‎تبدیل گورستان یک روستا به پایگاه بسیج

‎پنجشنبه ,۱۰ بهمن ۱۳۹۲ – IranSOS – مردم روستای پادیگ «کوه ون» واقع در جنوب سیستان و بلوچستان از تصرف قبرستان این روستا توسط سپاه پاسداران و تبدیل بخشی از آن به پایگاه بسیج اظهار نارضایتی کردند. به گزارش هرانا، سپاه پاسداران و بسیج با تحت فشار قرار دادن معتمدین روستای پادیگ و علیرغم نارضایتی آن‌ها قبرستان این روستا را به پایگاه بسیج تبدیل کردند. در همین رابطه محمد امین ملازهی یکی از اهالی این روستا گفت:

ماموران سپاه چند بار به روستای ما آمده و از برادرم حافظ عبدالله ملازهی که بزرگ این روستا است خواسته‌اند که پایگاه بسیجی برای آن‌ها در نظر بگیرد که بنا بر کمبود جا و نبود زمین با مخالفت وی مواجه شده‌اند. که در آخرین جلسه تهدید کرده‌اند اگر خودتان زمینی برای پایگاه بسیج مشخص نکنید، خود ما زمینی را به تصاحب در می‌آوریم. از این رو روز چهار شنبه ۱۰ بهمن ماه با تعداد زیادی از ماموران سپاه وارد روستا شده و بخشی از زمین قبرستان را به پایگاه بسیج تبدیل کردند.
‎محمد امین در ادامه گفت: روستای پادیگ بخاطر قرار گرفتن در دل منطقه کوهستانی با کمبود زمین هموار مواجه است و قبرستان بخشی از زمینهای مسطح است که مردم برای دفن مردگانشان اختصاص داده‌اند.
‎وی همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه روستای ما خانه بهداشت ندارد و با وجود درخواست‌های مکرر و نیاز مبرم مردم به دکتر و خانه بهداشت هیچ اقدامی صورت نگرفته است و بر عکس به چیزی که نیاز نداریم حضور نیرو‌های امنیتی برای تامین امنیت این روستای دور افتاده است که از لحاظ امنیتی نه تنها مشکلی ندارد بلکه محل حل اختلافات کلیه مردم روستاهای اطراف است.
‎در این رابطه حبیب الله سربازی خبرنگار و برنامه ساز تلویزیون به گزارشگر هرانا گفت: «علت پافشاری سپاه برای اینکه پایگاهی در این روستا بزند کنترل مدرسه دینی منبع العلوم است. با اینکه مردم پیش‌تر سر جاده ترانزیتی و در نزدیکی روستا زمینی برای سپاه اختصاص داده‌اند و یک پایگاه آنجا تاسیس شده بود اما بعد از چند ماه سپاه فشار آورده‌ که در داخل این روستا نیز باید یک پایگاه تاسیس نمایند. ایشان ابتدا خواستند این پایگاه داخل خود مدرسه دینی باشد که با مخالفت شدید مواجه شده‌است و برای خود روستا هم کسی حاضر نشده زمینی به سپاه بده. در‌‌نهایت زمینهای قبرستان بدون رضایت اهالی منطقه به پایگاه بسیج تبدیل شد.»
‎گفتنی است یکی از حوزه‌های علمیه معروف بلوچستان به نام حوزه علمیه «منبع العلوم» کوه ون در این روستا قرار دارد که توسط یک روحانی سر‌شناس بلوچ به نام «مولوی محمد عمر ملازهی» اداره می‌شد که پس از وفات وی فرزندش «حافظ عبدالله متولی» مسئول امور این حوزه علمیه شده است.
‎این حوزه علمیه همواره طرح ساماندهی مدارس دینی را رد کرده و بخاطر جمعیت بالای طلبه‌ها، اکثر جمعیت روستا را تشکیل می‌دهند که بسیاری از آن‌ها از شهرستان‌ها یا استان‌های سنی نشین دیگر کشور برای تحصیل به این محل آمده‌اند.
‎شایان ذکر است پادیگ (کوه ون) در شهرستان سرباز و در فاصله صد کیلومتری شهرستان ایرانشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد که از جاده ترانزیتی ۱۲ کیلومتر در مسیری سنگلاخی فاصله مکانی دارد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال