عفو بین‌الملل: دفاع دبیر ستاد حقوق بشر ایران از اعدام کودکان منزجرکننده است

یکشنبه ۲۸ آذر، ۱۴۰۰-۱۲٫۱۹٫۲۰۲۱-SOS Iran- عفو بین‌الملل در واکنش به اظهارات اخیر دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در دفاع از اعدام افراد زیر ۱۸ سال، ممنوعیت استفاده از این مجازات در مورد کودکان را «مطلق» و «بی‌قید و شرط» عنوان کرده و حرف‌های کاظم غریب‌آبادی در دفاع از اعدام کودکان را «منزجرکننده» خوانده است.به گزارش رادیو فردا، کاظم غریب‌آبادی،‌ دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، روز شنبه، ۲۶ آذر در پی تصویب قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل متحد در خصوص مجازات اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال، تعداد این نوع اعدام در ایران را «انگشت‌شمار» خوانده و گفته بود «هیچ تعهد بین‌المللی الزام‌آوری وجود ندارد که افراد زیر ۱۸ سال مجازات اعدام دریافت نکنند».

عفو بین‌الملل هم‌چنین در واکنش به بخش دیگری از اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی که قصاص را «حق اولیای دم» خوانده، گفته است این مجازات از اساس «ناعادلانه»، «بی‌رحمانه» و «غیرانسانی» است و اقدام نظام قضایی ایران در «دخیل کردن خانواده مقتول در روند کشتن یک انسان دیگر» را اشتباه دانسته است.

دفاع دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران از اعدام کودکان در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران «ممنوعیت مطلق» مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند را طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک، تصویب کرده است.

قوانین جمهوری اسلامی ایران، سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران تعیین کرده است و با وجود پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک از حدود ۲۷ سال پیش، اعدام کودک- مجرمان در کشور همچنان ادامه دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه ۲۵ آذر قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. از جمله مواردی که در این قطعنامه درباره آن ابراز نگرانی شده بود، تداوم اجرای مجازات اعدام در جمهوری اسلامی ایران برای افراد زیر سن قانونی بود و از حکومت ایران خواسته شده بود که اجرای مجازات اعدام علیه کودکان را متوقف کند.

بر اساس این قوانین حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال تا زمان رسیدن به سن قانونی به صورت موقت متوقف می‌شود، اما لغو نمی‌شود و پس از رسیدن متهم به سن قانونی در صورت عدم گذشت اولیای دم، آن فرد به اعدام محکوم می‌شود.

بر اساس سیزدهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران که فروردین امسال منتشر شد، در سال ۲۰۲۰، ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داده است» و حداقل «چهار کودک-مجرم» در میان افراد اعدام‌شده در این سال بوده‌اند.

درباره آمار اعدام کودک‌-مجرمان در سال ۲۰۲۱ تاکنون گزارشی منتشر نشده است، اما اجرای حکم اعدام آرمان عبدالعالی به اتهام قتل دوست دخترش در زمانی که کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به‌دنبال داشت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال