محکومیت مجدد ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل

سه شنبه ۱۵ فروردین ،۱۴۰۲-۲۰۲۳-۰۴-۰۴-SOS Iran- در قطعنامه‌ای که شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده، افزایش اعدام‌ها و همچنین اعدام چهار تن از معترضان خیزش انقلابی اخیر جوانان ایران محکوم شده است. ماَموریت جاوید رحمان برای یک سال دیگر تمدید شد.به گزارش دویچه وله، روز سه‌شنبه، چهارم آوریل (۱۵ فروردین) شورای حقوق بشر سازمان ملل با رای موافق ۲۳ کشور قطعنامه‌ای علیه افزایش شمار اعدام‌ها در ایران تصویب کرد. ۱۶ کشور از ۴۷ عضو این شورا به قطعنامه رای ممتنع دادند و شش کشور از جمله چین و کوبا با آن مخالفت کردند.

در این قطعنامه صدور احکام اعدام برای معترضان خیزش انقلابی اخیر و اعدام محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد مهدی کرمی و سید محمد حسینی نیز محکوم شده است. این چهار جوان در جریان اعتراضات سراسری که پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی آغاز شد و هنوز به اشکال گوناگون ادامه دارد دستگیر شده بودند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سوم آذر در نشستی اضطراری، تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب در رابطه با سرکوب خونین اعتراضات توسط دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

در قطعنامه ۱۵ فروردین از تهران خواسته شده است، تمام اقدامات لازم قانونی و اداری را اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ‌کس برای «جرایمی بجز جنایات سنگین» اعدام نمی‌شود.

جمهوری اسلامی همچنین باید تضمین کند که در ایران برای مجرمانی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده‌اند حکم اعدام صادر نمی‌کند.

علاوه بر این، محاکمه‌ها باید توسط «دادگاه‌های صالح، مستقل و بی‌طرف» انجام شوند.

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه

شورای حقوق بشر سازمان ملل همچنین ماموریت جاوید رحمان، گزارشگر ویژه این سازمان در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

علی بحرینی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل با انتقاد از این قطعنامه مدعی شد که حقوق بشر به عنوان «سلاحی» در تحمیل «سیاست خارجی» برخی کشورها به‌کار می‌رود.

کاظم غریب‌آبادی نیز با بیان این که جاوید رحمان شهروند بریتانیاست و “عملکرد کاملا سیاسی و مغرضانه” دارد اظهار داشت: «تصمیم شورا در تمدید ماموریت گزارشگر ویژه با حمایت حداقلی از آن نیز مبنایی برای همکاری و تعامل نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران، آن را کاملا رد می‌کند».

دبیر ستاد “حقوق بشر” جمهوری اسلامی آرای ممتنع را نیز به حساب مخالفت کشورها با قطعنامه گذاشته است.

از سوی دیگر، نماینده آلمان گفته است: «ما قاطعانه از تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حمایت می‌کنیم. مردم (ایران) با نقض مداوم و شدید حقوقشان رو‌به‌رو هستند و سیاست گسترده بازداشت خودسرانه، شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی همچنان ادامه دارد.»

اتحادیه اروپا نیز ضمن حمایت از قطعنامه اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر در ایران «همچنان در حال وخیم‌تر شدن است».

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه‌های حقوق بشری نوشت، در ایران اعدام‌ها با اتهامات گوناگون در حال افزایش است. به اعقتاد این گروه‌ها، افزایش صدور حکم اعدام اقدامی در راستای «ترساندن جامعه برای جلوگیری از اعتراض» است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در نروژ، در سال جاری میلادی دست‌کم ۱۴۴ نفر اعدام شده‌اند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال