صدور حکم «کور شدن چشم» برای یک متهم در تهران

یکشنبه ۱۷  مهر، ۱۴۰۰-۰۹٫۱۰٫۲۰۲۱-SOS Iran- یک متهم در تهران توسط دادگاه کیفری یک این استان به قصاص چشم (کور شدن)، محکوم شد. یکی از انتقادات مهم به سیستم قضایی و حقوقی ایران وجود قوانینی مانند نقص یا قطع عضو است که مغایر با اصول حقوق بشر، اصل و هدف مجازات و نافی کرامت انسانی تلقی می‌شود.به گزارش مشرق نیوز، یک متهم در تهران توسط دادگاه کیفری یک این استان به قصاص چشم (کور شدن)، محکوم شد.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده از خرداد ۹۷ در پی وقوع یک درگیری در منطقه فشم تهران آغاز شد. طی این درگیری مرد ۴۰ ساله‌ای که از ناحیه چشم مصدوم شده بود به بیمارستان منتقل شد اما در نهایت شدت ضربه موجب تخلیه چشم راست او شد. در پی شکایت این مرد، متهم ۴۵ ساله بازداشت شد. به دنبال اعترافات متهم کیفرخواست صادر و  پرونده جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ۱ استان تهران ارجاع داده شد. طی جلسه دادگاه شاکی خواستار قصاص شد. هیات قضات در پی درخواست متهم برای بررسی بیشتر در خصوص قصاص چشم (کور شدن)، پرونده را به پزشکی قانونی ارجاع دادند. نهایتا پزشکی قانونی پس از معاینات چشم شاکی اعلام کرد با توجه به این که چشم وی به طور کامل تخلیه و نابینا شده است امکان قصاص چشم (کور شدن) وجود دارد.

نهایتا متهم در شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد.

شاکی پرونده طی جلسه دادگاه اظهار داشت: “ما سال‌ها با هم اختلاف داشتیم. آن روز درگیری میان ما بالا گرفت و با چاقو به چشمم ضربه زد. من در این ۴ سال بشدت آزار دیدم و به هیچ عنوان قصد گذشت ندارم”.

متهم نیز طی اعترافات خود عنوان کرد: “روز حادثه شاکی به مقابل خانه‌ام آمد و با داد و فریاد گفت که از دست مزاحمت‌های من خسته شده و باید خانه‌ام را بفروشم و بروم. می‌خواستم در خانه را ببندم که مانع بسته شدن در خانه شد و باهم درگیر شدیم او به رویم چاقو کشید و به سمتم حمله کرد، من هم چاقو را از او گرفتم و یک ضربه زدم من چاره‌ای به جز ضربه زدن به او نداشتم”.

در پایان جلسه قضات دادگاه متهم را به قصاص چشم (کور شدن) محکوم کردند.

حکم نقص یا قطع عضو از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز، نافی کرامت انسانی و موهن مانند شلاق، قطع دست یا نقص عضو را ممنوع کرده است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال