تمدید ماموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در پرونده نقض حقوق بشر در ایران

جمعه ۱۲ فروردین، ۱۴۰۱-۰۴٫۰۱٫۲۰۲۱-SOS Iran- شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در مورد ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در رای‌گیری روز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ماموریت جاوید رحمان با ۱۹ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع تمدید شد. پیشتر سازمان‌های مدافع حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی از این شورا خواسته بودند تا ماموریت جاوید رحمان را تمدید کند.به گزارش ار اف ای، سال گذشته ماموریت او با ۲۱ رای مثبت، ۱۲ رای منفی و ۱۴ رای ممتنع تمدید شده بود. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سازوکار تعیین گزارشگر ویژه برای ایران را یک بار بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۵ به کار گرفت. گزارشگران ویژه حقوق بشر در این دوران، آندرس آگوئیلار، رینالدو گالیندوپل و موریس کاپیتورن بودند. از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۱ ماموریت گزارشگران ویژه تمدید نشد.

پذیرفته‌اند. جاوید رحمان، فعال حقوق بشر پاکستانی-بریتانیایی، ریاست دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن را بر عهده دارد.

ز سال ۲۰۱۱ تا کنون احمد شهید (۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶)، عاصمه جهانگیر (۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸) و جاوید رحمان (۲۰۱۸ تا کنون) این ماموریت را پذیرفته‌اند. جاوید رحمان، فعال حقوق بشر پاکستانی-بریتانیایی، ریاست دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن را بر عهده دارد.

این در حالی است که در ایران، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، قطعنامه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران و تصویب آن در نشست شورای حقوق بشر را «کاملا مردود و فاقد وجاهت قانونی دانست» و گفت: «جمهوری اسلامی ایران اقدام دولت انگلیس و دیگر بانیان این قطعنامه که مصداق بارز سواستفاده از مفاهیم و ارزش‌های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته‌بینانه سیاسی است را محکوم کرده و آن را فاقد هرگونه وجاهت و اثر قانونی می‌داند.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال