جمهوری اسلامی با کمیته حقیقت‌یاب همکاری نمی‌کند

دوشنبه ۰۷ آذر، ۱۴۰۱-۲۰۲۲-۱۱-۲۸-SOS Iran- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید این کشور هیچ‌گونه همکاری با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل نخواهد کرد. به گفته او “تعداد قابل توجهی” از اتباع کشورهای خارجی، در جریان اعتراضات در ایران بازداشت شدندناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۷ آذرماه، تصمیم اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل را ”استفاده عجولانه و ابزاری” از حقوق بشر ”علیه کشورهای مستقل” نامید و آن را مردود دانست و محکوم کرد.

اشاره کنعانی به نشست روز پنج‌شنبه ۲۴ نوامبر (۳ آذر) شورای حقوق بشر سازمان ملل است که در آن، این شورا با اکثریت آرا با تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در خلال اعتراضات سراسری ایران موافقت کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صراحتا تاکید کرد: «ایران هیچ‌گونه همکاری با کمیته سیاسی تحت عنوان “کمیته حقیقت‌یاب” نخواهد داشت.»

”بازداشت شمار قابل توجهی از اتباع خارجی”

ناصر کنعانی همچون سایر مقام‌های مسئول در حکومت ایران، انگشت اتهام را به سوی کشورهای خارجی نشانه گرفت و ادعا کرد: «هیچ تردیدی نیست که دولت‌های غربی مشخصا دولت آمریکا و برخی از دولت‌های همسو با آن در تهییج به اغتشاشات در داخل ایران نقش داشتند.»

کنعانی همچنین افزود که درباره نقش دولت‌های غربی در اعتراضات جاری در ایران، ”اطلاعات دقیقی وجود دارد” و این اطلاعات در چهارچوب‌های مختلف به سفرای مقیم تهران ارائه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از بازداشت ”تعداد قابل توجهی از اتباع و شهروندان کشورهای مختلف” در جریان اعتراضات خبر داد و افزود که ”دلایل متقنی درباره نقش آنها در تهییج به اغتشاشات وجود دارد.”

خشم حکومت ایران از دولت آلمان به خاطر حمایت از معترضان

کنعانی همچنین پیشگامی دولت آلمان در برگزاری نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را ”نفاق آشکار و شرم‌آور” توصیف کرد و با ادبیاتی تهدیدآمیز افزود که ایران، پیگیر آنچه که او ”جنایت‌های آلمان و شرکت‌های آلمانی” نامید، خواهد بود.

این سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران علیه آلمان همزمان با آن بیان شده که رسانه‌ها در ایران، از احضار سفیر آلمان در تهران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی خبر دادند.

از زمان آغاز اعتراضات جاری در ایران، این سومین بار است که هانس اودو موتسل، سفیر آلمان در ایران به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار می‌شود.

او پیش از نیز دوبار به دلیل حمایت‌های آشکار اولاف شولتس، صدراعظم و آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان از خیزش عمومی در ایران، به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شده بود.

خشم حکومت ایران از مقامات برلین، به دلیل پیشگامی آلمان و ایسلند برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره سرکوب خونین اعتراض‌ها در ایران بالا گرفته است.

استقبال جهانی و واکنش تند ایران

تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل  برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره سرکوب اعتراض‌ها در ایران با استقبال گسترده جهانی همراه شده است.

در مقابل اما وزارت امور خارجه ایران، در نخستین اقدام و تنها ساعاتی پس از اعلام نتیجه این نشست، با صدور بیانیه‌ای قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل را ”نتیجه مستقیم بکارگیری اطلاعات نادرست برای پیش بردن اهداف ضد ایرانی” توسط ”چند کشور معدود غربی در مجامع بین‌المللی” توصیف کرد.

این بیانیه با اشاره به آنچه که تشکیل ”کمیته‌های تحقیقاتی متعدد و مکمل توسط نهادهای ذیربط قانونی” در جمهوری اسلامی برای بررسی دلایل جان‌باختن مهسا امینی نامیده، ادعا کرده بود که ”تمام مراحل این اتفاق و نتایج بررسی‌ها را به صورتی شفاف در اختیار افکار عمومی قرار داده است. ”

این در حالی است که وکلای خانواده مهسا امینی بارها اعلام کردند که با تصمیم مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی، تاکنون موفق به بررسی اصل این پرونده نشده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال