رهایی از اعدام دو زندانی در تهران و شاهرود

جمعه ۲۲ مرداد، ۱۴۰۰-۱۳٫۰۸٫۲۰۲۱-SOS Iran- دو زندانی در شهرهای تهران و شاهرود که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. به گزارش همشهری، یک زندانی تبعه افغانستان محکوم به اعدام در تهران از چوبه دار رهایی یافت.بر اساس این گزارش، سال ۹۱ زن جوانی در تماس با پلیس از قتل مادرش خبر داد. در بررسی‌ها مشخص شد مرد جوانی که کارگر مغازه میوه فروشی است و چندین بار برای وی میوه به خانه‌اش برده بود شب قتل در اطراف خانه قربانی دیده شده است. تیم جنایی به تحقیق از خانواده مقتول پرداخته و مشخص شد کارگر میوه فروشی از مقتول خواستگاری کرده بود اما به علت مخالفت شدید خانواده این ازدواج رخ نداده بود. کارگر میوه فروشی اسفند سال ۹۱، در حالی که در اردوگاه افغانستانی ها بود دستگیر شد.

در این گزارش آمده است، متهم جوان در تحقیقات منکر قتل شد این در حالی بود که در بازرسی بدنی از وی گوشی تلفن همراه مقتول کشف شد. گرچه متهم افغانستانی در تمام مراحل تحقیقات به قتل اعتراف نکرد، اما باتوجه به اینکه آزمایش خونی که در صحنه قتل به‌دست آمد با خون وی مطابقت داشت و گوشی تلفن مقتول نیز از وی کشف شد و همسایه‌ها نیز او را در شب قتل در نزدیکی خانه مقتول دیده بودند همه مدارک و شواهد علیه وی بود و به‌همین خاطر راهی زندان شد.

متهم پس از تکمیل تحقیقات، در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت. قضات دادگاه سرانجام حکم اعدام او را صادر کردند. با تأیید این حکم از سوی دیوانعالی کشور، پرونده برای اجرای حکم به شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت ارسال شد.

به درخواست اولیای دم اوایل سال گذشته مرد جوان پای چوبه دار رفت اما با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی پایتخت موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد. با پایان این مهلت وی با درخواست اولیای دم، برای بار دوم به چوبه دار نزدیک شده بود که با تلاش قاضی موسوی، از شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی پایتخت و تیم صلح و سازش دادسرا سرانجام فرزندان مقتول از اعدام او صرف نظر کردند و بدین ترتیب متهم بزودی در دادگاه کیفری از جنبه عمومی جرم محاکمه خواهد شد.

رهایی یک زندانی از اعدام در شاهرود

به گزارش خبرگزاری میزان، یک زندانی در شاهرود با رضایت اولیای دم از پای چوبه دار نجات یافت.

رئیس کل دادگستری استان سمنان از بازگشت به زندگی یک محکوم به اعدام با تلاش اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان شاهرود خبر داد و گفت: با تلاش بی وقفه معتمدین شهرستان شاهرود و اعضای شورای حل اختلاف ویژه زندان شاهرود، یک زندانی محکوم به اعدام پس از اخذ رضایت اولیای دم، از چوبه دار رهایی یافت.

محمدجعفر عبدالهی، خاطرنشان کرد: این زندانی که در سال ۱۳۹۳ مرتکب قتل شده بود با گذشت اولیای دم از اجرای حکم اعدام رهایی یافت.

وی افزود: با تلاش اعضای شورای حل اختلاف شعبه ۱۳ ویژه زندان شاهرود و با پیگیری‌های بی‌وقفه ریش سفیدان و معتمدین شهر، پس از برگزاری جلسات متعدد مصالحه با خانواده مقتول، رضایت آن‌ها پس از ۷ سال حاصل و به این ترتیب اولیای دم از حق قانونی و شرعی خود گذشتند و متهم به قتل را مورد بخشش قرار دادند.

عبدالهی گفت: در روز‌های اخیر پس از آن که تلاش‌های اولیه برای اخذ رضایت در این سال‌ها بی نتیجه مانده بود، مسئولان زندان و شورای حل اختلاف جلسات مذاکره و مصالحه با اعضای خانواده مقتول را از سر گرفتند و در نهایت خوشبختانه این بار، تلاش‌ها مثمرثمر واقع شد و سرانجام اولیای دم مقتول، رضایت خود را پس از هفت سال اعلام و از اعمال مجازات اعدام این زندانی صرف نظر کردند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان در پایان تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته ۱۲ نفر و در سال جاری تاکنون دو نفر از محکومان به اعدام با کسب رضایت اولیای دم از چوبه دار نجات یافتند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال