تغییرات اداره مهاجرت آلمان برای بررسی سریع تقاضاهای پناهندگی

شنبه ۱۲ اسفند،۱۴۰۲-۲۰۲۴-۰۳-۰۲-SOS Iran- نانسی فزر، وزیر کشور آلمان می‌گوید با هدف بررسی سریع‌تر درخواست‌های پناهندگی در این کشور، سیصد میلیون یورو بودجه اضافی و ۱۱۶۰ موقعیت شغلی جدید در اداره مهاجرت و پناهندگان در نظر گرفته شده است.وزیر کشور آلمان از اختصاص سیصد میلیون یورو بودجه اضافی و همچنین اضافه شدن ۱۱۶۰ موقعیت شغلی جدید در اداره مهاجرت و پناهندگان (BAMF) این کشور خبر داده است.

نانسی فزر در گفتگو با روزنامه “ولت‌ آم ‌زونتاگ” هدف از این اقدامات را بررسی سریع‌تر درخواست‌های پناهندگی در این کشور اعلام کرد.

فزر گفت: «ما اقدامات بسیاری برای سرعت بخشیدن و دیجیتالی کردن مراحل پناهندگی انجام می‌دهیم و اینک ۳۰۰ میلیون یورو مازاد برای این موضوع هزینه می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت کشور آلمان در پاسخ به پرسش خبرگزاری آلمان، همچنین اعلام کرد که این موقعیت‌های شغلی تمام‌وقت هستند و باید “در اسرع وقت” پر شوند.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی اداره مهاجرت و پناهندگان، این اداره در حال حاضر تقریبا بیش از ۸۰۰۰ نفر شاغل دارد.

طرح رسیدگی به پناهندگی در کشور ثالث در دست بررسی است

نانسی فزر، وزیر کشور آلمان همچنین اعلام کرد که طرح رسیدگی به پناهندگی در کشور ثالث در دست بررسی است. بر اساس این طرح، روند رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در یک کشور ثالث، خارج از اتحادیه اروپا طی می‌شود.

الگوی اجرای این برنامه به این صورت است که پناهجویانی که وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، به یک کشور ثالث منتقل می‌شوند و در آنجا در انتظار نتیجه پرونده پناهندگی‌شان می‌مانند. منتقدان این طرح بیش از هرچیز آن را مغایر کنوانسیون ژنو که مربوط به حقوق پناهندگان است می‌دانند.

وزیر کشور آلمان می‌گوید: «کارشناسانی وجود دارند که بر این باورند که چنین قانونی امکان‌پذیر است، برخی دیگر می‌گویند که بستر قانونی باید تغییر کند. ما اکنون به دقت این را بررسی می‌کنیم. معیار، حقوق بشری است که در قوانین اروپا و قانون اساسی تضمین شده است.»

وزیر کشور آلمان با اشاره به جزییات طرح رسیدگی به پناهندگی در کشور ثالث، یادآور شد که کشورهایی که می‌توانند در این طرح، به عنوان کشورهای ثالث در نظر گرفته شوند، آن‌هایی هستند که “در مسیر اروپای غربی قرار دارند و به استانداردهای قانون اساسی پایبندند.”

فزر افزود: «این بسیار مهم است که افراد مشمول این طرح، طی مراحل [درخواست پناهندگی] در امنیت باشند و در صورت عدم نیاز به حفاظت، بتوانند از آنجا به کشور خود بازگردانده شوند.»

پیش از این در ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و روسای ایالت‌های فدرال این کشور، بر سر بررسی این موضوع که آیا طرح رسیدگی به پناهندگی در خارج از اروپا امکان‌پذیر است یا خیر، به توافق رسیده بودند.

نتیجه این بررسی‌ها هنوز مشخص نشده است اما این موضوع ممکن است در دور بعدی ملاقات آن‌ها در هفته آینده مورد بحث قرار گیرد.

پیش‌تر دفتر پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در جریان بحث درباره این طرح با انتشار بیانیه‌ای بر این نکته تاکید کرده بود که این کار “اساسا ممکن است اما تنها تحت شروطی بسیار سخت‌، از جمله اینکه کشورهای ثالث باید قوانین کنوانسیون ژنو و تعهدات حقوق بشری را به طور کامل رعایت کنند”.

همچنین بر اساس بیانیه دفتر پناهندگان سازمان ملل، توافقی که به این منظور حاصل شود باید “مسئولیت پناهندگان را به طور عادلانه بین کشورها تقسیم کند.”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال