‎حذف بودجه پیشگیری از رفتارهای پرخطر و نگرانی بابت افزایش بیماری‌های جنسی

‎چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ – IranSOS – رییس شبکه هپاتیت کشور با انتقاد از قطع بودجه‌های مربوط به برخی از لوازم پیشگیری از بارداری، نسبت به افزایش بیماری‌های ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی به دنبال حذف این خدمات ابراز نگرانی کرد. به گزارش (ایسنا)، دکتر سید موید علویان در نشست خبری کنگره تازه‌های درمان هپاتیت C، گفت: شبکه هپاتیت کشور یکی از شبکه‌های علمی و مورد تائید وزارت بهداشت است که به صورت مجازی فعالیت‌های علمی، تشخیصی، درمانی و پژوهشی در زمینه هپاتیت ویروسی را در سطح کشور هماهنگ می‌کند.

وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۹۹۰، این بیماری در دنیا شناخته نشده بود، ادامه داد: از حدود سال ۱۳۷۵ این ویروس شناخته شد. در آن زمان مهم‌ترین راه انتقال این بیماری از راه خون بود و از آنجا که این ویروس شناخته نشده بود،‌ خون‌های اهدایی از این نظر غربالگری نمی‌شدند. اما از سال ۱۳۷۵ با شناسایی ویروس، خون‌های اهدایی نیز غربالگری می‌شوند و راه انتقال این بیماری دیگر از راه خون نیست.

‎رییس شبکه هپاتیت کشور با هشدار نسبت به اینکه هپاتیت C علامتی در بیمار ایجاد نمی‌کند، گفت: به همین دلیل ممکن است فرد تا مراحل آخر بیماری شناسایی نشود. به این منظور باید جامعه آموزش‌های لازم را دریافت کرده و افراد بدانند که چه عواملی باعث انتقال و ابتلا به این ویروس می‌شوند. به همین دلیل شاید مهم‌ترین کاری که می‌توان در این زمینه انجام داد، بیماری فعال باشد و اینکه افراد پرخطر حتما برای انجام آزمایش اقدام کنند.

‎شیوع نیم درصدی هپاتیت C در جمعیت عادی کشور

‎علویان، شیوع هپاتیت C در جمعیت عادی کشور را زیر نیم درصد عنوان کرد و گفت: به این ترتیب یعنی از هر ۲۰۰ ایرانی، حداکثر یک نفر به هپاتیت C مبتلاست. شیوع این بیماری در کشورهای منطقه امرو بسیار بالاتر از ایران است. به عنوان مثال پاکستان از شیوع پنج درصدی و آذربایجان از شیوع بیش از پنج درصدی برخوردار است.

‎روند کاهشی هپاتیت C در بیماران خاص

‎وی در عین حال شیوع هپاتیت C در جمعیت بیماران خاص یعنی بیماران مبتلا به هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و معتادان تزریقی را مورد اشاره قرار داد و گفت: شیوع این بیماری در دیالیزی‌ها زیر سه درصد است. همچنین ۱۰ سال گذشته شیوع این بیماری در بیماران هموفیلی بیش از ۵۰ درصد بود که اکنون به زیر ۲۰ درصد رسیده است. ۱۰ سال گذشته هپاتیت C در تالاسمی‌ها از شیوع ۳۰-۲۰ درصدی برخوردار بود که اکنون به زیر ۱۰ درصد رسیده است. بنابراین مشاهده می‌کنید که به دنبال اقدامات انجام شده، میزان شیوع این بیماری در بیماران خاص به شدت کاهش یافته است. در مجموع هپاتیت C بین ۷۰-۶۰ درصد قابل ریشه‌کنی است.

‎اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر؛ شایع‌ترین راه بروز هپاتیت C

‎رییس هپاتیت کشور شایع‌ترین راه بروز هپاتیت C را اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر خواند و گفت: اجرای برنامه‌های کاهش آسیب در معتادان از جمله دادن سرنگ، استفاده از متادون به جای مصرف مواد مخدر تزریقی و همچنین ارائه وسایل پیشگیری به ویژه کاندوم در جهت کنترل رفتارهای پرخطر جنسی و کاهش بروز هپاتیت C در معتادان تزریقی بسیار موثر بوده است.

‎علویان تاکید کرد: ارائه کاندوم به افراد دارای رفتارهای پرخطر جنسی یک وظیفه بهداشتی است. هر چند هپاتیت C در معتادان تزریقی کمتر شده، اما هنوز حداقل ۳۰-۲۰ درصد معتادان تزریقی به این ویروس مبتلا هستند. درمان معتاد تزریقی با بیماری‌های خاصی نظیر دیالیزی‌ها، تالاسمی، هموفیلی و … متفاوت است. باید فرهنگ حمایت، پشتیبانی و درمان در جامعه جایگزین تنبیه، کتک زدن و به دریا ریختن معتاد شود.

‎فرهنگ حمایت و درمان معتادان نیازمند تغییر

‎وی سیاست‌های جدید جمعیتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بحث من بر روی افزایش یا کاهش جمعیت نیست. اما لازم است تاکید کنیم که یکسری از خدمات و امکانات که قبلا به عنوان یکی از ابزارهای کنترل جمعیت از آن تعبیر می‌شد، هدف غایی آن مسائل جلوگیری از انتقال بیماری‌ها بوده است. ما نمی‌توانیم منکر رفتارهای پرخطر شویم. رفتار پرخطر با نصیحت حل نمی‌شود. باید به این منظور آموزش داد و امکانات ایجاد کرد.

‎انتقاد از قطع بودجه‌های پیشگیری از بارداری و نگرانی از افزایش بیماری‌های ناشی از رفتارهای پرخطرجنسی

‎علویان تاکید کرد: پیش از این بودجه‌هایی برای بهداشت باروری در نظر گرفته می‌شد و وزارت بهداشت میلیاردها تومان برای خرید کاندوم و آموزش مردم هزینه می‌کرد. این هزینه‌ها تنها برای کنترل جمعیت نبوده، بخش عمده آن بابت رفتارهای پرخطر بوده است. این در حالی است که اکنون این بودجه قطع شده است و خطر انتقال بیماری‌های ناشی از رفتارهای پرخطر جنسی جامعه را تهدید می‌کند. با حذف بودجه پیشگیری و کاندوم به بخش دیگری آسیب زده می‌شود و نگران افزایش بار بیماری‌های منتقله از طریق رفتارهای پرخطر هستیم.

‎وی در این باره افزود: مسوولان پاسخ دهند؛ اگر وسایل پیشگیری نباشد آیا بیماری‌های ناشی از رفتارهای پرخطر زیاد نمی‌شود؟ من این موضوع را به عنوان وظیفه علمی خود عنوان می‌کنم و بحثی روی مباحث جمعیتی ندارم.

‎کنگره تازه‌های درمان هپاتیت C؛ سوم بهمن ماه

‎علویان در ادامه به برگزاری کنگره تازه‌های درمان هپاتیت C که با مشارکت شبکه هپاتیت ایران و مراکز تحقیقاتی کشور در سوم بهمن ماه و در هتل هما برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: زمانی میزان پاسخ به درمان در هپاتیت C زیر ۳۰ درصد بود و از اینترفرون به این منظور استفاده می‌شد. اما اکنون با داروهایی که استفاده می‌شود، میزان پاسخ به درمان به حدود ۷۰ درصد رسیده است. البته داروی جدیدی نیز اخیرا وارد بازار آمریکا شده است. هر چند که انتظار نمی‌رود داروهای جدید سریع در کشور تائید و وارد بازار شود. اما در مجموع با استفاده از داروهای جدیدتر، میزان پاسخ به درمان به بیش از ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

‎وی تاکید کرد: اغلب داروهای مربوط به هپاتیت C در کشور ساخته و یا مونتاژ می‌شوند. همچنین خط اول درمان هپاتیت C که استاندارد نیز است، توسط وزارت بهداشت و بیمه‌ها حمایت می‌شود، اما خطوط بدی درمان که ممکن است مقاومت‌های درمانی نیز داشته باشد، هزینه‌های زیادتری دارند.

‎رییس هپاتیت کشور گفت: آخرین دستورالعمل مربوط به تشخیص و درمان هپاتیت C مربوط به سال ۲۰۱۱ است که متخصصان مربوطه دور یکدیگر جمع شده‌اند و در این زمینه به اجماع رسیده‌اند. در کنگره سوم بهمن ماه نیز بار دیگر دور یکدیگر جمع می‌شویم تا درباره آخرین دستورالعمل تشخیص و درمان هپاتیت C به اجماع برسیم. در مجموع هدف آن است که خدمات در کل کشور یکسان ارائه شود و بیماران با یک پروتکل و دستورالعمل تحت درمان قرار گیرند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال