جمعی از استادان دانشگاه شریف طی نامه‌ای خواهان آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی شدند

جمعه ۲۴ اردیبهشت، ۱۴۰۰-۲۰۲۱-۰۵-۱۴-SOS Iran- بیش از ۱۷۴ نفر از استادان دانشگاه صنعتی شریف با ارسال نامه‌ای به مسئولان جمهوری اسلامی، خواستار آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی دو تن از دانشجویان بازداشتی این دانشگاه شدند.

امضاکنندگان در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه امیر حسین مرادی و علی یونسی دو تن از دانشجویان برتر دانشگاه صنعتی شریف که قبلا در المپیادهای کشوری و جهانی افتخاراتی را برای کشور کسب کرده‌ و بیش از یک سال است که در زندان هستند، نوشتند: باتوجه به طولانی شدن گرفتاری این دو جوان، مُصرانه از مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی درخواست می‌نماییم که اجازه دهند این دانشجویان به آغوش خانواده و جمع دانشگاهی خود بازگردند.

به گزارش ار اف ای، در این نامه آمده است: «بیش از یک سال است که دو تن از دانشجویان برتر دانشگاه صنعتی شریف (امیر حسین مرادی و علی یونسی) که قبلا در المپیادهای کشوری و جهانی افتخاراتی را برای کشور عزیزمان نیز کسب کرده‌اند، در زندان هستند. امضاکنندگان این نامه که جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف هستند، بخش بزرگی از زندگی خود را صرف پرورش مستعدترین جوانان ایران کرده و همواره به آنان به چشم فرزندان خود نگریسته‌اند.»

این نامه می افزاید: «یک فرزند نوجوان و جوان ممکن است سهواً یا عمداً مرتکب خطا شود اما آنچه مهم است مواجهه‌ی پدرانه و درس‌آموز با اوست.»

این استادان اضافه کردند «مطمئناً این برخورد پدرانه و بزرگ منشانه مسئولین نظام جمهوری اسلامی در قبال فرزندان این آب و خاک که گهگاه ممکن است به مقتضای کم تجربگی و شور جوانی خطایی هم مرتکب شوند نور امید را در دل جوانان کشور روشن‌تر می‌سازد و بهانه فتنه‌انگیزی را از بدخواهان کشور سلب می‌نماید.»

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با مجاهدین خلق متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد. شهریورماه ۹۹ آیدا یونسی از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد. آبان‌ماه ۹۹ علی یونسی به کرونا مبتلا شده و مدتی بعد پس از بهبودی به سلول چند نفره بازگردانده شد.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد، برای ایران افتخار آفریده است.

چندی پیش، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف طی نامه ای به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، ضمن اعتراض به اتهام افساد فی‌الأرض مطروحه علیه علی یونسی و امیر حسین مرادی دو دانشجوی ممتاز دانشگاه مذکور و محبوس در زندان اوین، سرکوب سیستماتیک تحت عناوین مختلف در خصوص جلوگیری از دادرسی عادلانه این دو دانشجو را محکوم کردند.

این دانشجویان خواهان جلوگیری از ترتیب اثر قانونی در خصوص اقاریر و مصاحبه‌های اخذ شده از این دانشجویان، تامین سلامت جسمی و روحی آنها توسط متخصصان بدون گرایش خاص، جلوگیری از ادامه اقدامات خلاف قانون و بازداشت طولانی‌مدت بدون نظر دادگاه صالح و همچنین امکان ایجاد ملاقات وکیل با متهمین و دسترسی آزاد وکیل به پرونده این دو دانشجو شدند.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال