‎ساختار رسمی جامعه‌ “شادی” را به عنوان یک حق برای مردم بشناسد

‎یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ – IranSOS – یک جامعه‌شناس تاکید کرد: ساختار رسمی جامعه باید «شادی» را به عنوان یک حق برای مردم بشناسد، آن را درک کند و در جهت شاد بودن مردم تلاش کند، اما اکنون کسانی که شاد باشند، به نوعی در اجتماع توبیخ می‌شوند. دکتر امیرمحمود حریرچی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: شادی غذای روح ماست و باید فرصت شادی کردن را برای مردم فراهم کنیم نه اینکه در تقابل با آن قرار گیریم.

وی تاکید کرد: زمانی که نحوه صحیح شادمانی را ندانیم، به شکل‌های نامعقول و غیرمنصفانه این کار را انجام می‌دهیم، چرا که یاد نگرفته‌ایم با هم بخندیم، بلکه به هم می‌خندیم.

‎حریرچی با بیان اینکه شادی را از دوران ابتدایی باید آموزش دهیم، اظهار کرد: باید دلایل شاد بودن و با هم خندیدن را از کودکی به افراد بیاموزیم. به عنوان نمونه در پیروزی‌های ورزشی ملی در کنار یکدیگر شادی کنیم چرا که شادی‌های جمعی باعث احساس نوعی همدلی بین افراد نیز می‌شود.
‎وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: شاد بودن نوعی بی‌خیالی، بی‌تفاوتی و حتی جلف بودن تلقی می‌شود و حتی برخی آن را نوعی بی‌بند و باری می‌دانند، چرا که علائم بیرونی شادی و ابراز آن هنوز در جامعه جا نیفتاده و به عنوان بی‌هویتی و حتی بی‌مسؤلیتی نیز شناخته می‌شود، در مقابل هر چه فرد خموده‌تر باشد، معقول‌تر و موجه‌تر شناخته می‌شود.

‎این جامعه‌شناس در ادامه گفت: در ایران مراسم عزاداری را باشکوه برگزار می‌کنیم، اما از کنار شادی‌های جمعی مانند پیروزی تیم‌های ملی در مسابقات ورزشی به آرامی می‌گذریم، این در حالی است که باید در جهت گسترش شادی در جامعه تلاش کنیم تا به یک فرهنگ تبدیل شود.

‎وی تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر افراد شادی را با استهزاء و تحقیر دیگران به دست می‌آورند، این وضعیت برای جامعه بسیار خطرناک است، به عنوان نمونه افراد با هجوم به صفحه شخصی لیونل مسی، بازیکن تیم ملی آرژانتین و قرار دادن کامنت‌های توهین‌آمیز شاد می‌شوند.

‎حریرچی در پایان با اشاره به سریال‌های طنز تلویزیون، اظهار کرد: زمانی که چنین سریال‌هایی را همراه با خانواده می‌بینیم و دوستانمان نیز آن را دنبال می‌کنند، با هم از دیدن این سریال‌ها لذت می‌بریم و شاد می‌شویم. البته در حال حاضر ابتذال را به اسم سریال طنز پخش می‌کنیم و این وضعیت غم‌انگیز است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال