رهایی پنج زندانی از اعدام در شهرهای مختلف

دوشنبه ۲۵ مرداد، ۱۴۰۰-۱۶٫۰۸٫۲۰۲۱ SOS Iran- پنج زندانی در شهرهای گنبدکاووس، مینودشت، بندرعباس و بهار که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند. همچنین رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از رهایی ۸ محکوم به اعدام در ۵ ماهه سال جاری خبر داد.به گزارش هرانا به نقل از دیدارنیوز، دو زندانی در شهرهای گنبدکاووس و مینودشت که پیشتر در پرونده های جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با گذشت اولیای دم از چوبه دار رهایی یافتند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: یکی از محکومان جوان ۲۷ ساله‌ای است که چهار سال پیش در پی جدال لفظی پیش پاافتاده، مرگ جوان دیگری را رقم زده بود.

حیدر آسیابی ادامه داد: بار‌ها پادرمیانی بزرگان و اعضای شورای حل اختلاف شهرستان گنبدکاووس در سال‌های گذشته بی نتیجه مانده بود اما امروز اولیای دم بزرگوارانه با بخشش به این جوان فرصت دوباره برای زندگی بخشیدند.

وی ادامه داد: دومین محکوم به قصاص هم یک جوان ۲۰ ساله است که فروردین امسال در مینودشت و دعوای خانوادگی سبب مرگ دایی اش شده بود.

آسیابی گفت: پدربزرگ و مادربزرگ این جوان امروز با حضور در شورای حل اختلاف گنبدکاووس از اعدام صرفنظر کردند.

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون تعداد نه نفر از محکومین با گذشت اولیای دم در استان گلستان از اعدام رهایی یافته اند.

رهایی از اعدام یک زندانی در بهار

به گزارش خبرگزاری میزان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهار از بخشش یک محکوم به اعدام توسط اولیای دم در این شهرستان خبر داد.

احسان فرجی گفت: پس از تحقیقات و تأیید قتل عمد دو نفر، با وجود آن که قرار بود حکم اعدام برای متهم اجرایی شود، اما با بهره مندی از ظرفیت کمیته معتذرین، اولیاء دم هر دو مقتول با شرایطی گذشت خود را اعلام کردند.

وی ادامه داد: حدود چهار سال پیش فردی از اهالی شهرستان بهار بر اثر عصبانیت دست به قتل عمد دو نفر دیگر می‌زند و در این مدت خانواده متهم هر اقدامی می کنند تا بتوانند راهی برای جلب رضایت اولیاء دم هر دو مقتول پیدا کنند، اما هر بار به در‌های بسته می‌خورند تا آن که به همت فعالیت کمیته معتذرین راهی برای بخشش باز می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهار اضافه کرد: اولیاء دم هر دو مقتول به هیج عنوان به جزء اعدام درخواست دیگری نداشند، با این وجود با بهره مندی از ظرفیت کمیته‌های مصلحین و معتذرین، تلاش‌های شعبه‌های ۱۵۱ و ۱۱۱ حوزه قضایی بهار، ریش سفیدان و تعدادی دیگر از معتمدین، خانواده یکی از مقتولین از اجرای حکم اعدام گذشت.

وی با بیان اینکه اولیاء دم یکی دیگر از مقتولین به هیچ عنوان راضی به بخشش نبود و اصرار بر اعدام داشت، افزود: بنابراین قرار بر آن بود تا حکم اجرایی شود و حتی مقدمات هم فراهم شد، اما در لحظات آخر خانواده مقتول دوم نیز از خون فرزندشان با قید شرط گذشتند.

فرجی تصریح کرد: بدین ترتیب خوشبختانه با توجه به گذشت اولیاء دم هر دو مقتول، حکم اعدام اجرا نمی‌شود، البته بخش مرتبط با جنبه عمومی جرم مطابق با قانون باید اجرا شود.

رهایی از اعدام دو زندانی در بندرعباس

به گزارش فارس، دو زندانی در بندرعباس با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافتند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در این رابطه گفت: با میانجیگری مسئولان قضایی و پیگیری های معتمدین محلی و اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس، پس از اخذ رضایت اولیای دم، پرونده این دو نفر به صلح و سازش منجر شد.

علی صالحی افزود: نهایتا این دو زندانی از چوبه دار رهایی یافتند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال