رشید آخکندی زندانی سیاسی کُرد به ۴۰ سال زندان محکوم شد

شنبه ۶ اردیبهشت  ۱۳۹۳ -IranSOS- رشید آخکندی زندانی سیاسی کُرد در دادگاه انقلاب شهر سقز در مجموع به ۴۰ سال زندان محکوم شد. به گزارش انسانیت٬ رشید آخکندی زندانی سیاسی کُرد که تا یک و ماه و نیم پيش، محکوم به اعدام و سی سال زندان بود؛ پس از رضايت اوليای دم و موافقت ديوان عالی كشور، حكم اعدامش در ٢٠ اسفندماه ١٣٩٢، لغو و منتظر بررسی دوباره پرونده‌اش شد. هفته گذشته نتیجه بررسی مجدد پرونده به وی اعلام شد و این بار در دادگاه انقلاب شهرستان سقز در مجموع به ۴۰ سال تحمل حبس محکوم شد.

اتهام اين زندانی سیاسی ۵۵ ساله، ارتباط با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت است. وی ابتدا به انجام اقدام مسلحانه نيز متهم شده بود که هيچ‌گاه آن را نپذيرفت تا سرانجام حکم اعدام صادره، در ديوان عالی کشور نقض شد.
رشید آخکندی متاهل و ساکن شهر سقز، در‌ ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۸۷، در شهر اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این زندانی در ۳۱ تیرماه همان سال، در شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی شایق، به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُرد مخالف حکومت، و همچنین معاونت در قتل، به اعدام و سی سال حبس در تبعید در زندان میناب محکوم شد.
پس از اعتراض این زندانی سیاسی، پرونده‌ به شعبه‌ ۵ تجدید نظر استان کردستان ارسال و ۳۱ تیرماه ۱۳۸۸، حکم اعدام تایید شد. بعد از اعتراض مجدد به این حکم، پرونده به شعبه‌ ۸ دیوان عالی کشور ارسال شد و در ۳۱ مردادماه ۱۳۸۸، حکم اعدام تایید شد. حکم اعدام رشید آخکندی بعدها در ٢٠ اسفندماه ١٣٩٢، در دیوان عالی کشور لغو شد.
محمد حسین علیمحمدی برادر زن این زندانی سیاسی در گفتگو با خبرگزاری دیدبان حقوق بشر گفت: “همسر ایشان از لحاظ روانی افسردگی کامل گرفته، نان‌آوری ندارد؛ آن‌ها در فقر شدید هستند. رشید هم شده یک پیرمرد در زندان و هر لحظه امکان مرگ بر اثر بیماری برایش هست.”
وی در باره وضعیت جسمانی این زندانی گفت: “رشید با توجه به سن بالایی که دارد این روزها و ماه‌های اخیر خیلی ناتوان‌تر شده و ناراحتی‌های جسمی زیادی هم دارد. دندان‌هایش دچار پوسیدگی شدید است، از لحاظ دید از ناحیه هر دو چشم مشکلات اساسی دارد، کلیه‌های وی هم دچار عفونت شدید است و روزبه‌روز وضعیت جسمی وی بدتر می‌شود. متاسفانه چون از لحاظ مالی توان نداریم نمی‌توانیم هزینه‌های درمان رشید را تهیه کنیم. در کل وضعیت جسمی وی در حال حاضر وخیم است و مسوولین هم کاری برای درمان وی انجام نمی‌دهند.”
گفتنی است خانواده این زندانی سیاسی، با توجه به گذشت ۷ سال از زندانی شدن وی و سن بالا و ابتلا به بیماری، ادامه دوران حبس را برای وی ناممکن دانسته و از مردم، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری و فعالان حقوق بشری و مدافعان حقوق زندانیان سیاسی درخواست کمک کرده‌اند.
‪ ‬
http://www.hro-kurd.net

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال