‎مرکز درمان اجباری اعتیاد جایگزین “زندان” می‌شود

‎جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۲ – IranSOS – معاون کاهش تقاضا و توسعه‌ مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: پروتکل درمان اعتیاد با داروهای آگونیست و مراکز اقامتی و سند درمان تا پایان امسال ابلاغ خواهد شد. به گزارش (ایسنا) منطقه فارس، بابک دین‌پرست در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان فارس گفت: اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر، توسعه مراکز ماده ۱۵ است و در این راستا هم‌اکنون ۵۲۳۳ مرکز ترک اعتیاد در کشور فعالیت دارد که ۸۹ درصد از آنها غیردولتی است.

وی گفت: در ۱۸ استان کشور مرکز درمان اجباری ( موضوع ماده ۱۶) فعال است و برای افزایش ظرفیت این مراکز نیز مشکلی وجود ندارد، این مراکز به‌نوعی جایگزین زندان خواهد شد، اما اولویت مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و توسعه‌ این مراکز است.

‎دین‌پرست برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیار را لازم دانست و گفت: ۱۱۵۸ مرکز غیرمجاز در کشور شناسایی شده که از این تعداد ۴۶۲ مرکز تعطیل و ۴۸۶ مرکز نیز وارد فاز دریافت مجوز شده است.

‎وی از نهایی شدن الزامات درمان محرک‌ها و تعبیه اتاق تزریق DIC خبرداد و در خصوص حوزه فرهنگی نیز گفت: تعداد دستگاه‌های فرهنگی عضو ستاد از هشت دستگاه به ۱۵ دستگاه افزایش داده شده و سال گذشته نیز برای اقدامات پیشگیرانه ۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

‎دین‌پرست گفت: استانداران ۱۰ درصد کل اعتبارات مورد نیاز بخش فرهنگی دستگاه‌های اجرایی ستاد مبارزه با مواد مخدر را باید تامین کنند.

‎به گفته دین‌پرست، در ایران یک میلیون و ۲۳۵ هزار نفر حداقل یک‌بار ماده مخدر مصرف کرده‌اند که ۱۲۳هزار نفر، یعنی حدود ۱۰ درصد از کل افراد را زنان تشکیل می‌دهند.

‎این مقام مسئول با بیان اینکه ۲۲ درصد از معتادان کشور دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، گفت: ۱۵ درصد از معتادان فوق‌دیپلم، ۳۸ درصد دیپلمه هستند و ۵۰ درصد را شاغل و متاهل بوده و بازه سنی کل معتادان بین ۱۵ تا ۶۴ سال است.

‎دین‌پرست با یادآوری اینکه ۲٫۶۵ درصد از کل جمعیت کشور را معتادان تشکیل می‌دهند، گفت: سال قبل ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ۲۶۳ هزار معتاد و خرده‌فروش دستگیر شده‌اند و امسال این میزان تاکنون به ۴۰۰ تن موادمخدر و دستگیری ۱۸۰ هزار نفر بالغ شده است.

‎وی با تصریح اینکه آمار کشفیات و دستگیری‌ها و مجازات‌ها برای مردم مهم نیست، گفت: تقاضای مردم سخت شدن و از بین رفتن امکان دسترسی به مواد مخدر در مکان‌های عمومی شهرها است.

‎دین‌پرست با بیان اینکه ۴۶ درصد از زندانیان کشور به‌شکل مستقیم و ۲۵ درصد به شکل غیرمستقیم به جرایم مواد مخدر مرتبط بوده و در زندان هستند، گفت: این آمار و عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر نه مردم را راضی می‌کند، نه مسئولان را، وضعیت همچنان غیرقابل قبول است .

‎این مقام مسئول تصریح کرد: به‌جای قراردادن کشفیات و دستگیری‌ها به‌عنوان شاخص اصلی، باید ضربه را به بنیان قاچاق مواد مخدر وارد کرد.

‎دین‌پرست یادآور شد: براساس آمار سازمان ملل سود قاچاق مواد مخدر در ایران ۳ میلیارد دلار است حال آن که سال گذشته در اقدامات مبارزه‌ای با این پدیده، ۲ میلیون دلار به بنیان اقتصادی قاچاقچیان ضربه زده‌ایم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال