درخواست احتمالی ایران در ازای آزادی دو شهروند ایرانی-اتریشی

دوشنبه ۱۳ دی، ۱۴۰۰-۰۱٫۰۳٫۲۰۲۲-SOS Iran- به نوشته یک روزنامه اتریشی، جمهوری اسلامی در ازای آزادی دو شهروند ایرانی-اتریشی ”احتمالا” خواستار آزادی اسدلله اسدی، دیپلمات محبوس در بلژیک است. اسدی به اتهام طراحی عملیات تروریستی به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.کامران قادری و مسعود مصاحب دو شهروند ایرانی-اتریشی زندانی در جمهوری اسلامی، هر یک به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده‌اند.

به گزارش دویچه وله، دوشنبه دوم ژانویه، روزنامه استاندارد، چاپ وین در گزارشی با عنوان ”اتریشی‌های  بازداشت شده در ایران: معاملات غیرممکن” نوشت: «شایعه شده که جمهوری اسلامی در ازای آنها خواستار آزادی یک دیپلمات ایرانی در بلژیک است.»

اشاره این روزنامه به اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، است که تیرماه سال ۱۳۹۷ به اتهام توطئه تروریستی علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، بازداشت شد.

او که آن زمان دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش بود، در آلمان دستگیر و تحویل بلژیک داده شد.

اسدی، بعد از برگزاری دادرسی، از سوی دادگاهی در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد. دولت بلژیک تضمین کرده که اسدی با هیچ زندانی غربی در ایران مبادله نخواهد شد.

استاندارد می‌نویسد: «دولت اتریش حتی در صورت تمایل نیز نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد».

این روزنامه با اشاره به میزبانی وین برای مذاکرات احیای برجام نوشت، دولت اتریش، سعی کرده تا مشکلات خود با دولت ایران را جدا از این مذاکرات و به شکل کاملا دیپلماتیک پیگیری کند.

در همین خصوص، روزنامه گاردین نیز روز اول ژانویه به مناسبت ششمین سالگرد بازداشت کامران قادری با انتقاد از ”سکوت وین در مورد این بازداشت‌ها” نوشت: «از اظهارات عمومی مقام‌های وزارت خارجه اتریش، به سختی می‌توان متوجه شد که این دو شهروند اتریشی به طور خودسرانه بازداشت شده‌اند».

”هشدار” درباره پرونده و سلامتی دو شهروند ایرانی-اتریشی

کامران قادری، تاجر ایرانی-اتریشی که برای یک سفر کاری به ایران سفر کرده بود،  ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ در فرودگاه تهران از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

او به اتهام “جاسوسی و همکاری با دول متخاصم” به ۱۰ سال زندان محکوم شد. قادری دانش‌آموخته دانشگاه فنی وین است و در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار بوده است.

 مسعود مصاحب، بازرگان و مدیر پیشین انجمن ایران و اتریش به تازگی در زندان ۷۵ ساله شده است. او بهمن سال ۱۳۹۷، در سفر با هیاتی از یک مرکز تحقیقاتی اتریشی به ایران، بازداشت و به اتهام جاسوسی برای اسراییل و آلمان به ده سال حبس محکوم شد.

این دو زندانی ایرانی-اتریشی اتهام‌های وارده را پوچ و بی اساس می‌دانند. خانواده‌های آنها نیز همواره بر گناهی آنها تاکید می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل، شهریور ماه سال ۱۳۹۸ با انتشار بیانیه‌ای شمن انتقاد از روند دادرسی کامران قادری نوشت که او در هفت ماه نخست بازداشت از دسترسی به وکیل محروم بوده و تنها دو روز قبل از برگزاری دادگاه، با یک وکیل دیدار داشته است.

عفو بین‌الملل آبان  سال گذشته نیز در نامه سرگشاده‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه جمهوری اسلامی، با اشاره به بیماری قلب و عروق و دیابت مسعود مصاحب، هشدار داد که جان او در خطر است.

منابع حقوق بشری در دی ماه سال گذشته از ابتلای هر دوی این زندانیان ایرانی-اتریشی به کرونا در زندان خبر دادند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال