‎گزارشی از وضعیت زندانیان اهل‌سنت در زندان زاهدان

جمعه٬ ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۲ – IranSOS – مسئولین زندان مرکزی زاهدان بابرخوردهای سلیقه‌ای و توهین به اعتقادات زندانیان اهل‌سنت موجبات ناراحتی زندانیان را به وجود آورده‌اند. یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به گزارشگر هرانا گفت: «مسئولین با زندانیان برخوردهای سلیقه‌ای و برخی مواقع دستوری با زندانیان اهل‌سنت می‌کنند و بین شیعه و سنی فرق می‌گذارند. در این زندان همیشه سنی‌ها مورد ظلم قرار می‌گیرند و به نوعی همیشه حق با شیعه هاست.»

وی در ادامه گفت: «این مسئله در بین تمام زندانیان مشهود است، اما در بین زندانیان امنیتی و سیاسی جلوه بیشتری دارد. زندانبانان حتی بین زندانی فارس و بلوچ نیز فرق قائل می‌شوند و به اعتقادات اهل‌سنت و بلوچ‌ها توهین می‌کنند.»
‎وی ضمن اینکه این روش را شیوه اکثر زندانبانان زندان مرکزی زاهدان توصیف کرد گفت: «مدیران زندان اجازه ورود کتب مذهبی اهل‌سنت به‌ داخل زندان را نمی‌دهند.»
‎وی در جواب این سئوال که چه توهین‌هایی به اعتقادات اهل‌سنت می‌شود گفت: «در مرکز فرهنگی [تلویزیون مداربسته] زندان برنامه‌هایی تهیه و پخش می‌شود که توهین به اعتقادات اهل‌سنت است. زندانیان بار‌ها به این برنامه‌ها اعتراض کرده‌اند اما هیچ‌گاه به اعتراض زندانیان رسیدگی نشده است.»
‎این منبع در ادامه گفت: «برخی از زندان‌بانان و کارمندان زندان نیز صراحتا توهین می‌کنند مثلا به صحابه و حتی به ظاهر زندانیانی که ریش می‌گذارند نیز توهین می‌کنند و می‌گویند که خود را شبیه ابوسفیان و معاویه درست کرده‌اید و زندانیان هم گفته‌اند که ریش جزء عقاید ماست.»
‎وی در پایان خاطرنشان کرد: «حتی عکس مسجد مکی زاهدان که برروی تقویمی در نمازخانه بند بود را نیز پاره کردند و اعتراض ما به جایی نرسید.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال