‎تلاش برای بخشش

‎پنجشنبه ۲۱٬ فرودین ۱۳۹۳-IranSOS- شهروندان – بهاره رهنما*:
یک حرف: فقط چیزی نزدیک پنج‌روز تا اجرای حکم قصاص «ریحانه جباری» باقی است. تا سه‌شنبه آینده، چوبه‌دار مهیا می‌شود برای قصاص جوان ۲۶ساله‌ای که در ۱۹سالگی مرتکب قتل عمد شده. رایزنی‌ها و تلاش‌های ورزشکاران، پیشکسوتان هنر، استادجمشید مشایخی، رضا کیانیان، رخشان بنی‌اعتماد، بهزاد فراهانی، رویا تیموریان و بسیار نام‌های بزرگ دیگر بی‌فایده بود. به‌قول خانم حاجی-رییس تنها مجتمع جنایی اجرای حکم قصاص در ایران- (که با وجود سختی کارش، با دیدنش به وجود چنین شیرزنانی در کشورم افتخار کردم) این شاید عجیب‌ترین پرونده جنایی تاریخ ایران است که متهم اقرار می‌کند که من کشتم و خانواده مقتول اصرار دارد که او نکشته و پای کس دیگری در میان است که این دختر پنهانش می‌کند.

باز از کلام حق خانم حاجی نشانه می‌آورم که گفت عملی پلیدتر از قتل در هیچ عرف و دین و اخلاقی وجود ندارد، اما «ریحانه جباری» خفاش‌شب نبود، ممد بیجه هم نبود. «ریحانه جباری» یک دختر ۱۹ساله دانشجو بود که صرفنظر از تمام شیطنت‌های دخترهای هم‌سن‌وسالش، دانشجویی ممتاز بود و در جلسه رویارویی خانواده مقتول و قاتل در شعبه اجرای احکام خیابان آذری، رییس دانشکده او به نیابت از هزاران هم‌دانشگاهی خواستار نجات ریحانه، حضور پیدا کرده بود.
‎با همه احترام و همدردی‌ای که برای خانواده محترم مقتول، قایل هستم برای آخرین‌بار در این یادداشت دردمندانه به‌عنوان یک مادر از آنها می‌خواهم که از حق قصاص خود به‌دلیل سن پایین مجرم در حین ارتکاب جرم، بگذرند و به‌قول «رخشان بنی‌اعتماد» از تسری خشونت در جامعه بپرهیزند و صرفنظر از اینکه خود ریحانه هم به عمل مجرمانه خود، معترف است به احترام سینه داغدیده فاطمه‌زهرا(س) که امسال، سال این بانوست، این دختر مجرم را به مادر زجرکشیده و داغدیده او که طی این هفت‌سال بارهاوبارها مرده و زنده شده و از همکاران خوب اداره هنرهای نمایشی ماست (خانم شعله پاکروان) ببخشند.
‎از هر ایرانی مسلمان و انسانی که می‌داند بخشش چقدر بزرگ‌تر از قصاص است و با خانواده مقتول ارتباطی دارد و این یادداشت را می‌خواند، عاجزانه تقاضا دارم در این پنج‌روز باقیمانده خانواده محترم مقتول را از تصمیمی که قطعا در آینده موجب آزار روحی و وجدانی آنان نیز خواهد شد، منصرف کنند.
‎یک نگاه: همه ایرانیان خوب کشورم را به دیدن به‌زعم من شریف‌ترین فیلم اجتماعی ۳۰سال اخیر سینمای ایران دعوت می‌کنم. مصطفی کیایی با ساخت «خط ویژه» یک ادای احترام مخصوص به قشر آسیب‌پذیر جامعه و همه جوانان در آرزوی روزهای خوب ایرانی کرده است. دیدن این فیلم را از دست ندهید.
‎ *بازیگر
‎شرق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال