ادامه‌ی اعتصاب غذا در پنج زندان ایران در همراهی با زندانیان بند ۳۵۰

شنبه ۶ اردیبهشت  ۱۳۹۳ -IranSOS- اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان‌های اوین، رجایی شهر، میناب، بندر عباس، بندر لنگه در همراهی و محکومیت هجوم ماموران امنیتی به زندانیان بند ۳۵۰ اوین ادامه دارد. به گزارش انسانیت٬ پس از هشت روز از حوادث خونین بند ۳۵۰ اوین در صبح روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۳، بنابه گزارش کلمه هنوز یازده نفر از زندانیان بند ۳۵۰ همچنان در انفرادی هستند و از سرونوشت آنها خبری در دست نیست، تعداد زیادی از زندانیان در حمایت و محکومیت حمله به آنان در اعتصاب غذا هستند و بند ۳۵۰ همچنان یکپارچه اعتراض است.

در پنج شنبه ۲۸ فروردین، گارد زندان و ماموران امنیتی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، به بند ۳۵۰ اوین یورش برده و به‌طوری وحشیانه زندانیان این بند را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
۲۱ تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین، روز چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، با انتشار بیانیه‌ای مشترک به صورت رسمی اعلام اعتصاب غذا کردند.
پس از آن در روز جمعه ۵ اردیبهشت‌، ۱۹ تن دیگر از زندانیان سیاسی و امنیتی زندان رجایی شهر کرج، در حمایت از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده و برخی از آنان موهای سر خود را تراشیدند.
افشین حیرتیان، حشمت‌الله طبرزدی، صالح کهندل، سعید ماسوری، محمدعلی منصوری، رسول بداقی، محمدبنازاده امیرخیزی، خالد حردانی، حمیدرضا برهانی، باتیر شاه محمداف، میثاق یزدان‌نژاد و ناصح یوسفی، ۱۲ زندانی سیاسی و امنیتی زندان رجایی شهر کرج از صبح چهارشنبه ۳ اردیبهشت‌، در حمایت از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند. و هریک از زندانیان، جعفر (شاهین) اقدامی، سعید مدنی، مسعود باستانی، مصطفی نیلی، رضا انتصاری و مهدی محمودیان نیز از شب چهارشنبه، موهای سر خود را تراشیده و در حمایت از زندانیان بند ۳۵۰ و در اعتراض به ضرب و شتم ایشان اعلام اعتصاب غذا کردند، سعید رضوی فقیه نیز در همین راستا موهای خود را تراشیده است اما در اعتصاب شرکت ندارد.
در همان تاریخ یعنی جمعه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، نیز پنج تن دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زدند و بنابه گزارش جرس، در بیانیه‌ای که این پنج نفر برای آغاز اعتصا‌بشان منتشر کرده‌اند، آمده است: “به نشانه اعتراض به موج تکذیب و تهدید و تشویش، ما جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، به دوستان اعتصاب‌کننده خود در این بند و سایر زندان‌ها می‌پیوندیم تا صدای مظلومیت خویش را رسا‌تر به گوش وجدان‌های بیدار برسانیم.”
هر یک از زندانیان محمد داوری، علیرضا رجبیان فرد، جعفر گنجی، حمید کرواسی و محسن قشقایی، از زندانیانی بودند که در همراهی با دیگر زندانیان دست به اعتصاب غذا زدند.
به گزارش جرس، چهار نفر از زندانیانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین که در جریان حمله به این بند، دچار آسیب‌دیدگی شده و در انفرادی هستند، از زمان انتقال به انفرادی، اعتصاب غذا کرده‌اند.
سعید متین‌پور، مرتضی خسروی، بهنام ابراهیم‌زاده و جواد فولادوند که جملگی در جریان حمله به بند ۳۵۰، دچار آسیب دیدگی شدید شده‌اند و به ۲۰ روز تحمل انفرادی محکوم شده‌اند، از زمان انتقال به انفرادی، اعتصاب غذا کرده‌اند. شنیده‌های موثق، حاکی از وضع بد جسمی این زندانیان سیاسی و عدم رسیدگی مسوولان اوین به وضع آنان است.
در همین حال دیروز جمعه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، زندانیان سیاسی کُرد در تبعید زندان‌های جنوب ایران، در اقدامی نمادین و هماهنگ، در محکومیت هجوم هفته گذشته ماموران امنیتی به زندانیان بند ۳۵۰ اوین، در زندان‌های جنوب ایران دست به اعتصاب غذا زدند.
گفته شده که این اعتصاب غذای هماهنگ از صبح دیرروز در زندان‌های مختلف جنوب ایران آغاز شده و دست‌کم ده‌ها زندانی سیاسی کُرد از جمله علی مرادی، کمال شریفی، محمد حسین رضایی و افشین سهراب‌زاده در زندان میناب، کریم موسی‌زاده، اسعد صلواتی و شاکر عیان‌پور در زندان بندرعباس و بدیع حسین‌پناهی در زندان بندر لنگه و چندین زندانی سیاسی دیگر اکنون در اعتصاب غذا هستند.
یکی از زندانیان شرکت‌کننده در اعتصاب غذا به دیدبان حقوق بشر کردستان گفت: “این اعتصاب غذا به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و بیشتر زندانیان اعتصاب‌کننده، از زندانیان سیاسی کُرد محسوب می‌شوند.”
گفتنی است در میان زندانیان ارومیه نیز دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام به نام‌های  علی و حبیب افشاری که با گذشت ۴۰ ماه از صدور حکم اعدامشان، در ۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۳، طی نامه‌هایی به ریاست دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد، خواهان بررسی مجدد پرونده خود شده بودند، از سوی شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور، مجددا حکم اعدام آنها تایید و روز سه‌شنبه دوم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه این حکم به صورت رسمی به آنها ابلاغ شد.
این دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام به همراه برادر دیگرشان به نام سلطان افشاری در روز چهارشنبه سوم ارديبهشت‌ماه ۱۳۹۳، در اعتراض به تایید مجدد حکم اعدامشان دست به اعتصاب غذا زدند و هم‌اکنون در چهارمین روز، این اعتصاب غذا در جریان است.
یادآور می‌شود که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، در موج جدیدی از سرکوب و به قصد خاموش کردن فریادهای اعتراض نسبت به جنایات وارد شده در زندان اوین، از ساعت هشت شب دیروز جمعه ۵ اردیبهشت، به خانه متعلق به بستگان و خانواده زندانیان سیاسی در تهران و کرج یورش برده و آنها را مورد هجوم وحشیانه و ضرب و تهدید قرار داده‌اند.
در همین راستا چندین مورد دستگیری اعضای خانواده زندانیان سیاسی و انتقال آنها به نقاط نامعلوم گزارش شده است. از جمله آنها حداقل در یک مورد، ماموران امنیتی با مراجعه به منزل یاشار دارالشفا، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، برادر وی کاوه دارالشفاء را بازداشت کردند.
خانواده سعید حائری از دیگر خانواده‌هایی بود که ساعاتی پیش مورد تهدید حضوری ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند.
مامورین وزارت اطلاعات همچنین به صورت تلفنی خانواده داور حسینی وجدان، از دیگر زندانیان سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین را تهدید کردند.

http://www.hro-kurd.net

‎مرکزاطلاع رسانی انسانیت
‎وابسته به سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان
email:
prmmkkurd1@gmail.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال