تقاضای اخراج ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل وجام جهانی قطر

پنجشنبه ۲۸ مهر،۱۴۰۱ -۲۰۲۲-۱۰-۲۰-SOS Iran- دیده‌بان ملل متحد از شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل خواسته تا جمهوری اسلامی را از کمیسیون زنان اخراج کند. کمپینی برای تحریم ایران از بازی‌های جام جهانی قطر و رویدادهای المپیک با ۴۷ هزار امضا راه‌اندازی شده است.

به گزارش دویچه وله، سازمان دیده‌بان ملل متحد که یک سازمان غیردولتی در سوییس است و به عنوان بازوی مشورتی شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل عمل می‌کند، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کرده و در آن از این شورا خواسته است، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون زنان این نهاد اخراج کند.

قدم بعدی در این راه این است که اعضای شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل این قطعنامه را رسما اعلام کنند.

در بیانیه‌ سازمان دیده‌بان ملل متحد آمده است: «ما با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تماس گرفتیم تا این کشور این قطعنامه را ارائه کند.»

شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متشکل از ۵۴ کشور است از جمله استرالیا، بلژیک، کانادا، ایتالیا، ژاپن، کره، پرتغال، بریتانیا و آمریکا.

در این بیانیه با اشاره به اعتراضات اخیر ایران و سرکوب خشونت‌آمیز این اعتراضات توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و نیز ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش از این مسئله، همچنین قطعنامه ۷۶/۱۷۷ سازمان ملل در دسامبر ۲۰۲۱ درباره وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، از کشورهای عضو شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل خواسته شده تا “تصمیم به خاتمه عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون وضعیت زنان را که فوراً لازم الاجراست” اتخاذ کنند.

همچنین تقاضا شده تا از جمهوری اسلامی خواسته شود “هرچه سریعتر هرگونه اعمال خشونت علیه زنان را متوقف کرده و تمامی قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را ملغی کند”.

دیده‌بان ملل متحد همچنین از جامعه بین‌الملل درخواست کرده تا به توجه ویژه نسبت به حمایت از حقوق بشر و حقوق زنان و دختران ایرانی ادامه دهد.

این نهاد غیردولتی گوترش، دبیر کل سازمان ملل را فراخواند تا “به بررسی وضعیت ایران ادامه دهد، به زنان و دختران ایرانی با تمام ابزارهای موجود کمک کند و درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به شورای اقتصادی و اجتماعی در نشست ۲۰۲۳ گزارش دهد”.

درخواست تحریم تیم فوتبال ایران در جام جهانی

سردار پاشایی، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران پتیشنی را راه‌اندازی کرده و در آن از توماس باخ، دبیر کمیته بین‌المللی المپیک و جیووانی اینفانتینو رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در خواست کرده تا هرچه سریعتر کمیته ملی المپیک ایران را از بازی‌های المپیک و فدراسیون فوتبال این کشور را از جام جهانی قطر محروم کنند.

در این پتیشن آمده است: «این رژیم خونخوار (جمهوری اسلامی) هر کاری بتواند انجام می‌دهد تا از ورزش و از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای نمایش اتحاد و صلح استفاده کند. این حقیقت پوشیده نیست که این رژیم همچنان به حمله وحشیانه به ورزشکاران و شهروندان بی‌گناه ادامه می‌دهد.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال