‎اظهار ناامیدی از احیای دریاچه ارومیه

‎سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ – IranSOS – رییس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: با وضع فعلی دریاچه ارومیه امیدی به احیای این دریاچه نیست و حتی احتمال دارد که تا سه سال آینده به کلی خشک شود. کیومرث یزدان‌پناه در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: در واقع اقداماتی که برای احیای این دریاچه باید انجام گیرد، شدنی نیست. به عنوان مثال احیای این دریاچه مستلزم تخریب دو، سه سد بر رودهای بزرگ این منطقه است که حتی اگر این شجاعت را داشته باشد که چنین اقدامی کند به دلیل غلظت بالای نمک پنج سال طول می‌کشد تا دریاچه، نمک موجود را تعدیل کند.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل کاربری‌های کشاورزی، صنعتی و مسکونی مسیر این رودخانه‌ها دولت باید هزاران میلیارد تومان هزینه کند تا بتواند مسیر آوردهای دریاچه را باز کند که همین مساله دلیل این ناامیدی را نشان می‌دهد.
‎این استاد دانشگاه تاکید کرد: البته دولت نسبت به احیای این دریاچه اهتمام دارد و برای آن بودجه نیز پیش بینی کرده اما با وجود این همه مانع اقدامات چندان موثر نخواهد بود.
‎یزدان پناه تاکید کرد: حتی اگر اقدامات احیایی به درستی انجام شود حداقل ۱۰ سال زمان می‌برد که دریاچه ارومیه به حالت‌های حداقلی اولیه خود باز گردد.

‎طوفان نمک اثبات نشده است

‎وی در خصوص وزش طوفان‌های نمکی در این منطقه اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا طوفان‌های نمکی نداریم چرا که نمک به دلیل سنگین بودن اصلا از زمین بلند نمی‌شود. اما در کل خشک شدن دریاچه تبعات بسیار مخرب خود را در پی خواهد داشت.
‎این استاد دانشگاه گفت: اکنون به دلیل خشک شدن تالاب‌های استان اصفهان و ایجاد صنایع غیر مرتبط با اکوسیستم منطقه و خشکی زاینده رود مردم اصفهان بیش از سایر مناطق کشور سرطان خون می‌گیرند که نشان می‌دهد نابودی اکوسیستم‌ها تا چه اندازه می‌تواند مخرب باشد.
‎یزدان پناه تصریح کرد:‌ تغییر کاربری اکوسیستم‌ها به دلیل فعالیت‌های انسانی همیشه تبعات خاص خود را دارد و زمانی که توسعه پایدار را قربانی خواسته‌های صنفی و سیاسی می‌کنیم نباید انتظاری غیر از شرایط فعلی داشته باشیم.

‎جغرافیای طبیعی قربانی جغرافیای انسانی

‎وی با بیان اینکه در ایران جغرافیای طبیعی قربانی جغرافیای انسانی شده افزود: گسترش شهر تهران نشان دهنده همین موضوع است چرا که قرار نبوده این شهر از ۷۰۰۰ هکتار بزرگتر شود اما الان رشد افقی و عمودی آن غیر قابل کنترل است و کاربری تمام اراضی کشاورزی شهر تهران که می توانست نیازهای تغذیه‌ای آن را تامین کند به صنعتی و خدماتی تبدیل شده است.

‎مردم زندگی بی کیفیت در شهرها را به زندگی در روستا ترجیح می‌دهند

‎یزدان‌پناه در خصوص تاثیر مهاجرت مردم و افزایش بحران‌های زیست‌محیطی اظهار کرد: در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که روستاها از سکنه خالی شده مردم زندگی بی‌کیفیت در حاشیه شهرها را به زندگی در روستا ترجیح می‌دهند. به عنوان مثال مشاهده می‌کنیم که روستاهای استان اردبیل که جزو بهترین نقاط کشور برای کشاورزی است از سکنه خالی شده و بیشتر جمعیت آن را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال