سجاد سنجری کودک-مجرم در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد

https://iransos.com/indexfarsi/images/Hinrichtung/edam-na.jpg

پنجشنبه ۱۴ مرداد، ۱۴۰۰-۲۰۲۱-۰۸-۰۵-SOS Iran- روز دوشنبه ۱۱ مردادماه، حکم اعدام سجاد سنجری کودک-مجرم، در زندان دیزل آباد کرمانشاه اجرا شد. وی در سال ۹۰ و در ۱۵ سالگی، از بابت اتهام قتل بازداشت و در نهایت به اعدام محکوم شده بود.به گزارش هرانا به نقل از عفو بین الملل، سحرگاه روز دوشنبه ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰، سجاد سنجری کودک مجرم در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد.

بر اساس این گزارش، حکم اعدام وی در بی‌اطلاعی و بدون ملاقات با خانواده اجرا شده است.

دیانا الطحاوی معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین الملل گفت: “با اعدام محرمانه سجاد سنجری، مقامات ایرانی بار دیگر بی رحمی مطلق سیستم قضایی خود را نشان دادند. استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته اند مطابق قوانین بین المللی مطلقا ممنوع است و به منزله حمله ای ظالمانه به حقوق کودکان است. “

وی با اشاره به اینکه “اعدام مخفیانه و بدون دیدار با خانواده، الگوی هشداردهنده ای از مقامات ایرانی است که به طور مخفیانه یا در کوتاه مدت اعدام را اجرا می کنند تا شانس مداخلات عمومی و خصوصی را [برای جلوگیری از اعدام] به حداقل برسانند” از مقامات ایران خواست که با اصلاح قانون، اعدام افرادی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن دارند را متوقف کند.

سجاد سنجری در سال ۹۰، زمانی که تنها ۱۵ سال داشت در یک درگیری، نوجوانی هم‌سن و سال خودش را به قتل می‌رساند. نزاعی بین دو کودک که منجر به کشته‌شدن یکی از طرفین می‌شود و سجاد قاتل می‌شود. پرونده سجاد را جمعیت امام علی پیگیری کرد و خانواده مقتول هم بعد از مدتی می‌پذیرند که دیه را بگیرند و رضایت دهند. رقم دیه هم با کمک‌های مردمی جمع شد اما خانواده مقتول منصرف شده و می‌گویند سجاد باید اعدام شود.

این در حالی است که سجاد زمانی اقدام به قتل کرده که زیر ۱۸ سال بوده و طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر، اعدام او غیرقانونی است. علاوه بر این سجاد از لحاظ روانی وضعیت مناسبی نداشت. لازم به ذکر است سناریویی مبنی بر اینکه سجاد در مقابل تلاش طرف مقابل برای تجاوز به او، اقدام به قتل کرده است هم وجود دارد.

لازم به یادآوری است که در دیماه ۱۳۹۵ سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات جمهوری اسلامی خواست که حکم اعدام سجاد سنجری، نوجوان متهم به قتل را متوقف کنند.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۲ کودک-مجرم اشاره کرد و همینطور به محل اجرای ۱ حکم اعدام که در ملا عام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال