفته تا بانکداری خصوصی را ارائه می‌دهد.
‎یکی از خدمات مهم این بانک، خدمات مشاوره در زمینه سرمایه‌گذاری به نمایندگی از مشتریان است. انجام معاملات ارز خارجی و خرید و فروش سهام نیز از جمله این خدمات است.
‎خدمات مالی اسلامی بانک بابک زنجانی
‎این بانک اعلام کرده که «تسهیلات در قالب عقود اسلامی» را نیز ارائه می‌دهد. بدهی تاریخ‌دار که در عرف بانکی با نام صکوک قابل تبدیل شناخته می‌شود، از جمله ابزار با شیوه برنده – برنده است که به مشتریان FIIB ارائه می‌شود. FIIB تاکید کرده که سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در اندونزی و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه مالی با حفظ اصول تامین مالی اسلامی، اولویت کار آنهاست.
‎خدمات حواله، یکی از دیگر مهم‌ترین خدمات آن است، به طوری که اعلام شده این بانک می‌تواند به مشتریان خود انتقال وجوه، با سرعت هر چه تمام‌تر خدمت ارائه کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال