نشست‌های دشت‌ کاشمر بی‌سابقه است

سه شنبه ۲۵ آبان، ۱۴۰۰-۱۱٫۱۶٫۲۰۲۱-SOS Iran- فرماندار کاشمر ضمن اظهار نگرانی از وضعیت اسفبار دشت‌های منطقه گفت: نشست‌هایی که طی سال‌های اخیر در کل دشت‌های منطقه به دلیل بی‌آبی و خشکسالی در حال اتفاق افتادن است، بی‌سابقه است.فرماندار کاشمر به همراه جمعی از مسئولان در بازدید از ۲ روستای رزق‌آباد و عارف‌آباد بخش ‌فرح‌دشت مشکلات این روستاها را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش ایسنا، دهیار روستای رزق‌آباد در بازدید میدانی مسئولان از این روستا با اشاره به وضعیت پروژه روشنایی جاده ورودی روستا اظهار کرد: پروژه با مشارکت‌های مردمی اجرا می‌شود و تاکنون ۲۳۰ میلیون تومان نیز برای روشنایی محور هزینه شده است.

محمد قالیباف افزود: کل طول مسیر ۱۲۰۰ متر است و تنها تامین روشنایی ۴۷۰ متر دیگر باقی مانده که می‌طلبد در این خصوص اداره برق کاشمر همکاری لازم را داشته و ترانس دیگر را هر چه زودتر نصب کنند.

وی در ادامه به وضعیت تنها سالن چند منظوره ورزشی روستا که از سال ۹۶ کار ساخت آن آغاز شده است، اشاره نمود و افزود: تاکنون بالغ‌ بر ۸۰۰ میلیون تومان در این پروژه هزینه شده است.

دهیار روستای رزق‌آباد تصریح کرد: این سالن برای پر کردن اوقات فراغت جوانان در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع با زیربنای ۸۸۶ متر مربع از محل مشارکت‌های مردمی و اعتبارات دهیاری ساخته می‌شود. علاوه بر ورزش در زمان بحران هم از این سالن می‌توان استفاده نمود که در همین رابطه ۲۳ هزار متر مربع زمین در اطراف سالن برای فرود بالگرد در زمان اضطراری و بحران پیش‌بینی شده است.

قالیباف بیان کرد: اگر چه پروژه وزارت کشوری است اما ردیف اعتباری ندارد که امیدواریم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان با توجه به پیشرفت ۷۰ درصدی آن پیش‌بینی اعتبار بشود.

وی با بیان امسال ۴۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه خواهیم نمود، تصریح کرد: ۴۰ درصد جمعیت ۲۹۶۰ نفری روستا را جوانان تشکیل می‌دهند.

دهیار روستای رزق‌آباد همچنین در خصوص مدرسه در حال ساخت روستای رزق‌آباد گفت: به رغم اینکه مدرسه خیر ساز است و قرار بوده امسال به اتمام برسد ولی به خاطر مشکلاتی هنوز کار ساخت آن به پایان نرسیده است.

وی افزود: این مدرسه دخترانه در ۲ طبقه احداث می‌شود؛ با وجود ۳۸۰ دانش‌آموز ابتدایی در روستای رزق‌آباد همچنان با مشکل فضا مواجه هستیم. همچنین ۹۰ دانش‌آموز پسر مقطع متوسطه روستا مدرسه ندارند.

قالیباف اظهار کرد: هر چند ۲ مدرسه ابتدایی داشتیم اما یکی به خاطر فرسوده بودن تخریب شده و دیگری هم در حال تخریب است. اگر چه روستای رزق‌آباد مرکز دهستان است و ۲ خانه بهداشت دارد و درخواست مرکز جامع سلامت داریم اما تهران با این پروژه مخالف است که امیدواریم مسئولان شهرستان پیگیری‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

قالیباف کم آبی را از دیگر مشکلات کشاورزان روستا دانست و افزود: آب قنات روستای رزق‌آباد که زمانی در منطقه زبانزد بوده اکنون به سه اینچ کاهش یافته و بیشتر باغات و زمین‌های کشاورزی خشک شده‌اند؛ با توجه به سیلاب‌های بسیاری که در زمان بارندگی‌ها در منطقه اتفاق می‌افتد می‌طلبد متولیان نسبت به مهار آب‌ها اقدام کنند.

وی نبود برق را از مشکلات جدی دامداران روستا دانست و افزود: اگر چه دامداری‌ها ابتدا داخل محدوده بودند اما به خاطر اعتراض مرکز بهداشت و مردم به خارج از محدوده انتقال داده شدند اما اکنون که نیاز به انشعاب برق دارند اعلام می‌شود باید داخل محدوده باشند.

در ادامه مدیر شرکت برق کاشمر گفت: اگر چه تأمین روشنایی ۴۶۰ متر دیگر از جاده ورودی روستای رزق‌آباد باقی مانده اما با توجه به تعداد چراغ‌هایی که نصب شده باید تقسیم بار انجام شود.

حسن صادقی افزود: مشکلی برای اجرای تأمین روشنایی این جاده نداریم و تا یک هفته آینده ادامه پروژه آغاز و یک هفته بعد آن به اتمام خواهد رسید.

وی در خصوص تأمین برق دامداران گفت: چون دامداری‌ها خارج از محدوده هستند باید مجوزهای مربوطه از جهاد کشاورزی اخذ و به شیوه غیر دائم و انشعاب موقت برق دامداری‌هایی را که قبل از سال ۹۶ احداث شد، تأمین کنیم؛ باید برای دامداری‌ها ترانس برق مجزا نصب شود که بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد.

در این بازدید مدیر جهاد کشاورزی کاشمر کمبود آب را یکی از بزرگ‌ترین معضلات منطقه دانست و افزود: برای برون رفت از مشکلات باید از حوزه کشاورزی سنتی خارج و به کشاورزی نوین وارد شویم.

محمد شجعی اظهار کرد: هر چند شهرک گلخانه‌ای شهرستان در مساحت ۱۵ هکتار آماده واگذاری است و تا کنون حتی سرمایه‌گذارانی از دیگر کشورها اعلام آمادگی نموده‌اند اما به رغم اینکه اولویت با سرمایه‌گذاران بومی منطقه است ولی کسی اعلام آمادگی نمی‌کند.

وی بیان کرد: به رغم اینکه کاشمر در کیفیت آب مشکلی ندارد ولی در منابع محدودیت داریم، در این راستا دبیرخانه توسعه شهرستان را به مرکز تحقیقات شهرستان واگذار نمودیم و سند چشم‌انداز را نیز پیوست کردیم تا برای هر روستا سند توسعه جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.

تردد خودروهای سنگین جان اهالی روستای عارف‌آباد را به خطر انداخته است

در ادامه مسئولان با حضور در روستای عارف‌آباد به بررسی مشکلات این روستا پرداختند که در همین خصوص دهیار روستا گفت: با توجه به اینکه روستای عارف‌آباد در مسیر جاده کاشمر به فیض‌آباد قرار دارد و از سویی چون فصل برداشت محصولات کشاورزی فرا رسیده، شاهد ترددهای خودروهای سنگین با سرعت بسیار بالا از این محور هستیم.

محمد حسینی با بیان اینکه تا کنون تصادفات بسیاری که بعضا منجر به فوت و معلولیت ساکنان روستا شده، در این محور اتفاق افتاده است، تصریح کرد: برای اینکه تا حدودی مشکلات این منطقه رفع شود، درخواست نصب سرعت‌گیر داریم.

وی تصریح کرد: هر چند برای تأمین روشنایی و نصب تیرهای برق در این منطقه مقرر شده بود اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای حریم را مشخص کند اما تاکنون اقدامی نشده است. از سویی چون مسیر رفتن جوانان روستا به سالن ورزشی از این محور انجام می‌شود، خطرات بسیاری جان آن‌ها را تهدید می‌کند.

دهیار روستای عارف‌آباد همچنین عنوان کرد: در روستا ۳۵ واحد دامداری داریم که ۲۸ واحد به خارج از محدوده رفته‌اند و پروانه دامداری دارند اما اخیرا که درخواست انشعابات کردند، جهاد کشاورزی اعلام می‌کند که چون خارج از محدوده است، مجوزی صادر نمی‎‌شود؛ در صورتی که در گذشته همین افراد خواستند که دامداری‌ها به خارج از محدوده بروند.

بعد از ۱۲ سال شهرک گلخانه‌ای کاشمر آماده واگذاری شد

در ادامه این بازدیدها فرماندار کاشمر در خصوص سالن ورزشی روستای رزق‌آباد گفت: علاوه بر اینکه برای اتمام پروژه باید از توان خیران استفاده نمود. اداره ورزش و جوانان هم می‌تواند این پروژه را در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان پیشنهاد داده تا برای سال آینده پیش‌بینی اعتبار لازم صورت گیرد.

مسلم ساقی افزود: چون از این سالن ورزشی برای مدیریت بحران هم استفاده خواهد شد. اگر اعتبار خاصی در این خصوص به شهرستان اختصاص یابد، موافق هستیم که در این پروژه هم هزینه شود.

وی در ادامه به وضعیت فوق بحرانی دشت کاشمر اشاره کرد و گفت: باید به فکر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی برای آیندگان هم بود. متأسفانه در حال حاضر سفره‌های زیرزمینی وضعیت خوبی ندارد. یکی از نگرانی‌های جدی ما وضعیت دشت کاشمر است. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، برای آب شرب آیندگان مشکل خواهیم داشت. نشست‌های کل دشت‌های منطقه بی‌سابقه بوده و باید از همان منابع موجود مصرف بهینه داشته باشیم.

فرماندار کاشمر در ادامه با بیان اینکه بعد از ۱۲ سال شهرک گلخانه‌ای کاشمر آماده واگذاری شده و تمام زیرساخت‌ها نیز فراهم است، گفت: اکنون ۴۱ قطعه بالای ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ متری آماده واگذاری بوده و اولویت با افراد و سرمایه‌گذاران بومی است.

ساقی اظهار کرد: اگر شهرک گلخانه‌ای راه‌اندازی شود، نه تنها افزایش سطح زیر کشت خواهیم داشت بلکه مصرف آب به شدت کاهش می‌یابد. در حال حاضر مانند گذشته کاشت طالبی در منطقه نه صرفه اقتصادی دارد و نه از نظر مصارف آبی امکان‌پذیر است؛ باید الگوی کشت تغییر کند و به سمت گیاهان کم آب طلب برویم.

وی همچنین در خصوص تأمین روشنایی محور روستای عارف‌آباد گفت: مقرر شده طی جلسه‌ای با دهیاری، اداره برق، بنیاد مسکن و کمک خیران مشکل تأمین برق رفع ‌شود. همچنین برای نصب سرعت‌گیر اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درخواست را در شورای ترافیک مطرح کند تا به تصویب برسد و مشکل رفع شود.

ساقی عنوان کرد: طرح هادی روستای عارف‌آباد مصوب سال ۸۴ بوده و سال ۹۴ نیز به اتمام رسیده است. اگر چه چند سالی از بازنگری طرح هادی روستا می‌‎گذرد اما بازبینی مجدد آن به تصویب رسیده و به زودی انجام و حداکثر در ۶ ماه اول سال آینده ابلاغ می‌شود.

وی تأکید کرد: هیچ اداره‌ای حق ندارد مراجعه کنندگان را بین ادارات مختلف سردرگم کند. هیچ اختلاف‌ نظری در خصوص واگذاری انشعابات بین دستگاه‌ها وجود ندارد و شهروندان متقاضی می‌توانند به ادارات مربوطه مراجعه کنند.

بخش فرح‌دشت شهرستان کاشمر با ۱۳ روستا، ۱۶ هزار نفر جمعیت و ۶۰۰۰ خانوار است که شغل ۷۰ تا ۸۰ درصدشان کشاورزی و دامپروری است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال