‎مردم پول خرید تخم‌مرغ ندارند، پول آب و برق از کجا بیاورند؟

‎سه شنبه٬ ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۲-IranSOS- فتاحی: ما خجالت می کشیم به شهرستان ها برویم. مردم هر وقت ما را می بینند تکه به ما می اندازند و می گویند شما دکتری درد مردم را نمی فهمی. راست می گویند! در برخی از مناطق کشور مردم برای خرید تخم مرغ عاجز هستند، چگونه بیایند پول خود را به دولت بدهند؟

سناریوی افزایش قیمت برای سال آینده همچنان ادامه دارد و در شرایطی که هنوز قیمت حامل های انرژی برای سال آینده مشخص نشده است، دولت تصمیم دارد به هر نحوی که شده از فضای روانی آخر سال برای افزایش قیمت خدمات خود و همچنین اجرای بخشی از هدفمندی یارانه ها استفاده نماید.

‎به گزارش «تابناک»، هفته های گذشته یکی از مباحث مطرح در زمینه افزایش قیمت ها، افزایش قیمت حامل های انرژی بود که واکنش های ضد و نقیضی از سوی دولت مردان و همچنین نمایندگان مجلس را به دنبال داشت، اما با نزدیک شدن به پایان سال دولت شتاب خود را در تصمیم گیری ها بالا برده است به گونه ای که امروز معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد در سال آینده قیمت آب افزایش بیست درصدی خواهد داشت.

‎پیش از این نیز در روزهای گذشته مقامات دولتی و همچنین وزیر نیرو از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق خبر داده بودند و آنگونه که از اخبار بر می اید این افزایش از اول بهمن ماه منظور خواهد گردید و این تصمیم با استناد بر مصوبه سال ۸۸ مبنی بر اجرای هدفمندی یارانه ها گرفته شده است.

‎بنا بر قانون بودجه ۹۳ دولت اجازه دارد برای تامین ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه هدفمندی یارانه ها قیمت برخی اقلام را تا ۳۸ درصد افزایش دهد که این اقلام شامل حامل های انرژی و آب و برق نیز می شود، اما اینکه این مصوبه در شرایط حاضر باید اجرا شود یا نه، جای تامل دارد.

‎غلامرضا مصباح مقدم در این باره می گوید: دولت بر اساس قانون بودجه باید ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب کند که دو راهکار برای تامین ان دارد که یکی افزایش قیمت برخی حامل‌های انرژی است و قانون بودجه ۹۲ نیز اجازه افزایش ۳۸ درصدی قیمت برخی از این حامل‌ها مانند بنزین و گازوئیل را داده است و حتی احتمال افزایش قیمت آب و برق نیز وجود دارد.

‎همچنین براهیم نکو درباره شروع زودهنگام اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها می گوید: در روزهای اخیر مسئولان دولتی عنوان کردند تعرفه‌های برق و آب از اسفند ماه سال جاری افزایش یافته و این در حالی است که برای اجرای صحیح قانون باید تمامی شرایط و جوانب سنجیده شود.

‎نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش نرخ برق و آب از سوی دولت باعث شده که افکار عمومی مخدوش شود، این در حالی است که بسیاری از خانوارهای ایرانی به دلیل نزدیک شدن به سال جدید در حال تهیه ملزومات سفرهای نوروزی هستند و احتیاج به آرامش روانی دارند.

‎این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: باید پذیرفت شروع زودهنگام اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها اقدامی غیرکارشناسی است و مردم از دولت تدبیر و امید انتظار اتخاذ تصمیمات صحیحی دارند که آرامش را به اقتصاد کشور برگرداند.

‎ اما دکتر عابد فتاحی، نماینده مردم ارومیه انتقادات شدیدی نسبت به این تصمیم دولت دارد.

‎وی در گفت و گو با “تابناک” اظهار داشت: دولت نمی تواند چنین کاری کند. مگر به مردم چه داده اند که می خواهند انقدر از مردم بگیرند، اگر قیمت حامل های انرژی هم به این افزایش ها اضافه شود کمر مردم خواهد شکست.

‎وی افزود: این گونه اقدامات دولت برخلاف سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. این اقدامات بوی سیاست اقتصاد ریاضتی را می دهد، مگر جهانگیری چه چیزی بالاتر از مردم دارد که بتواند چنین تصمیمی برای بیچاره کردن مردم بگیرد، اینها حق ندارند قیمت اقلام را بالا ببرند، من به عنوان نماینده حامی دولت از دولت می خواهم که این کار را نکند.

‎وی گفت: ما باید خود را جای مردم بگذاریم، در حال حاضر خیلی از خانواده ها درامد هم ندارند. به جای اینگونه کارها سیستم را مدیریت کنند، توزیع عادلانه یارانه ها را سازمان دهند. چه معنی دارد که تمام مشکلات را برگردن مردم بگذارند؟ پس دولت چه کاره است؟

‎فتاحی گفت: دولت با چه شیوه ای و با چه منطقی می خواهد این کار را انجام دهد، مردم از کجا بیاورند این مردم سالهاست که با مشکل روبرو هستند و چشم به امید دولت بسته اند. با این کار تیشه به ریشه دولت خواهند زد. من با هر گونه افزایش قیمت تا ۶ ماه اول سال و مشخص شدن وضعیت پرونده تحریم ها مخالف هستم.

‎این نماینده در پاسخ به این سوال که مجلس با افزایش ۳۸ درصدی قیمت ها برای تامین ۵۰ هزار میلیارد از محل هدفمندی یارانه ها موافقت کرده، گفت: دولت مشکل خود را از طریق مالیات حل کند، چون دولت نمی تواند این کار را بکند فشار را بر مردم می آورد. این میراث دولت احمدی نژاد است، این ها اگر بتوانند پولهایی که دولت قبل در اختیار بابک زنجانی قرار داده است را وصول کنند تمام مشکلات کشور حل می شود.

‎وی افزود: در شرایط فعلی راهکار دیگر دولت این است که صادرات نفت را افزایش دهد و درامدهای نفتی را بالا ببرد. ما باید چهار میلیون و هفت صد هزار بشکه نفت تولید کنیم و در شرایط فعلی چاره ای جز این یست.

‎فتاحی در پایان اظهار داشت: ما خجالت می کشیم به شهرستان ها برویم. مردم هر وقت ما را می بینند تکه به ما می اندازند و می گویند شما دکتری درد مردم را نمی فهمی. راست می گویند! در برخی از مناطق کشور مردم برای خرید تخم مرغ عاجز هستند، چگونه بیایند پول خود را به دولت بدهند؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال