قاسم آبسته در زندان قزلحصار کرج اعدام شد

یکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲-۲۰۲۳-۱۱-۰۵-SOS Iran- سحرگاه امروز یکشنبه چهاردهم آبان ماه، حکم اعدام قاسم آبسته، زندانی سنی مذهب پس از تحمل سیزده سال و ۹ ماه حبس، در زندان قزلحصار کرج به اجرا در آمد.به گزارش هرانا، سحرگاه امروز یکشنبه چهاردهم آبان ۱۴۰۲، قاسم آبسته در زندان قزلحصار کرج اعدام شد.

این زندانی سنی مذهب، روز یکشنبه هفتم آبان ماه جهت اجرای حکم اعدام به یکی از سلول های انفرادی این زندان منتقل شده بود.

قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد. وی پس از ۱۴ ماه بلاتکلیفی در رندان های اوین و ارومیه در سال ۹۱ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد. او نهایتا در مردادماه سال جاری به زندان قزلحصار کرج انتقال یافت.

آقای آبسته با اتهاماتی از قبیل محاربه از طریق هواداری از “گروه‌های سلفی” روبرو شد، اتهامی که خود این زندانی در نوشته های ارسالی اش به این نهاد، آن را رد کرده است و بر بی‌اساس بودن آن تاکید داشت.

وی به همراه شش زندانی سنی مذهب دیگر در اسفندماه ۹۴ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اعدام محکوم شدند. این حکم در دیوان عالی کشور توسط قاضی علی رازینی نقض شد.

پرونده این افراد نهایتا جهت بررسی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و جلسه دادگاه آنها طی روزهای ۲۷ تا ۲۹ خردادماه ۹۸، برگزار شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی در نهایت مجددا حکم اعدام برای این افراد را صادر و پرونده مذکور بار دیگر جهت بررسی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی ارجاع شد.

در نهایت در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۸ شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور، حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، خسرو بشارت، ایوب کریمی و داود عبداللهی، هفت زندانی سنی مذهب محبوس در زندان قزلحصار کرج را تایید کرد.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱ دست کم ۶۱۷ شهروند از جمله ۱۳ زن و ۶ کودک-مجرم اعدام شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن، بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است. از میان اعدام شدگان، اعدام دو نفر در ملا عام صورت گرفته است. همچنین طی این تاریخ، ۱۳۶ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان ۶ نفر به اعدام در ملا عام محکوم شدند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال