افزایش ۲۶درصدی اعدام در ایران

سه شنبه ۰۷ دی، ۱۴۰۰-۱۲٫۲۸٫۲۰۲۱-SOS Iran- گزارش سالانه میلادی سازمان حقوق بشر در ایران حاکی از افزایش ۲۶ درصدی اعدام در ایران با اعدام ۲۲۹ نفر از جمله ۴ کودک‌مجرم است. بیشترین اعدام‌ها در استان خراسان رضوی و استان البرز انجام شده‌اند.به گزارش دویچه وله، سازمان حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه میلادی خود از افزایش ۲۶ درصدی اجرای حکم اعدام در ایران به نسبت سال ۲۰۲۰ خبر داده است. از ابتدای سال میلادی جاری تا ۲۰ دسامبر، مجموعا ۲۲۹ نفر توسط دستگاه قضایی ایران اعدام شده‌اند که ۸۸ درصد به صورت مخفیانه و بدون اطلاع رسانه‌ها بوده است.

۲۵۹ نفر از اعدام‌شدگان مرد و ۱۵ نفر از آنان نیز زن بوده‌اند که بیش از نیمی از آنان به جرم قتل اعدام شده‌اند.

بیشترین اعدام‌ها در استان خراسان رضوی و استان البرز انجام شده و زندان رجایی شهر کرج و زندان زاهدان در صدر اجرای احکام اعدام قرار دارند.

طبق این گزارش برای بیش از ۱۶ هزار و ۵۳۱ نفر حکم زندان صادر شده و ۶ هزار و ۹۸۲ ضربه شلاق به محکومان زده شده است.

بازداشت اقلیت‌های ملی به نسبت سال میلادی گذشته رشد ۵۵ درصدی داشته که شامل بازداشت ۴۴۵ شهروند می‌شود. ۱۰۳ نفر در حوزه‌ حقوق قومی-ملی توسط نهادهای امنیتی-قضایی احضار شده‌اند و دست‌کم برای ۶۱ نفر بیش از هزار ماه حبس صادر کرده‌اند که ۲۱ درصد نسبت به ۲۰۲۰ از صدور حکم حبس کاسته شده است.

از اقلیت‌های مدهبی در ایران ۱۴۴ نفر بازداشت، ۳۹ نفر احضار، ۱۱ نفر منع از فعالیت اقتصادی و ۲۴ نفر منع از تحصیل شده‌اند و ۶۰ مورد تفتیش منزل، ۲ مورد تخریب اماکن مدهبی، ۵ مورد ممنوعیت از خروج و ۶ مورد محاکمه قضایی را در بر می‌گیرد.

این شهروندان به جریمه نقدی، شلاق و محرومیت از حقوق اجتماعی خود محکوم شده‌اند.

بنا بر آمار این سازمان حقوق بشری، بیش از یکهزار نفر در راستای منع از حق آزادی بیان و اندیشه دستگیر شده‌اند. ۲۵۶ نفر نیز به مراجع قضایی-امنیتی فراخوانده شده‌اند و ۲۱ نشریه مجرم و ۲ نشریه نیز توقیف شده است.

۱۷ نفر نیز در سال میلادی ۲۰۲۱ به دلیل فعالیت‌هایشان در حوزه اندیشه، ۱۷ نفر منع از خروج و ۶۴ تن محکومیت زندان گرفته‌اند. ۲۳ گزارش نقض حقوق بشر نیز به دلیل فعالیت‌های فرهنگی به دست آمده و شامل بازداشت ۶ تن، احضار ۷ نفر و ۸۴ ماه حبس برای ۶ نفر بوده است.

بازداشت شهروندان به نسبت سال قبل میلادی در حوزه اندیشه ۱۲درصد افزایش و در حوزه فرهنگی ۷۷درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سازمان حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۲۱ تعداد یکهزار و ۱۷۳ گزارش اتحادیه‌ها، اصناف و مشاغل را به ثبت رسانده که نشان‌دهنده‌ بازداشت ۲۶ فعال صنفی، ۶۷ ماه حبس برای ۲ نفر از فعالان صنفی، ۷۴ ضربه شلاق برای ۳ نفر، اخراج و تعدیل ۴۰۵ نفر و همچنین خودکشی ۲ فعال در این حوزه است.

سال ۲۰۲۱ آنگونه که آمارهای این سازمان حکایت دارد، حداقل یکهزار و ۲۶۱ تجمع صنفی و ۱۹۲ اعتصاب صنفی در اعتراض به بحران اقتصادی و ناکارآمدی نهادهای دولتی برگزار شده که از ۴ تجمع جلوگیری به عمل آمده است.

بر این اساس، بازداشت فعالان اصناف ۴۴ درصد و صدور احکام حبس ۸۷ درصد به نسبت سال قبل کاهش یافته است.

در سال میلادی گذشته همچنین فعالان کارگری حداقل ۶۱۸ تجمع برگزار کردند و از ۹ تجمع آنها نیز جلوگیری شد. این فعالان کارگری همچنین در این مدت، ۳۳۹ بار دست به اعتصاب زدند که اغلب به دلیل مطالبات حقوق و مزد‌شان بوده است.

همزمان با افزایش اعتراضات صنفی و کارگری، بررسی آماری سازمان حقوق بشر در ایران حاکیست ۶۴ تن بازداشت، ۹ فعال کارگری و یا مدافع حقوق کارگران به ۲۷۶ ماه حبس تعزیری، ۱۲۴ ضربه شلاق و ۲۳ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم و ۴۲ نفر به مراجع قضایی و امنیتی احضار شدند.

همچنین ۷ مورد محاکمه در مراجع قضایی، ۱۰ مورد خودکشی و ۷ مورد خودسوزی کارگر، ۹ مورد ضرب و شتم، ۳ مورد تفتیش منزل، ۲ مورد ممنوع الخروجی و ۲ مورد اجرای حکم حبس به ثبت رسیده است.

بنا بر این گزارش تعویق یا پرداخت نشدن حقوق کارگران برای مجموع یکهزار و ۲۴۷ ماه ثبت شده است. همچنین ۲ هزار و ۷۳ کارگر اخراج شدند و ۳ هزار و ۳۳۲ کارگر بیکار، بیش از ۶ میلیون کارگر بدون بیمه کار، ۶۸ مورد تعطیلی کارخانه و بیش از ۵۴ هزار کارگر بلاتکلیف هستند.

سازمان حقوق بشر در ایران می‌گوید، بازداشت کارگران نسبت به سال قبل ۵۳درصد افزایش داشته است.

در نبود اطلاعات دقیق و سکوت نهادهای دولتی آمارهای جمع‌آوری شده توسط این نهاد حقوق بشری از رخ دادن حداقل ۲هزار و ۱۱۷ مورد کودک‌آزاری و ۱۵ مورد تجاوز و آزار جنسی کودکان خبر می‌دهد.

در این بین، ۱۱ مورد قتل کودکان و یک مورد قتل “ناموسی”، یک مورد خودسوزی و ۵۴ مورد خودکشی کودکان نیز ثبت شده است. کودکان همچنین در ۲۹ مورد قربانی خرید و فروش و قاچاق شده و بیش از ۹ هزار کودک زیر سن ازدواج کرده‌اند. همچنین بیش از ۳ میلیون کودک نیز از تحصیل محروم مانده‌اند.

گزارش در حوزه زنان از اعمال خشونت جسمی و جنسی در ۴۳ مورد حکایت دارد. همچنین این گزارش شامل ۲۰۱۸۷ مورد همسرآزاری، ۱۳ مورد قتل زنان، ۲۴ مورد قتل ناموسی، ۸ مورد خودسوزی، ۳ مورد اسیدپاشی و ۴ مورد احضار فعالان حقوق زنان است.

۷ نفر از فعالان حقوق زنان نیز بازداشت شده‌اند و دست‌کم ۴ نفر از فعالان این حوزه به ۲۸۲ ماه زندان محکوم شده‌اند.

در بحث حقوق زندانیان، آمار عدم دسترسی یا محرومیت از خدمات پزشکی به ۲۳۲ زندانی آمده است. همچنین ۲۰ نفر در زندان بر اثر بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ۳۸ مورد اعتراف‌گیری و ۲۳ مورد شکنجه روحی و جسمی نیز در این گزارش موجود است.

براساس گزارش سازمان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۲۱ بازداشت فعالان و شهروندان ۱۴درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته که در حوزه اقلیت‌های قومی-ملی ۵۵درصد، کارگری ۵۳ درصد و حوزه اندیشه و بیان ۱۲درصد بوده است.

در سال ۲۰۲۱ در مجموع، ۲۴۲ شهروند هدف شلیک نیروهای نظامی قرار گرفتند که منجر به جان سپردن ۹۴ شهروند از جمله ۲۳ کولبر، ۳۱ سوختبر و ۴۰ شهروند می‌شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال