‎حکم دست دادن با نامحرم از نظر سیستانی

‎سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ – س: در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است. گاهی ترک آن کار به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن می‌کشد. آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان می‌توانند در چنین حالات استثنایی دست بدهند؟
‎ج: اگر با پوشیدن دستکش و امثال آن نمی‌شود از آن مشکل رهایی یافت جایز است مرد و یا زن مسلمان با دیگری مصافحه کنند، آنجا که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت‌فرسا می‌شود.

آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی در پاسخ به پرسش مقلدان خود، احکام دست دادن زن و مرد مسلمان و نیز اهل کتاب و کافر را تشریح کرد. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، متن سوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:
‎س: آیا دست دادن از روی اجبار با زن غیر مسلمان خارجی و بدون قصد لذت ایراد دارد یا خیر در حالی که هیچ لذتی به وجود نیاید؟
‎ج: با وجود حاجب مثل دستکش مانعی ندارد.
‎س: چنانچه دست مرطوب باشد، می‌توان با کافر یا اهل کتاب دست داد؟
‎ج: اگر یقین کردید نجس است یا آن شخص کافر غیر کتابی است برای نماز دست خود را بشویید.
‎س: حکم دست دادن با زن نامحرم در صورتی که امتناع کردن موجب بروز ناراحتی و یا قطع رابطه فامیلی گردد و یا اعتراض والدین را به همراه داشته باشد چیست؟
‎ج: دست دادن با نامحرم جایز نیست و اگر حائلی باشد مانعی ندارد.
‎س: دخترم برای رشته پزشکی مجبور به دست دادن به مرد نامحرم است. آیا اشکال دارد؟
‎ج: جایز نیست مگر به حد ضرورت برسد.
‎س: آیا دست دادن با زنان کافر فی‌ذاته حرام است؟
‎ج: حرام است.
‎س: در کشورهای اروپایی دست دادن به عنوان سلام و درود مطرح است. گاهی ترک آن کار به محرومیت و اخراج از کارخانه و مدرسه و امثال آن می‌کشد. آیا یک مرد و یا یک زن مسلمان می‌توانند در چنین حالات استثنایی دست بدهند؟
‎ج: اگر با پوشیدن دستکش و امثال آن نمی‌شود از آن مشکل رهایی یافت جایز است مرد و یا زن مسلمان با دیگری مصافحه کنند، آنجا که ترک چنان کاری موجب ضرر و زیان طاقت‌فرسا می‌شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال