‎ویروس مرس به ایران رسید اما هنوز حقایق در باره آن بیان نمی شود

‎‫دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳‬ «سندروم تنفسی خاورمیانه» که چندی پیش با شناسایی فردی مبتلا به آن در آمریکا، انتشار آن به پنجمین قاره هم سرایت یافت، بالاخره در ایران هم مشاهده شد تا شمار کشورهایی که در آنها مشاهده شده، به عدد نوزده برسد. به گزارش «تابناک»، هرچه شیوع ویروس «مرس» در کشور عربستان نگرانی های زیادی برای کشورهای منطقه، به ویژه کشورهایی که زائران زیادی برای مراسم حج عمره به این سرزمین اعزام می‌کنند پدید آورده بود و مشاهده نشدن موردی از ابتلا به آن در کشور، به عنوان ضریب اطمینان عدم شیوع آن در ایران بیان می‌شد، بالاخره این دیوار هم شکست.

ساعاتی پیش محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام شناسایی ۲ مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس مرس در کرمان، بر رعایت نکات بهداشتی تاکید و تنها راه پیشگیری از این بیماری را رعایت نکات بهداشتی اعلام کرد.

‎وی افزود: ۴ مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده که ۲ مورد ابتلا به آن مربوط به ۲ خواهر تایید شده که یکی از آنها بدحال و در شرایط ویژه، تحت درمان است.

‎این مقام بدون آنکه سخنی درباره چگونگی ابتلای این افراد به بیماری ملقب به «سندروم تنفسی خاورمیانه» بگوید، از اتخاذ تدابیر ویژه درباره اعزام شوندگان به موسم حج عمره و همچنین حاجیانی که به کشور باز می‌گردند خبر داد و گفت: برنامه‌های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه‌های کشور و همچنین در ایام حضور در عربستان به صورت فعال صورت گرفته و همچنین برای زائرین تا ۱۴ روز پس از بازگشت از حج چنانچه علائم مشکوک به ابتلای این بیماری داشته باشند، بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری خواهند شد.

‎گویا درباره تمهیدات اندیشیده شده برای عدم گسترش موارد شناسایی شده نیز گفت: افرادی که در تماس با این ۲ مورد بوده اند، ظرف کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت های ویژه از آنها به عمل آید.

‎رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت همچنین از امکان تشخیص عفونت کرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری خبر داد و گفت: تمامی موارد مشکوک به این بیماری در مدت کمتر از ۴۸ ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند [هرچند] در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد و درمان دارویی برای بیماری عفونت کرونا ویروس جدید تاکنون بطور قطعی در جهان پیدا نشده است.

‎آن گونه که از سخنان این مقام مسئول بر می‌آید، فارغ از آنکه آشکار نشده این بیماری چگونه به کشور راه یافته و برخی اعضای خانواده‌ای در کرمان را مبتلا کرده، افزوده شدن کشورمان به شمار کشورهایی است که این ویروس در آنها شناسایی شده است؛ در حالی که تا این لحظه هنوز اطلاع رسانی درباره این بیماری و راهکار پیشگیری از آن در کشورمان آغاز نشده است!

‎به عبارت بهتر، هر چه کشورهای خاورمیانه مدتی است که با ترس شیوع فراگیر این بیماری در محدوده مرزهایشان شب را روز می‌کنند و به تدابیر پیشگیری و آموزش در این باره همت گمارده‌اند، اطلاع رسانی در این باره در کشورمان اینقدر به تاخیر افتاده که همزمان با تایید ابتلای دو تن از هموطنان‌مان به این بیماری و وخیم گزارش شدن حال یکی از ایشان، تازه خبر می‌رسد که امکان تشخیص ابتلای به آن در کشور وجود دارد؛ آن هم تنها در آزمایشگاه مرجع کشوری!

‎گویی تا کنون چنین تدبیری اندیشیده نشده و امکان تشخیص ابتلای به ویروس مرس در کشور وجود نداشت و چه بسا در سایه همین فقدان تشخیصی، تاکنون گزارشی از ابتلای ایرانیان به سندرم تنفسی خاورمیانه گزارش نشده است!

‎بدین ترتیب هرچه خوشبینانه به ماجرا نگریسته و تمامی ابهامات مطرح شده را هم ندید بگیریم، باز اطلاع رسانی ناقص درباره چگونگی ابتلای اعضای یک خانواده در کرمان به این بیماری نگران کننده به نظر رسیده و این گونه به ذهن متبادر می‌شود که بخشی از حقایق درباره این بیماری مرگبار ناگفته باقی مانده است؛ اتفاقی که اگر صحت داشته باشد، به شدت نگران کننده به نظر می‌رسد و جا دارد که شفاف سازی شود.

‎جدای این مسائل، وقتی بدانیم هنوز اطلاعات درباره منشا پیدایش این ویروس و چگونگی انتقال آن بسیار اندک و در حد تجربیات تلخ به دست آمده در کشورهایی مانند عربستان است و علاوه بر آن، موج ترکتازی این بیماری احتمالا تابع شرایط فصلی و همراهی با برخی بیماری های دیگر، در این ایام سال رونق گرفته و کشورهای همسایه کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده است، آنگاه در خواهیم یافت که چه بسا در آگاهی رسانی به مردم تا کنون نیز زمان زیادی از دست داده‌ایم.

‎اینجاست که باید از یکسو برخی ابهامات درباره چگونگی بروز این بیماری در کشور را به دور از تعارفات و لاپوشانی ها -حتی با نام بردن از نهادها و افرادی که تعلل کرده یا در اطلاع رسانی کوتاهی نموده‌اند،- پاسخ داد و از سوی دیگر، به سرعت اطلاع رسانی عمومی درباره این بیماری را آغاز کرد تا مبادا همانگونه که دیوار نرسیدن این بیماری به کشورمان شکست، روزی از شیوع آن در ایران بشنویم و مجبور باشیم هزینه های سنگین تری برای مهار آن بپردازیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال