رهایی ۴ زندانی از چوبه دار

جمعه ۲۶ شهریور، ۱۴۰۰-۱۷٫۰۹٫۲۰۲۱-SOS Iran- دو زندانی در قشم با گذشت اولیای دم از اعدام رهایی یافتند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس شورا‌های حل اختلاف هرمزگان گفت: محکومان حدود پنج سال پیش، به دنبال وقوع تصادف دو دستگاه خودرو و نزاع دسته جمعی در شهر قشم، دو نفر را با ضربات سلاح سرد چاقو به قتل رسانده بودند.مظفر حمزه‌ای افزود: با تلاش مصلحین، خیران و مسئولان شهرستان قشم، محکومان بخشیده شدند و از خانواده مقتولان دلجویی شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در تهران

به گزارش شرق، یک زندانی در تهران از اعدام رهایی یافت.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از ۲۶ آذر سال ۹۳ به‌دنبال وقوع درگیری خونین در پارکی در منطقه شهرری آغاز شد. شواهد نشان می‌داد درگیری میان چند پسر جوان رخ داده و در آن دعوا فرهاد ۱۸‌ساله از ناحیه سینه چاقو خورده است. فرهاد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد و پلیس به پیگیری ماجرا پرداخت.

شاهدان درگیری می‌گفتند فرهاد در درگیری با یکی از دوستانش به‌نام سروش چاقو خورده است. پلیس به ردیابی سروش پرداخت، اما او به مکان نامعلومی گریخته بود. چند روز از این ماجرا گذشته بود که سروش خودش را به پلیس معرفی کرد.

متهم گفت: “من در درگیری با فرهاد به‌خاطر متلک‌پرانی به یک دختر او را با چاقو زدم”. ۱۸ روز از درگیری خونین گذشته بود که از بیمارستان خبر رسید فرهاد روی تخت‌ بیمارستان جان باخته است.

سپس کیفرخواست علیه متهم صادر و پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. در ابتدای جلسه رسیدگی اولیای دم برای متهم درخواست اعدام کردند و سپس متهم به دفاع از خود پرداخت.

در پایان و بعد از اینکه جلسه دادگاه تمام شد، قضات وارد شور شدند و متهم را به درخواست اولیای‌دم به اعدام محکوم کردند. حکم صادره در دیوان عالی کشور مورد بازبینی قرار گرفت و مهر تأیید خورد و قطعی شد. به‌ این‌ ترتیب سروش پای چوبه دار رفت، اما دقایقی قبل از اجرای حکم توانست رضایت اولیای دم را جلب کند و به زندگی برگردد.

با گذشت هفت سال از وقوع قتل و بازگشت متهم به زندگی، پرونده برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

رهایی از اعدام یک زندانی در یزد

رئیس کل دادگستری استان یزد از اعلام رضایت اولیای دم دو فقره قتل در لحظه آخر و لحظاتی پیش از اعدام در سحرگاه امروز خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامعلی دهشیری، ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: اولیای دم این پرونده سحرگاه امروز با اعلام رضایت خود لحظاتی قبل از اجرای حکم، به یک جوان ۲۳ساله عمری دوباره بخشیدند.

وی در بیان موضوع این پرونده گفت: چند سال قبل یک جوان ۲۰ ساله مرتکب دو فقره قتل می‌شود و یک زن ۷۰ ساله و یک نوجوان ۱۲ ساله را به قتل می رساند، مراحل دادرسی در یزد و استیذان از دیوان عالی کشور نیز انجام می شود و زمان و محل اجرای حکم، طبق روال قانونی سحرگاه روز ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ در محوطه داخلی زندان مرکزی یزد تعیین می‌شود.

این مقام قضایی افزود: سحرگاه امروز در حالیکه خانواده زندانی نا امیدانه فقط برای تحویل گرفتن جنازه فرزند خود پس از اعدام پشت درب های زندان انتظار می کشیدند، مادر از گریه‌های لحظات آخر متهم لرزید و به شرط اعلام رضایت پدر مقتول از خون فرزند خود گذشت.

دهشیری گفت: پدر این مقتول نیز در حالیکه ضامن اول پایه اعدام آزاد شده بود قبل از خلاص کردن ضامن دوم رضایت بی قید و شرط خود را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است، در این پرونده از جنبه قتل زن هفتاد ساله اولیاء دم دیگری هم وجود دارد که پیگیری واحد مددکاری زندان برای اخذ رضایت سایر اولیاء دم هچنان ادامه دارد، اما جنبه اعدام حتمی زندانی از حیث قتل عمدی پسر نوجوان ۱۲ ساله بدون هیچ قید و شرطی حاصل شد و این اولیاء دم از دریافت دیه هم امتناع کردند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال