‎کودکانی که تنبیه می‌شوند والدینی تنبیه‌گر می‌شوند

‎پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ – IranSOS – یک روانشناس گفت: افرادی که در کودکی تنبیه می‌شوند در بزرگسالی به والدین تنبیه‌گر تبدیل می‌شوند. بنت الهدی امیری در گفت‌وگو با (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار کرد: تنبیه کودک به هیچ وجه مورد تایید نیست و توصیه می‌شود به جای تنبیه بدنی از محروم کردن کودک از کار یا چیز مورد علاقه‌اش استفاده شود.

وی معتقد است: محروم کردن هم باید مقطعی و در زمان کوتاه و محدود باشد که کودک را حریص نکند.

‎به گفته این روانشناس، تنبیه بدنی، کتک زدن و یا هرگونه تنبیه دیگر به هچ وجه برای تربیت کودک درست نیست و اگرچه ممکن است در کوتاه مدت پاسخ دهد، اما در بلند مدت عوارض بدی برای کودک در پی خواهد داشت.

‎امیری پرخاشگر شدن کودک را از مهمترین پیامدهای تنبیه دانست و ادامه داد: کودکانی که تنبیه می‌شوند خشم ناشی از این تنبیه را در خود درونی می‌کنند و در سن بالاتر خصوصا سن نوجوانی و بزرگسالی آن را نسبت به دوستان و حتی والدین خود بروز می‌دهند.

‎وی ضعف اعتماد به نفس را نیز از دیگر عوارض تنبیه کودکان عنوان کرد.

‎این روانشناس تصریح کرد: برای تربیت کودکان می‌توان به جای تنبیه از روش استدلال کردن استفاده کرد و راجع به کارهای اشتباه با کودک صحبت کرد.

‎امیری با بیان اینکه این استدلال کردن باید زمانی انجام شود که کودک آرام است نه زمانی که لجبازی می کند، یادآوری کرد: این شیوه باعث می شود کودک از سن کم استدلال کردن را نیز بیاموزد.

‎وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تنبیه، تشویق کردن هم برای تربیت کودک توصیه نمی‌شود، زیرا این امر باعث می‌شود کودک شرطی شود و برای کاری که انجام می‌دهد باج بخواهد.

‎به گفته این روانشناس، بحث پاداش و قدردانی برای یک کار خوب متفاوت از تشویق است و مخالفتی با آن وجود ندارد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال