‎در خواست پناهندگی ۴٫۷۷۷ نفر ایرانی در سال ۲۰۱۳ از آلمان

حنیف حیدرنژاد – سایت انتگراسیون، ۱۱٫۰۱٫۲۰۱۴:  وزارت کشور آلمان روز جمعه، دهم ژانویه  گزارش سالیانه آمار متقاضیان پناهندگی در آلمان مربوط به سال ۲۰۱۳ را منتشر نمود. بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۳،  ۴٫۷۷۷ نفر (سال ۲۰۱۲ ، ۴٫۷۲۸ نفر) ایرانی در آلمان متقاضی پناهندگی بوده اند. به این ترتیب شمار ایرانیان پناه جو در آلمان در سال ۲۰۱۳ با افزایشی برابر ۴۹ نفر، رشدی جزئی معادل ۱% را نشان می دهد. با در نظر گرفتن انواع قبولی پناهندگی، در مجموع ۵۲٫۸% ایرانیان پناه جو در سال ۲۰۱۳ موفق به کسب پناهندگی یا دریافت اقامت به دلایل انسانی در آلمان شده اند. (سال قبل تر: ۵۱٫۹%)

نگاه کلی به آمار پناه جویان در آلمان در سال ۲۰۱۳
در سال ۲۱۰۳ در مجموع  ۱۲۷٫۰۲۳ درخواست پناهندگی در اداره امور پناهندگی آلمان به ثبت رسیده که از این تعداد، میزان ۱۷٫۴۴۳ درخواست، درخواست مجدد بوده است. ۱۰۹٫۵۸۰ درخواست نیز، درخواست اولیه  می باشد. (سال ۲۰۱۲، ۶۴٫۵۳۹ درخواست). درخواست پناهندگی در سال ۲۰۱۳ با ۴۵٫۴۰۱ نفر افزایش نسبت به سال ۲۰۱۲، یک رشد تقریبا ۷۰ درصدی را نشان می دهد. دلیل این افزایش در درجه اول به افزایش شمار متقاضیان پناه جو از فدراسیون روسیه، (بطور خاص چچن)، سوریه، سومالی، اریتره، صربستان و مقدونیه و بوسنی هرزه گوئین بر می گردد. یک سوم مجموع پناهندگان در سال ۲۰۱۳ هم چون سال قبل از سه کشور بوسنی هرزه گوئین، مقدونیه و صربستان می باشند. بدین ترتیب آمار متقاضیان پناهندگی در آلمان برای ششمین سال پیاپی روند صعودی داشته است و به بالاترین میزان در ۱۴ سال گذشته رسیده است. در سال ۲۰۰۷ آمار متقاضیان پناهندگی در آلمان به پائین ترین حد خود، یعنی ۱۹٫۱۶۴ نفر رسیده بود.
 
احکام صادره در مورد درخواست پناهندگی
اداره فدرال در امور مهاجرت و پناهندگی در سال ۲۰۱۳ جمعا ۸۰٫۹۷۸ درخواست پناهندگی (با احتساب پرونده های سال های گذشته) را مورد رسیدگی قرار داده (سال قبل تر: ۶۱٫۸۲۶) و برای آنها رأی صادر کرده است. از این تعداد در سال ۲۰۱۳؛
۱۰٫۹۱۵ نفر، یعنی ۱۳٫۵%  قبولیِ پناهندگی بر اساس حمایت از پناه جو، مطابق بند یک ماده ۶۰ قانون اقامت دریافت کرده اند. از این میان، قبولی ۹۱۹ نفر، یعنی ۱٫۱ درصد (سال قبل:۱٫۲%)، قبولی پناهندگی سیاسی براساس ماده ۱۶آ قانون اساسی آلمان بوده است.
۹٫۲۱۳ نفر یا ۱۱٫۴% نیز اقامت به دلایل انسانی، مطابق بند های ۲،۳،۵ و ۷ از ماده ۶۰ قانون اقامت دریافت کرده اند.  

از بین پرونده های مورد بررسی قرار گرفته در سال ۲۰۱۳ (با احتساب پرونده های سال های گذشته)، تعداد ۳۱٫۱۴۵ نفر (۳۸٫۵%) جواب منفی دریافت کرده اند.
در پایان دسامبر سال ۲۰۱۳ در مورد ۹۵٫۷۴۳ پرونده هنوز تصمیم گیری به عمل نیامده بوده است. از این تعداد  ۸۶٫۶۹۴ مورد، درخواست اولیه پناهندگی و تعداد  ۹٫۴۰۹ پرونده نیز مربوط به درخواست مجدد می باشد.
 
ایرانیان پناه جو
در سال ۲۰۱۳، ۴٫۷۷۷ نفر (سال ۲۰۱۲ ، ۴٫۷۲۸ نفر) ایرانی در آلمان متقاضی پناهندگی بوده اند. به این ترتیب شمار ایرانیان پناه جو در آلمان در سال ۲۰۱۳ افزایشی جزئی برابر ۱% را نشان می دهد. پناه جویان ایرانی بعد از صربستان، فدراسیون روسیه، سوریه، مقدونیه، افغانستان، بوسنی هرزه گوئین و کوزوو  در ردیف هشتم کشورهای اصلی ای قرار دارند که آلمان را برای پناهندگی انتخاب کرده اند.

از ایرانیان متقاضی پناهندگی در آلمان در سال ۲۰۱۳ میزان ۷٫۵%  (سال قبل تر: ۹٫۶%) موفق به دریافت موقعیت پناهندگی سیاسی بر اساس ماده ۱۶آ  قانون اساسی آلمان و ۴۵٫۳%، موفق به دریافت قبولی پناهندگی بر اساس حمایت از پناه جو (کنواسیون ژنو) یا دیگر انواع قبولی و اقامت شده اند که با یک فاصله زیاد، بالاترین رقم نسبت به بقیه کشورها می باشد.

با در نظر گرفتن انواع قبولی ای که فوقا به آن اشاره شد، ایرانیان پناه جو در ردیف اول جدول کل قبولی پناه جویان در آلمان قرار دارند. عراق با %۵۰٫۲ دوم، پاکستان با ۳۲٫۹% سوم، سوریه با ۳۱٫۵% چهارم  و افغانستان با ۲۱٫۰% در ردیف های بعدی جای گرفته اند.

حنیف حیدرنژاد، مددکار اجتماعی و مشاور در امور پناهندگی و مهاجرین
‏http://www.hanifhidarnejad.com

منبع:

گزارش وزارت کشور آلمان
‏An­zahl der Asyl­be­wer­ber im Jahr 2013: Höchs­ter Stand seit 14 Jah­ren

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال