اسامی ۵۲ زندانی سیاسی- عقیدتی محکوم به اعدام

چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ -IranSOS- مدتهاست که در سایتهای گوناگون و از طریق برخی از فعالان حقوق بشری لیستهای از نام و مشخصات زندانیان کرد محکوم به اعدام منتشر می شود که گاها این اسامی ناقص و یا آخرین وضعیت پرونده این زندانیان را توضیح نمی دهد و یا برخی از زندانیان که حکم اعدامشان لغو شده، کماکان اسمشان در این لیست قرار دارد. امجد حسین پناهی، فعال حقوق بشر ساکن اروپا، آخرین لیست زندانیان کرد محکوم به اعدام را حداقل ۵۳ تن اعلام می کند که با اتهام های سیاسی و مذهبی در زندان های جمهوری اسلامی ایران در انتظار اجرای حکم قرار دارند.

او لیست آماری جدید را در پی تحقیق و گفتگو با خانواده های این زندانیان، برخی وکلای و حتی خود زندانیان، تهیه کرده است.

بنا بر اظهار امجد حسین پناهی، هم اکنون ۲۰ فعال سیاسی کرد که عضو رسمی احزاب سیاسی کرد از جمله حزب های همچون(کومله، دموکرات و پژاک) بوده و یا به نوعی با آن احزاب همکاری داشتند، در دادگاههای انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده اند که حکم بیشتر آنها در دیوان عالی کشور تایید شده است.

اکثر خانواده های این زندانیان، از شکنجه های شدید فرزندانشان و حتی برخی از اعضای خانواده این زندانیان، در اداره های وزارت اطلاعات، خبر داده اند و مدارک و شواهد ارائه شده به دادگاه ها، همگی از طریق پرونده سازی ماموران وزارت اطلاعات صورت گرفته است.

اسامی و مشخصات کامل زندانیان محکوم به اعدام عبارتند از :

۱٫زانیار مرادی

زانیار مرادی فرزند اقبال ۲۱ ساله ساکن شهر مریوان، در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۸، توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر مریوان بازداشت شده و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شده است.

نامبرده پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و بعد از نزدیک به یک ماه و نیم بدون برخورداری از حق ملاقات و تماس با خانواده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام قتل پسرامام جمعه مریوان و عضویت در حزب کوموله محاکمه و به اعدام محکوم شد. اعتراض این زندانی به حکم صادره، بی نتیجه بود و در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۰، پس از بررسی پرونده از سوی دیوان عالی کشور این حکم تائید و یک روز بعد به دایره اجرای احکام زندانی رجایی شهر کرج ابلاغ گردید. این زندانی هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد.

۲٫ لقمان مرادی

لقمان مرادی فرزند عثمان متولد ۱۳۶۲، ساکن شهر مریوان در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۸، توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر مریوان بازداشت ونامبرده به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد. این زندانی به همراه زانیار مرادی (هم پرونده وی) به مدت نزدیک به ۹ ماه در اداره اطلاعات شهر سنندج مورد بازجویی و انواع شکنجه های فیزیکی و روحی قرار گرفته بودند.

بعد از این مدت به زندان مرکزی سنندج منتقل و به مدت نزدیک به ۶ ماه نیز در این زندان نگهداری شد. او مجددا به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی، نیروهای وزارت اطلاعات او را تحت فشار قرار دادند که در اعترفات تلویزیونی مسئولیت قتل پسر امام جمعه شهر مریوان را بر عهده بگیرد.

سرانجام لقمان و زانیار مرادی، در برنامه “ایران امروز” در پرس تی وی، به انجام این قتل، اعتراف کردند که به گفته منابع نزدیک به خانواده این دو زندانی، این اعترافات تحت فشارجسمی و روحی انجام شده است.

آنها سرانجام به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده و بعد از نزدیک به یک ماه و نیم بدون حق ملاقات و تماس با خانواده در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام قتل پسر امام جمعه مریوان محاکمه شده و به اعدام محکوم می شوند. بعد از اعتراض این دو به احکام صادره ، در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۰، از سوی دیوان عالی کشور این حکم تائید و یک روز بعد به دایره اجرای احکام زندانی رجایی شهر کرج ابلاغ شد.

۳٫ هوشنگ رضایی

هوشنگ رضایی اهل شهر نهاوند، در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۹، در شهر تهران توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند مخصوص این وزارتخانه ، بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این زندانی پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی فراوان در اردیبهشت ۱۳۹۱، بعد ازنزدیک به یک سال و نیم حبس در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ زندان اوین، اوایل اردیبشت به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

این زندانی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شده است.

۴٫ رضا ملازاده

رضا ملازاده فرزند احمد، ۲۵ ساله، اهل روستای “آشناک” از توابع شهرستان سلماس، اواخر تابستان ۱۳۹۰، هنگام ورود به شهر پاوه توسط سپاه پاسداران بازداشت و به یکی از بازداشتگاهای سپاه در شهر کرمانشاه منتقل شد.

نامبرده نامبرده پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام محاربه طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد. طولی نکشید که حکم اعدام این زندانی سياسی اهل سلماس در دی ماه ۱۳۹۱، از سوی ديوان عالی کشورتاييد شد. به گونه ای که پس از تاييد حکم در ديوان عالی کشور نامبرده هم اکنون در خطر اجرای حکم قرار دارد.

این زندانی سیاسی در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می برد.

۵٫ بهروز آلخانی

بهروز آلخانی فرزند فارس(Fares) متولد ۱۳۶۴، شهروند کُرد ساکن سلماس که در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۸۸، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر سلماس بازداشت شده بود. نامبرده پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۰، در جلسه ای چند دقیقه ای در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر ارومیه به ریاست قاضی چابک، با حضور وکیل تسخیری، نماینده دادستان و نماینده اداره اطلاعات شهر ارومیه، به اتهام محاربه از طریق همکاری موثر با پژاک و مشارکت در قتل دادستان خوی، به اعدام محکوم شد.

این زندانی هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد و پرونده وی نیز بعد از اعتراض وکیل تسخیری برای تجدید نظر خواهی به دیوان عالی کشور استان آذربایجان غربی ارسال شده است.

۶٫ سیروان نژادی

سیروان نژادی در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۰، در شهر کرج بازداشت ونامبرده پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد وی در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می برد.

این حکم در تاریخ ۲۳ فرودین ۱۳۹۱، در شعبه یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا صادر شد.

او بدون اجازه دفاع در جلسه دادگاه و بدون داشتن وکیل تعیینی، به اعدام محکوم شد. این حکم نهایتا در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور، تائید و به وکیل این زندانی سیاسی ابلاغ شد.

۷٫ ابراهیم عیسی پور

ساکن بخش نًلاس از توابع شهرستان سردشت در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۰، از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و نامبرده پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی بعد از یک ماه و نیم نگهداری در سلولهای انفرادی، به زندان مهاباد منتقل شد.

این زندانی در یک پرونده مشترک با سیروان نژاوی در تاریخ ۲۳ فرودین ۱۳۹۱، از سوی دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد به اعدام محکوم شد.

او که در تاریخ ۱۲ اردیبشت از زندان مهاباد به زندان مرکزی شهر ارومیه منتقل شد و بعد از اعتراض به حکم صادره، پرونده وی جهت تجدید نظر خواهی به دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی ارجاع داده شد.

این حکم نهایتا در شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور تائید و به وکیل این زندانی سیاسی ابلاغ شد.

۸ /۹ . علی و حبیب افشاری

علی افشاری متولد سال ۱۳۵۹، به همراه برادرش حبیبالله افشاری متولد ۱۳۶۷، اهل روستای گوگجلو حبیبله از توابع شهر مهاباد هستند که در اوایل سال ۱۳۹۰، توسط سپاه پاسداران و نیروهای وزارت اطلاعات در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شدند.

آنها پس از ۷۵ روز بازجویی های مداوم پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی در بازداشتگاهای اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه، ابتدا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و سپس در دی ماه ۱۳۹۰، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، به اعدام محکوم شدند. حکمی که در شهریور ۱۳۹۰، در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تایید شد.

علی و حبیب افشاری، دو برادر زندانی محکوم به اعدام، حدود دو سال پس از صدور حکم اعدام ، در ۲۷ فروردین ۱۳۹۳، طی نامه هایی به ریاست دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد، خواهان بررسی مجدد پرونده خود شدند اما شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، مجددا حکم اعدام آنها تایید و روز سه شنبه دوم اردیبهشت
ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه، به صورت رسمی به آنها ابلاغ کرد.

این دو زندانی سیاسی کرد محکوم به اعدام، هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه بسر می برند.

۱۰٫ سید جمال محمدی

سید جمال محمدی ساکن روستای “هفتوان” از توابع شهرستان سلماس، در ۱۵ خرداد ۱۳۸۷، توسط ماموران اطلاعات در ایست بازرسی گلوگاه شیرازی، بالاتر از تازه شهر واقع در سلماس به همراه سید سامی حسینی بازداشت شد.

وی نزدیک به چهار ماه تحمل شکنجه های جسمی و روانی در بازداشت نیروهای اطلاعاتی شهرهای سلماس و ارومیه بوده است. پس از آن این دو نفر به زندان ارومیه منتقل شدند.

این دو زندانی طی دو جلسه یکی در مورخه ۲۰ مهر ۱۳۸۷، در بازپرسی شعبه اول و دیگری در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی خوی مورخه ۱۴ آذر همان سال، به اعدام محکوم شدند.

این حکم بعد از اعتراض به دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی ارسال و در آنجا نیز عینا تائید شد.

بعد از پیگیرهای خلیل کیان، وکیل این زندانی، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد.

این زندانی هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه بسر می برد و یک منبع نزدیک به پرونده به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که درخواست اعاده دادرسی برای این دو زندانی مورد پذیرش قرار گرفته است. اگر چه کمپین نتوانسته است تا کنون مدرک حقوقی دال بر صحت این ادعا کسب کند.

۱۱٫ سید سامی حسینی

سیدسامی حسینی متولد ۱۳۵۸ و ساکن روستای “هفتوان” از توابع شهرستان سلماس در ۱۵ خرداد سال ۱۳۸۷، توسط ماموران اطلاعات در ایست بازرسی گلوگاه شیرازی، بالاتر از «تازه شهر» واقع در شهرستان سلماس به همراه سید جمال محمدی (هم پرونده ای که او هم حکم اعدام دارد) بازداشت شد.

این دو زندانی پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی طی دو جلسه یکی در مورخه ۲۰ مهر ۱۳۸۷، در بازپرسی شعبه اول و دیگری در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی خوی مورخه ۱۴ آذر همان سال، به اعدام محکوم شد.
او در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می برد.

۱۲٫ عبدالله سروریان

عبدالله سروریان از فعالان سیاسی کرد است که توسط اطلاعات سپاه بازداشت و به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد. او در حال حاضر در زندان ارومیه به سر می برد.

این زندانی سیاسی چند سال گذشته به منظور دیدار با یکی از اقوام خود به اقلیم کردستان سفر کرده بود که هنگام بازگشت در منطقه مرزی باشماخ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

عبدالله سروریان از اهالی شهرستان سنندج بوده و سابقه ۲۵ سال خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران را دارد.

او در دادگاه نظامی سنندج به اتهام جاسوسی و همکاری با یکی از احزاب کرد، به اعدام محکوم شده است.

۱۳ . حبیب الله لطیفی

حبیب الله لطیفی متولد ۱ فروردین ۱۳۶۱، دانشجوی رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور ایلام بود. او در اول آبان ۱۳۸۶، در خیابان ادب شهر سنندج توسط تعدادی از ماموران ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد.

او پس از نزدیک به ۴ ماه نگهداری در سلولهای بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج که گفته می شود با شکنجه های شدید از جمله ضرب و شتم که منجر به خونریزی کلیه و شکستن سر وی شده، به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

او در تاریخ ۱۰ تیرماه ۱۳۸۷، در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه و عضویت در حزب حیات آزاد کردستان ( پژاک ) محاکمه شد و با وجود دفاعیات وکلای وی صالح نیکبخت و نعمت احمدی، نهایتا به اعدام محکوم شد.

بعد از تائید حکم اعدام از سوی دادگاه تجدید نظر، نهایتا دیوان عالی کشور نیز در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۸، این حکم را به صورت شفاهی به وکیل این زندانی، اعلام کرد.

حکم اعدام وی، طبق اعلام قبلی به وکیل ایشان قرار بود روز ۵ دی ماه ۱۳۸۹، در زندان مرکزی سنندج اجرا شود اما بنا به درخواست عفو والدین این زندانی، به طور موقت با دستور دادستان سنندج متوقف شد.

این زندانی هم اکنون در زندان مرکزی سنندج به سر می برد و به دلیل قطعیت حکم و ارسال آن برای اجرای احکام هر لحظه احتمال اجرای حکم وجود دارد.

۱۴٫ بختیار معماری

بختیار معماری، ۳۵ ساله و اهل شهرستان مریوان است که در در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۹، از سوی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات مریوان دستگیر شد. او یک روز پس از بازداشت به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شد و سه ماه در این بازداشتگاه تحت بازجویی قرار داشت.

جلسات دادگاهی این زندانی در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و دادگاه کیفری استان کردستان در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۰، به اتهام قتل و بنا بر شکایت خانواده مقتولین، برای وی حکم قصاص صادر کرد.

همچنین دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُردی، برای وی حکم اعدام صادر کرده است.

بختیار معماری هم اکنون در زندان مرکزی سنندج به سر می برد.

۱۵٫ مصطفی سلیمی

مصطفی سلیمی، متاهل و ساکن شهر سقز در مورخ ۱۶ فروردین ۱۳۸۲، در شهر نهاوند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. بعد از انتقال به بازداشتگاه آگاهی شهر سقز و پس ازتحمل شکنجه های جسمی و روانی و تفهیم اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُردی از سوی قاضی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر سقز به ریاست قاضی گودینی به اعدام محکوم شد.

بعد از اعتراض او و وکلای وی به نامهای سعید شیخی و سید جمال حسامی، پرونده جهت تجدید نظر خواهی وی به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور ارسال، ولی حکم عینا تایید شد.

حکم اجرای اعدام این زندانی سیاسی در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۳، به مسئولان قضایی در کردستان ابلاغ شد.

همچنین تقاضای فرجام مصطفی سلیمی در دادگاه و سپس کمیسیون عفو و بخشودگی قوه قضائیه رد شد. او مدتی را در زندان رجایی شهر کرج، در تبعید سپری کرد. این شهروند کُرد سقزی یک فرزند دارد و هم اکنون با توجه به تایید حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور، با اجرای قریب الوقوع حکم اعدام در زندان مرکزی سقز به سر می برد.

مصطفی سلیمی هم اکنون در زندان شهر سقز بسر میبرد و به دلیل قطعیت حکم و ناکام ماندن تلاشها برای لغو این حکم در طول سالهای گذشته هر لحظه احتمال اجرای حکم اعدام وی وجود دارد.

۱۶ . سامان نسیم

سامان نسیم در تابستان ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد و در حال حاضر در زندان مهاباد به سر میبرد.

روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲، شعبه ۲ دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی حکم اعدام سامان نسیم فرزند فایق اهل مریوان را مجددا تأیید کرد.

۱۷٫ انور رستمی

انور رستمی در اردیبهشت ۱۳۸۷ بازداشت و به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد به اعدام محکوم شد و در حال حاضر در زندان ماکو به سر میبرد.

۱۸٫ صابر مخلد موانه

صابر مخلد موانه اهل ارومیه که در ۲۰ تیرماه سال ۱۳۹۱ دستگیر و بعد از سپری کردن سه ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به اتهام همکاری با احزاب کردی، به اعدام محکوم شد.

۱۹٫ محمد عبدالهی

محمد عبدالهی اهل شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، در ۴ فروردین ۱۳۸۹، در منزل شخصی خود بازداشت و در ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۲، به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد، به اعدام محکوم شد. فروردین ۱۳۹۳، این حکم از سوی دیوان عالی کشور تایید و قطعی شد.

منابع مطلع نزدیک به این زندانی سیاسی ۳۵ ساله گفته اند که در جریان بازجویی نیروهای امنیتی اداره اطلاعات، وی به شدت مورد شکنجه فیزیکی قرار گرفته بود. شدت شکنجه های جسمی این زندانی در حدی بود که وی از ناحیه دست و پا دچار شکستگی استخوان شده و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و نگهداری در سلول انفرادی، استخوان پای وی کج جوش خورده است. این زندانی همچنین در اثر شکنجه های مداوم، چند دندانش شکسته شده که این امر در طول سه سال گذشته موجب ایجاد ناراحتی گوارشی نیز برای وی شده است.

گفتنی است وی برادر “محمدامین عبدالهی” دیگر زندانی سیاسی است که پس از ۱۱ بار احضار به دادگاه، بر اساس گفته ماموران اجرای احکام زندان، به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب مخالف حکومت به اعدام محکوم شده است. صدور این حکم در حالی صورت گرفته که در جریان دادگاهها، وی از حق اختیار وکیل برای خود محروم بوده است. وی در جریان بازجویی ها هیچگونه اعترافی علیه خود نداشته است و به همین دلیل ۱۱ بار برای وی دادگاه تشکیل شد؛ اما با این حال این حکم به صورت شفاهی در زندان به وی ابلاغ شده است.

زندانیان عقیدتی اهل سنت کرد:

بنابه گفته فعالان حقوق بشر در کردستان و برخی از زندانیان عقیدتی اهل سنت کرد هم کنون بیش از ۲۰۰ زندانی اهل سنت در زندانهای سراسر ایران از جمله کرج، تهران، سنندج، کرمانشاه، سقز، مهاباد و مریوان نگهداری میشوند که تعدادی از آنها بیش از سه سال است در بلاتکلیفی به سر میبرند.

چهل تن از افرادی که مقامات قضایی آنها را عضو گروههای سنی مذهبی سلفی می دانند که از این تعداد بنا به درخواست خود زندانیان، تنها نام و مشخصات تنها ۳۳ نفر در اینجا آمده است.

گفتنی است که این لیست و توضیحات آن بطور کامل توسط یکی از خود این زندانیان تهیه و تایید شده که بدون تغییری، در ادامه می آید:

۱٫حامد احمدی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، نگهداری و خرید و فروش کتب اعتقادی اهل سنت و سی دی های سخنرانی

۲٫ جمشید دهقانی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی

۳٫ جهانگیر دهقانی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)

۴٫کمال ملایی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی

۵٫ کاوه ویسی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق سخنرانی در مساجد و دانشگاه و مکان های عمومی، برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری کلاس برای طلاب علوم شرعی و تدریس کتب شرعی برای طلاب

۶٫ عبدالرحمن سنگانی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق و شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)

۷٫سید جمال موسوی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

۸٫ بهروز شانظری
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سی دی های دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، شرکت در دوره های طلبگی

۹٫ طالب ملکی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سی دی های دینی، شرکت در دوره های طلبگی، سخنرانی در مساجد، دانشگاه و مکان های عمومی، برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی

۱۰٫ شهرام احمدی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

۱۱٫ کاوه شریفی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق سخنرانی در مساجد، دانشگاه و مکان های عمومی، برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، گذراندن دوره طلبگی، جمع کردن صدقات و زکات فطر و پخش کردن آن در میان فقرا

۱۲٫ آرش شریفی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی

۱۳٫ وریا قادری فرد
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

۱۴٫ کیوان مومنی فرد
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)

۱۵٫ تیمور نادری زاده
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی

۱۶٫ برزان نصرالله زاده
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی

۱۷٫ عالم برماشتی
تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی

۱۸٫ پوریا محمدی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی در دانشگاه، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

۱۹٫ احمد نصیری
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سی دی های دینی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات، شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی

۲۰٫ ادریس نعمتی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، نگهداری و خرید و فروش کتب دینی و سی دی های سخنرانی

۲۱٫ فرزاد هنرجو
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق توزیع کتب و سی دی های دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)، شرکت در کلاس های طلبگی، سخنرانی در مساجد

۲۲٫ فرزاد شانظری
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)

۲۳٫ سید شاهو ابراهیمی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی در دانشگاه، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی

۲۴٫ محمد یاور رحیمی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، در اختیار قرار دادن منزل برای برگزاری کلاس های اعتقادی و سیاسی

۲۵٫ بهمن رحیمی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

۲۶٫ مختار رحیمی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

۲۷٫ صدیق محمدی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)

۲۸٫ عبدالهادی حسینی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی

۲۹٫ محمد غریبی
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی، توزیع کتب و سی دی های دینی، برگزاری شعائر دینی که از جانب دولت ممنوع می باشد (شرکت در نماز عید در وقت مطابق شرع اهل سنت در مصلی خارج شهر)

۳۰٫ فرشید ناصری
به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در کلاس های اعتقادی و سیاسی توزیع کتب و سی دی های دینی، تامین هزینه های مصرفی در امور تبلیغات

همچنین محمد کیوان کریمی فرزند رحیم، متولد ۱۳۶۲، متاهل و دارای یک فرزند و امجد صالحی فرزند فایق متولد ۱۳۶۶ متاهل و امید پیوند فرزند محمود و متولد ۱۳۶۲ سه زندانی دیگر اهل سنت کرد هستند که اوایل امسال حکم اعدامشان در زندان رجایی شهر به آنها ابلاغ شد.

بر اساس این تحقیق هم اکنون، در ایران بیش از ۳۰۰ زندانی سیاسی و نزدیک به ۲۰۰ زندانی عقیدتی اهل سنت کرد در زندانهای ایران وجود دارد.

امجد حسین پناهی
فعال حقوق بشر
‏http://www.iranhrc.org/?lan=fa&p=1186

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۲ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال