امیرحسین مرادی و علی یونسی هریک به ۱۶ سال زندان محکوم شدند

دوشنبه ۰۵ اردیبهشت، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۰۴-۲۵-SOS Iran- امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف هر کدام به ۱۶ سال زندان محکوم شده‌اند.آنها با اتهاماتی نظیر “فساد فی‌الارض و همکاری با سازمان مجاهدین خلق” به زندان افتاده‌اند.به گزارش دویچه وله، هرانا، روز دوشنبه پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) از حکم دادگاه انقلاب تهران برای امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان نخبه دانشگاه صنعتی شریف خبر داد. هر کدام از آنها با اتهاماتی از جمله “فساد فی‌الارض”، “اجتماع و تبانی علیه نظام” و “تبلیغ علیه نظام” به ۱۶ سال حبس محکوم شدند.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به  بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته شده که بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و ماموران هنگام دستگیری آنها را کتک زده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در اردیبهشت همان سال این دانشجویان را به همکاری با سازمان مجاهدین خلق متهم کرد. خانواده این دو اتهامات وارده را رد کرده و گفته‌اند، از آنها اعتراف اجباری گرفته شده است.

آیدا یونسی کمی بعد از بازداشت برادرش با انتشار ویدئویی در فضای مجازی گفت که اتهام همکاری با مجاهدین به این خاطر به بردار او زده شده که پدر و مادر او از زندانیان دهه شصت بوده‌اند. آیدا یونسی در شهریورماه ۹۹ از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داد.

دو سال “بازداشت موقت”

رضا، برادر علی یونسی اواخر بهمن سال گذشته به دویچه‌وله فارسی گفت که او و حسین مرادی ۲۲ ماه است در “بازداشت موقت” بسر می‌برند و از بسیاری حقوق اولیه محرومند.

پیش از آن نیز مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی درباره شرایط نگهداری موکلش در زندان اوین گفته بود که او «در یک سلول ۲ در ۴ در بند ۲۰۹ به همراه یک قاچاقچی مواد مخدر و یک متهم فساد مالی نگهداری می‌شود. تنها ۳ روز در هفته، آن هم به مدت ۲۰ دقیقه اجازه هواخوری دارد و استفاده از چشم‌بند برخلاف قانون برای او اجباری است.»

امیرحسین مرادی برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک را برده که در چین برگزار شده بود.

خبرگزاری تسنیم این دو دانشجوی نخبه را مرتبط با با “گروهک منافقین” دانسته و نوشته است که “این افراد علاوه بر این، در چند مورد دیگر نیز در نقاط مختلف تهران دست به عملیات تروریستی با هدایت منافقین زده بودند.”

تلاش‌های داخلی بین‌المللی برای آزادی یونسی و مرادی

از هنگام بازداشت این دو بسیاری در داخل و خارج از ایران، از جمله گروهی از نمایندگان پارلمان سوئد و گابی رولاند، نماینده مجلس ایالتی بادن وورتمبرگ آلمان خواستار آزادی آن‌ها شده‌اند.

اردیبهشت سال گذشته ۱۷۰ تن از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در نامه‌ای به مقام‌های حکومت ایران از آنها خواستند امیرحسین مرادی و علی یونسی را به مناسبت عید فطر آزاد کنند.

شماری از برندگان جایزه نوبل و چهره‌های دانشگاهی نیز در نامه مشترکی به آنتونیو گوترش و میشل باشله، دبیرکل و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستند، هر تلاش ممکن و عملی را برای آزادی علی یونسی و امیرحسین مرادی به کار گیرند.

در نامه آنها به شکنجه‌های جسمی و روحی و  بدرفتاری‌ برای گرفتن “اعتراف اجباری” از علی یونسی و علی مرادی سخن رفته بود.

این نامه به امضای نوام چامسکی، پروفسور  دانشگاه ام‌آی‌تی، ریچارد رابرتس، برنده نوبل پزشکی ۱۹۹۳، بری بریش، برنده نوبل فیزیک، مارتین شلفی، برنده نوبل شیمی، رندی شکمن، برنده نوبل پزشکی، جک ژوستاک، برنده نول پزشکی و دیوید واینلند، برنده نول پزشکی رسیده بود.

سال گذشته سازمان عفو بین‌الملل درباره خطر اعدام علی یونسی و امیرحسین مرادی هشدار داد و با انتشار نامه سرگشاده به محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران خواستار اقدام فوری برای آنها شد.

عفو بین‌الملل در این نامه نوشته بود که چشم چپ علی یونسی به دلیل ضرب و شتم دچار آسیب شدید شده است. او همچنین گفته بود که چراغ سلول‌اش ۲۴ ساعت روشن بوده و او هیچ درکی از شب و روز ندارد و همین باعث پریشانی روحی و درد در ناحیه سر و چشم او شده است. امیرحسین مرادی نیز از ضرب و شتم شدید خود هنگام بازداشت خبر داده بود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال