‎روایتی از بیمارستان‌های فرسوده و بی‌پولی‌های انباشته در دانشگاه مادر

‎یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ – IranSOS – رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از کسری حدود ۴۰۰ میلیارد تومانی در مجموعه دانشگاهی که به عنوان دانشگاه علوم پزشکی مادر کشور شناخته می‌شود، خبر داد و بر لزوم واقعی شدن سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی تاکید کرد. دکتر علی جعفریان در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به کسری اعتبار حدود پنج هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت که از سوی وزیر بهداشت اعلام شده، گفت: حدود ۱۰ درصد این رقم یعنی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به کسری اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی تهران است. به این ترتیب تنها برای حفظ وضعیت موجود، نه رسیدن به وضعیت مطلوب، به این میزان اعتبار نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر درخواست‌های تجهیزات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است البته این میزان نیاز تجهیزاتی هم برای حفظ وضعیت موجود است نه توسعه آن. بنابراین اگر می‌خواهیم خدماتی خوب با کیفیتی مطلوب ارایه دهیم باید دو جزء اصلی آن یعنی منابع و همچنین مدیریت مناسب را در نظر داشته باشیم. دانشگاه، بیمارستان و وزارت بهداشت مسوول اصلاح مدیریت هستند و تامین منابع باید از جایی دیگر صورت گیرد. نمی‌توان انتظار خدماتی خوب داشت اما هیچ هزینه‌ای برای آن در نظر نگرفت.

‎جعفریان ادامه داد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های دولتی از چنین وضعیت مشابهی برخوردارند و همانطور که وزیر هم گفته‌اند، بیمارستان‌ها همه ورشکسته‌اند. اگر هم ورشکسته نباشند، وضع‌شان چندان خوب نیست.

‎وی گفت: در مجموع دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کسری اعتبار دارد و با بودجه‌ای که برای سال ۹۳ پیش بینی شده، در خوشبینانه‌ترین حالت و در صورتی که در سال آتی افزایش قیمتی‌ نداشته باشیم، سال ۹۳ هم حدود ۲۰۰ ملیارد تومان در دانشگاه کسری خواهیم داشت که به کسری‌های فعلی اضافه خواهد شد. بنابراین از چنین سیستمی نمی‌توان انتظار چندانی داشت.

‎رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر لزوم واقعی شدن سهم سلامت از درآمد ناخالص داخلی (GDP) تاکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم بهداشت و درمانی مناسب برای مردم تامین کنیم باید سهم سلامت از GDP واقعی‌تر شود. در این زمینه تقریبا راهی نیست جز اصلاح تعرفه‌ها و افزایش سهم بیمه‌ها در پرداخت تعرفه‌های تشخیصی – درمانی. تا زمانی که تعرفه‌های درمانی منطقی و پرداخت‌های بیمه‌ای اصلاح نشود، شرایطی بهتر از وضعیت کنونی نخواهیم داشت.

‎وی ادامه داد: در سطح جامعه انتظار آن است که بهترین خدمات بهداشتی درمانی در حد بهترین کشورها به مردم ارایه شود که البته انتظاری بجا و منطقی است اما سوال آن است که آیا به اندازه بهترین کشورها در زمینه بهداشت و درمان کشور هزینه می‌شود؟

‎به گفته جعفریان، در حال حاضر از ۲ تا ۳ درصد از درآمد ناخالص داخلی (GDP) برای سلامت هزینه می‌شود. این درحالیست که کشورهایی که در زمینه سلامت وضعیت خوبی دارند از ۱۵ درصد به بالاتر از GDP را صرف سلامت می‌کنند. اگر می‌خواهیم خدمات بهداشت و درمان خوبی داشته باشیم باید منابع و مدیریت را اصلاح کنیم.

‎وی فضای فیزیکی بیمارستان‌ها و فرسودگی آنها را مورد اشاره قرار داد و گفت: به طور خاص در دانشگاه علوم پزشکی تهران به جز دو بیمارستان، مابقی بیمارستان‌ها فرسوده بوده و بیمارستانی کمتر از۴۰ – ۵۰ سال قدمت نداریم. به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی(ره) ۸۰ سال قدمت دارد. در چنین فضاهایی ارایه خدمات صورت می‌گیرد. اگر می‌خواهیم خدماتی خوب ارایه دهیم باید فضاهای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نوسازی شوند. طبیعی است وقتی بیمارستانی خوب مانند مرکز قلب تهران راه‌اندازی می‌شود مردم هم از آن راضی‌اند؛ چرا که متناسب با شرایط و نیازهای روز ساخته شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال