‎جلال سربندی: تحت شرایطی «ریحانه» را می‌بخشیم

‎شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ -IranSOS- جلال، فرزند مرتضی سربندی، همان کسی که ریحانه جباری از هفت سال قبل به اتهام قتل او در زندان است، ادعا کرد که تحت شرایطی حاضر به بخشش ریحانه است. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اعتماد، او که از تهمت‌هایی که به پدرش زده شده دلخور است، در این گفت‌وگو ناگفته‌هایی را بعد از سال‌ها بیان کرد و گفت که هنوز پشت پرده این پرونده برای او و خانواده‌اش روشن نشده است:
‎* هفت سال از قتل پدرتان می گذرد. در این مدت چه مراحلی طی شد تا پرونده به مرحله اجرای احکام رسید؟

این پرونده بر اساس اقرار صریح خانم ریحانه جباری مبنی بر قتل پدرم دکتر سربندی با بررسی بیش از ۱۳ تن از قضات صورت گرفته است. از بازپرس دادستانی، دادگاه کیفری، دیوان عالی کشور و در نهایت ریاست قوه قضاییه این حکم را تایید کرده اند. حال ما چگونه می توانیم هفت سال بررسی و تحقیق این قضات را با نظر چند تن از خارج نشینان که مشخصات آنها برای همه ما معلوم است زیر سوال ببریم و احساسات یک خانواده را این گونه جریحه دار کنیم. به نظر من اول از همه آن چیزی که باید بررسی شود این است که موضع گیری ای که برخی رسانه ها و سایت های بیگانه انجام می دهند باعث به وجود آمدن این فضا و اتهام زنی ها شده است و حمایت بیش از حد برخی رسانه ها از خانم ریحانه جباری باعث شد این شایبه برای ما که قبلاهم مطرح کرده بودیم بیش از پیش بارز شود که ایشان ممکن است دست نشانده عوامل خارجی باشد. اینکه برخی روزنامه ها و سایت ها هم در این راستا حرکت کردند یا بدون داشتن اطلاعات درست و موثق فقط در پی جلب مخاطب بودند یا هیچ تلاشی برای کند و کاو و بررسی این موضوع از خودشان نشان نداند و فقط از راحت ترین راه یعنی نقل قول از کسی که اتهام زنی کرده بسنده کردند.
‎* عموی شما در جلسه صلح و سازش در دادسرای امور جنایی مدعی شد علاوه بر اصابت ضربه چاقو به پدرتان گلوله نیز شلیک شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
‎عموی من گفتند که جای گلوله در بدن پدرم بوده اما لخته خونی که در بدن ایشان بود شاید این شایبه را به وجود آورده و این را رد می کنم.
‎* وکلای ریحانه این اقدام او را مصداق دفاع مشروع می دانند. شما در این باره چه نظری دارید؟
‎اگر فردی دو روز قبل طبق اعتراف صریح خود اقدام به خرید چاقو از خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس کرده است و قبل از وقوع جنایت به دوست پسر خود این پیامک را فرستاده که فردا قرار است بکشمش آیا نشان دهنده سوء نیت قبلی نیست؟ چگونه می توان این اقدامات را به پای یک حادثه گذاشت. می گویند این پیامک شوخی بوده و می خواسته پدرش را بکشد. چنین آدمی می آید به جامعه نیز ضربه می زند. اقرار صریح این خانم مبنی بر ضربه چاقو بر مقتول بر سجاده نماز با شواهد صحنه کاملاتطابق دارد و سجاده و محل همیشگی نماز پدرم غرق در خون شده بود و این عمل فقط در زمانی که پدرم مشغول نمازخواندن است ممکن بود اتفاق بیفتد چون او صرفا در موقع نماز می توانست این کار را انجام دهد. باز هم طبق اقرار صریح ریحانه کسی به اسم «ش» واردآپارتمان می شود و پدرم در پی دویدن به دنبال آن فرد در راه پله ها از شدت خون ریزی به زمین می افتد و فوت می کند و خانم جباری همچنان از معرفی و نقش «ش» برای پرونده سر باز می زند.
‎* این آقای «ش» که از آن صحبت می کنید چه نقشی در این پرونده دارد؟ فکر نمی کنید این فرد از قبل با پدرتان خصومتی داشته؟
‎ما آقای «ش» را نمی شناسیم ولی این فرد عاملی بوده که از زرنگی و توانایی خودش برای اغفال یک دختر ۱۹ ساله استفاده کرده و این دختر را اغفال کرده و او مغفول وعده و وعید این آقا شده و دست به این کار زده است. اگر ما قاتل پدرمان را می شناختیم حتما او را به سزای عملش می رساندیم. مشکل این است که ریحانه نمی خواهد واقعیت را بیان کند و هنوز مصر است که دست به این کار زده و می خواهد که این آقا را پشت پرده نگه دارد و معرفی نکند و شاید فکر می کند که این آقا نجاتم می دهد حتی اگر من پای چوبه دار بروم یا اینکه آنچنان آن آقای «ش» حرفه یی برخورد کرده که هیچ اثر و سندی از خودش باقی نگذاشته که ریحانه بتواند او را معرفی و در واقع این موضوع را روشن کند.
‎* درباره شغل پدرتان حرف های زیادی زده می شود اما آنچه معلوم است اینکه مرحوم سربندی جراح زیبایی بودند. می شود بگویید شغل اصلی ایشان چه بود؟
‎پدر من پزشک عمومی بودند نه پزشک جراحی زیبایی، ایشان هیچ وقت در زمینه جراحی زیبایی تخصصی نداشتند و کاری نکردند و در کار تجارت لوازم پزشکی و کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است.
‎* یکی از ابهامات پرونده که مطرح شده وجود داروی بیهوشی در دو لیوان آبمیوه یی است که در محل حادثه قرار داشته است. شما در این باره چه می دانید؟
‎یکی از دو لیوان دارای داروی مسهل بوده نه بیهوش کننده و این نشان دهنده حرف هایی که در مورد تجاوز می زنند نیست… آنجا خانه عمه پدرم بود و ایشان شاید به دلیل سن بالایشان قبلادارویی ریخته باشند و بعدا که آبمیوه داخل آن ریخته شده است این را نشان داده است. از یکسری شایبه و اتهاماتی بعضی ها استفاده می کنند که این شان ما را جریحه دار تر می کند.
‎* به نظر می رسد ریحانه خودش هم یک قربانی است. در مقابل چه چیز حاضر به بخشش ریحانه هستید؟
‎ریحانه ممکن است قربانی باشد اما این دوای درد ما نیست. ما فقط در صورتی که انگیزه واقعی ریحانه مشخص شود و واقعیت را بگوید که همدستش و اتفاق حقیقی ای که افتاده چه بوده حاضر به بخشش هستیم. اگر هم از روی نادانی و سن پایین این قتل را انجام داده باشد و فقط یک احساس بچگانه نسبت به این موضوع داشته باشد قابل پذیرش نیست. چطور می توان کسی چاقوی ۵۰ سانتی بگیرد و بگذارد در کیفش. این شایبه در ذهن من جایی ندارد. خانم جباری به دو علت آقای «ش» را معرفی نمی کند. یا اینکه توسط ایشان اغفال شده است و دسترسی به او ندارد یا اینکه نمی خواهد آن مرد را معرفی کند.
‎* متاسفانه برخی دخترهای جوان برای دفاع از خودشان سلاح سرد حمل می کنند. بدون اینکه آگاهی کاملی از این ماجرا داشته باشند. ممکن است اقدام ریحانه هم به دلیل همین ناآگاهی اش باشد و قصد و نیتی برای کشتن پدر شما نداشته باشد.
‎ممکن است. شاید کسی هم این کار را کرده باشد. اما من معتقدم همه آدم ها فرق این را می دانند. شما اگر خودت هم بخواهی یک روزی از خودت دفاع کنی می دانی که چه سلاحی حمل کنی. همه آدم ها این را می فهمند که فرق چاقوی ۵۰ سانتی و دیگر چاقوها چیست. آن هم فرو کند ۳۰ سانتش را در بدن پدرم که اگر به هرکسی وارد شود حتی اگر طرف همان لحظه در بیمارستان هم باشد امکان احیای آن نیست و این ضربه به نظر من کاملاحرفه یی بوده است.
‎* حرف های تان نشان می دهد هنوز یقین ندارید که ریحانه قاتل است. چطور دل تان می آید کسی را که مطمئن نیستید قاتل است قصاص کنید؟
‎ما اقدام می کنیم برای قصاص فردی که با اقرار صریح خودش قاتل پدرم بوده است. اگر واقعیت ها را بگوید عفو می شود و اگر نگوید مورد قصاص قرار می گیرد… تهدید هم اگر شده باشد، تهدیدات تا یک جایی ارزش دارند، ارزش جان آدم را که ندارد. بازپرس پرونده به ایشان امان نامه داده و گفته که ما حاضریم امان نامه بدهیم و تو و خانواده ات را به هر جایی که بخواهی انتقال بدهیم و تو را از این مهلکه نجات دهیم به شرطی که اقرار کند اما ریحانه خودش دارد می گوید من کشتم بنابراین ما هیچ گونه تردیدی در این مورد نداریم و نخواهیم داشت و دیگر ابهامی نمی ماند. ریحانه همکاری کند و واقعیت ها را بگوید ما هم کمکش می کنیم و می بخشیمش… . برای اجرای حکم زمانی در نظر گرفته نشده است. به نظر می رسد همه مدافعان خانم جباری اعم از هنرمندان عزیز و مدافعان صلح و بخشش باید در راستای کشف انگیزه واقعی این قتل قدم بردارند. ما بارها اعلام کرده ایم در صورت راستگویی و اعلام حقیقت حاضر به عفو قاتل هستیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال