آخرین وضعیت دو برادر زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام + سند

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ -IranSOS- علی و حبیب افشاری (رزگار) ۳۴ و ۲۶ ساله، دو برادر مهابادی هستند که به اتهام عضویت در یکی از احزاب کُرد در آذرماه ۱۳۸۹، دستگیر شده‌اند. به گزارش انسانیت٬ این دو برادر زندانی سیاسی محکوم به اعدام در ۱۸ و ۲۰ آذرماه ۱۳۸۹، توسط نیروهای اطلاعات سپاه و نیروهای وزارت اطلاعات در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شدند که پس از ۷۵ روز بازجویی‌های مداوم در بازداشتگاهای اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه، به زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند. علی افشاری متولد سال ۱۳۵۹، به همراه برادرش حبیب‌الله افشاری متولد ۱۳۶۷، اهل روستای گوگجلو حبیبله از توابع شهر مهاباد هستند که در اوایل سال ۱۳۹۰، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یکی از احزاب کُرد از سوی دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به اعدام محکوم شدند.

حکم صادره در شهریورماه ۱۳۹۰، در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تائید شد. دو برادر دیگر آنها به نام‌های جعفر و ولی افشاری که همزمان با علی و حبیب بازداشت شده بودند، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی هر کدام به ۵ سال زندان محکوم شدند.
علی و حبیب افشاری این دو برادر محکوم به اعدام، با گذشت ۴۰ ماه از صدور این حکم، در ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۳ طی نامه‌هایی به ریاست دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد، خواهان بررسی مجدد پرونده خود شدند. طولی نکشید که از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور، مجددا حکم اعدام آنها تایید و روز سه‌شنبه دوم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه این حکم به صورت رسمی به آنها ابلاغ شد.
این دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام به همراه برادر دیگرشان به نام سلطان افشاری در روز چهارشنبه سوم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۳، در اعتراض به تایید مجدد حکم اعدامشان دست به اعتصاب غذا زدند و هم‌اکنون در سومین روز، این اعتصاب غذا در جریان است.
یکی از اعضای خانواده این زندانیان سیاسی کُرد در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان گفت: “نیروهای امنیتی اداره اطلاعات در شهر مهاباد، روز ۱۸ آذرماه ۱۳۸۹، ساعت ۱۵:۳۰، با محاصره و یورش به منزل، یکی از برادرانم را به نام جعفر (سلطان) افشاری را همراه با دیگر برادرم رزگار (حبیب) افشاری که پیش‌تر در کردستان عراق زندگی می‌کرد، بازداشت و به یکی بازداشتگاهای امنیتی شهر مهاباد منتقل کردند.”
وی افزود: “دو روز بعد در ۲۰ آذرماه ۱۳۸۹، نیروهای امنیتی شهر بوکان، علی افشاری که وی نیز پیش‌تر در کردستان عراق زندگی می‌کرد را بازداشت کردند. در جریان این بازداشت، علی مورد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای اطلاعات قرار گرفت و به شدت زخمی شد و برادر دیگرم به نام ولی افشاری نیز، دو روز بعد به ستاد خبری اداره اطلاعات شهر مهاباد احضار و در آنجا بازداشت و به بازداشتگاه امنیتی شهر مهاباد منتقل شد.”
در اسنادی که در اختیار خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان قرار گرفته، نامه پزشکی علی افشاری در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۲، به امضای دکتر سیامک بهنام  آمده است که علی افشاری هنگام بازداشت مورد اصابت گلوله از ناحیه دست و گردن قرار گرفته و این امر موجب مشکلات ریوی و چندین بار اعزام به بیمارستان زندانی شده و یکی از ریه‌های وی جراحی شده و به‌دنبال خونریزی ریوی در سال ۱۳۹۰، لوله ریوی نصب و زندانی هم‌اکنون نیز با مشکل تنگی نفس مواجهه است.
در گزارش این پزشک آمده برای این زندانی عمل جراحی توصیه شده که مجوز اعزام صادر نشده است.
دکتر سیامک بهنام این گزارش پزشکی می‌افزاید: در حال حاضر علی افشاری دچار نقص عضو  دست چپ از کتف تا انگشت شده و همین امر باعث جمع‌شدگی مفصل کتف و تغییر شکل دست شده است.
همچنین در این گزارش اشاره شده به خونریزی ادار این زندانی سیاسی محکوم به اعدام که مورد معالجه قرار نگرفته است. هرچند بنا به آخرین گزارش‌ها، این زندانی سیاسی به علت خونریزی داخلی و عفونت بیش از حد در وضعیت بسیار وخیمی به سر می‌برد.
گفتنی است این دو زندانی سیاسی در طول مراحل دادگاهی در دادگاه انقلاب مهاباد و دیوان عالی کشور، از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده و تنها از سوی دادگاه برای آنها وکیل تسخیری تعیین شده بود و حتی با وجود پیگیری‌های خانواده به دادگاه انقلاب مهاباد برای گرفتن وکیل، تا زمان قطعی شدن حکم در دیوان عالی کشور نیز با درخواست آنها موافقت شده است.
یک منبع مطلع از پرونده این دو برادر محکوم به اعدام، مدارک و دادنامه کامل و چندین نامه و عکس آنها را در اختیار خبرگزاری دیدبان حقوق بشر کردستان قرار داده که بنابه رعایت برخی نکات امنیتی، تنها بخشی کوچکی از این مدارک و مستندات منتشر می‌گردد.
این دو برادر محکوم به اعدام هم‌اکنون در سومین روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برند و با توجه به ابلاغ رسمی اجرای حکم اعدام از سوی دایره اجرای احکام زندان شهر ارومیه، هر لحظه امکان اجرای حکم اعدام این دو زندانی سیاسی کُرد وجود دارد.

http://www.hro-kurd.net

‎مرکزاطلاع رسانی انسانیت
‎وابسته به سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان
email:
prmmkkurd1@gmail.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال