‎ع.پاشایی: ‎سهم الارث آیدا از شاملو به موسسه‌ی الف.بامداد هبه شده است

‎چهارشنبه ٬ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۲ -IranSOS- تصمیم خانم آیدا درمورد خانه که در تملک ایشان است نیز این است که حفظ و نگهداری از آن به موسسه واگذار شود/ مساله‌ی تبدیل این خانه به خانه‌موزه نیز از سوی موسسه پیگیری خواهد شد. به گزارش ایلنا، عسکر پاشایی؛ یکی از سرپرستان رسمی آثار زنده‌یاد احمد شاملو و از اعضای هیات مدیره‌ی موسسه‌ی الف.بامداد؛ ضمن تکذیب اخبار منتشر شده‌ی اخیر درمورد تبدیل خانه‌ی شاملو به خانه موزه از جزئیات برنامه‌های موسسه خبر داد. وی درمورد اظهارات شخصی به نام شروین پاشایی در این‌باره به ایلنا گفت: ایشان برای من، خانم آیدا و سایر اعضای موسسه‌ی الف.بامداد ناشناس است و نمی‌دانیم با چه قصد و نیتی به انتشار اخبار کذب دست زده.

تا آنجا که من اطلاع دارم ایشان چندی قبل، نیمه‌های شب به دهکده‌ رفته و وقتی نگهبان خانه از ورود او ممانعت می‌کند، خود را نوه‌ی شاملو معرفی کرده.
‎ع.پاشایی ضمن بیان این مطلب که هیچ توافقی در دیدار او و آیدا صورت نگرفته و اظهارات این شخص درمورد خانه موزه کذب محض است، افزود: جالب است که ایشان در خبری که نمی‌دانم رسانه‌ها به چه اعتباری آن را منتشر کرده‌اند، از مسوولان وزارت ارشاد نام برده. در صورتی که اولا مساله‌ی خانه موزه به سازمان میراث‌فرهنگی مربوط است و ثانیا این مساله باید از طریق نهادها و دستگاه‌های کرج پیگیری شود، نه تهران.
‎این مترجم و پژوهشگر در پاسخ به این سوال که نظر موسسه‌ی الف.بامداد درمورد خانه موزه شدن منزل شاملو چیست، اظهار داشت: این خواسته‌ی ما بوده و هست. مدت‌ها قبل هم درخواست صدور مجوز برای تبدیل شدن خانه‌ی آیدا و شاملو به موزه را ثبت کرده‌ایم که به دلیل برخی از مسائل و تغییر برخی از مدیران سازمان میراث، این امر هنوز میسر نشده است.
‎وی همچنین درمورد آثار شاملو و سپردن اختیار آن‌ها به موسسه نیز گفت: آیدا شاملو(لیتا سرکیسیان) تمام سهم الارث خود از آثار شاملو که ثلث قراردادها و انتشار آثار را شامل می‌شود، به علاوه‌ی یک هشتم سهمش از باقی‌مانده‌ی سهام (که بین وراث تقسیم می‌شود و آیدا نیز از آن سهم دارد) به موسسه‌ی الف.بامداد واگذار کرده است.
‎ع.پاشایی ادامه داد: تصمیم خانم آیدا درمورد خانه که در تملک ایشان است نیز این است که حفظ و نگهداری از آن به موسسه واگذار شود. همچنین مساله‌ی تبدیل این خانه به خانه‌موزه نیز از سوی موسسه پیگیری خواهد شد.
‎وی در پاسخ به این سوال که “آیا موسسه پیگیر بازپس‌گیری آن بخش از میراث شاملو که پس از فوت وی توسط سیاوش شاملو؛ پسر ارشد احمد شاملو به عنوان سهم الارث از خانه‌ی شاملو خارج شد، هست یا خیر؟”، اظهار داشت: همانطور که می‌دانید پس از درگذشت سیاوش، آن اثاثیه در اختیار همسرش است. ما به بازگردان اثاثیه و وسایل راغب هستیم اما تنها بخشی از آن‌ها.
‎سرپرست آثار شاملو افزود: بخش عمده‌ای از این وسایل ربطی به شاملو ندارد؛ یعنی به عبارتی “شاملویی” نیستند. مثلا هدایایی که مردم و علاقه‌مندان به شاملو هدیه داده بودند، ارزشی ندارند. اما آن‌ها می‌گویند همه‌ی باید همه اثاثیه را از ما بخیرید، که این پیشنهاد برای ما منطقی و عملی نیست.
‎وی ادامه داد: در میان آن وسایل، چند وسیله برای ما مهم است؛ ازجمله میزکار شاملو و… البته احتمال ما این است که آن دسته از وسایل که احتمالا ارزش مالی بیشتری داشته، فروخته شده‌است. مثل تابلوهای ایران درودی که به شاملو هدیه داده شده بود.
‎پاشایی گفت: جالب است که برخی از وسایل که پس از فوت شاملو توسط سیاوش مصادره شد، اصلا به شاملو تعلق نداشت؛ مثل فرشی که مال آیدا بود. برخی از وسایل هم اصلا ارزشی ندارند، مثل تعدادی صفحه‌ی موسیقی و…

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال