عدنان حسن‌پور به زندان مریوان بازگردانده شد

‎دوشنبه٬ ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ — عدنان حسن‌پور قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی در ایران، امروز دوشنبه اول اردیبهشت از زندان مرکزی زاهدان به زندان مریوان شهر زادگاهش بازگردانده شد. به گزارش انسانیت٬ عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار زندانی به دنبال دو ماه تبعید در زندان‌های سیستان و بلوچستان و انتقال اجباری به زندان‌های زابل و زاهدان، امروز دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، به زندان شهر زادگاهش در مریوان بازگردانده شد. وی عصر روز ۲۸ بهمن‌ماه ۹۲، از سوی نهادهای امنیتی استان کردستان، بدون حکم مراجع قضایی به زندان مرکزی زابل تبعید شد.

گفته می‌شود انتقال این روزنامه‌نگار زندانی در حالی صورت گرفته بود که با توجه به اینکه دادگاه نمی‌تواند بدون برگزاری جلسه رسیدگی و بدون حضور متهم و وکیلش چنین حکمی بدهد، به احتمال زیاد بر اثر فشارهای نهادهای امنیتی دیگر بوده است.
عدنان حسن‌پور پیش از بازداشت عضو تحریریه “هفته‌نامه ئاسو” بوده که به دو زبان کُردی و فارسی منتشر می‌شد. این هفته‌نامه در سال ۱۳۸۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی توقیف شد. همچنین این روزنامه‌نگار کُرد در طول دوران حبس در زندان مرکزی سنندج کتاب “آینده آزادی” نوشته “فرید ذکریا” را از زبان فارسی به زبان کُردی ترجمه کرده است.
گفتنی است عدنان حسن‌پور در تاریخ ٥ بهمن‌ماە ١٣٨٥ بازداشت و در تاریخ ٢٢ خردادماه ۱۳٨٦، در دادگاه انقلاب شهر مریوان به صورت غیر علنی محاکمه و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، محارب شناخته شده و به مجازات اعدام محکوم گردید که حکم صادره در تاریخ ٢٦ تیرماه ۱۳٨٦ به یکی از وکلای وی ابلاغ شد. که پس از تایید حکم، وکلای وی با درخواست اعاده دادرسی پرونده را دوباره به دیوان عالی برگشت داده و در نهایت این بار در شعبه‌ی دیگری از دیوان عالی حکم اعدام لغو گردید. پس از اعلام عدم صلاحیت دادگاه و قاضی قبلی از سوی وکلا، این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سنندج در دو نوبت (١٦ شهریور ۸۷ و ١١ بهمن ٨٧) و باز به صورت غیر علنی محاکمه شد و به تحمل ٣١ سال حبس تعزیری محکوم گردید که این حکم با اعتراض وکلا در دادگاه تجدیدنظر به ١٦ سال تقلیل یافت.
این روزنامه‌نگار زندانی کُرد از زمان بازداشت تابه‌حال، پس از هفت سال تحمل حبس، حتی یک روز مرخصی نداشته است.

http://www.hro-kurd.net

‎مرکزاطلاع رسانی انسانیت
‎وابسته به سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان
email:
prmmkkurd1@gmail.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال