‎محرومیت ایران از میزبانی جام جهانی والیبال نوجوانان، به علت ادامه بازداشت غنچه قوامی

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۱-۰۹-IranSOS- فدراسیون جهانی والیبال که از آزادی غنچه قوامی و پایبندی ایران به وعده حضور زنان در ورزشگاه‌ها ناامید شده، می‌خواهد به فشار متوسل شود و در گام اول، ایران را از میزبانی جام جهانی نوجوانان محروم کرده است. فدراسیون همچنین تهدید کرده که در صورت آزاد نشدن غنچه قوامی، ایران از میزبانی لیگ جهانی هم محروم می‌شود.

به گزارش هرانا به نقل از کلمه، روز گذشته فدراسیون جهانی والیبال به فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد که میزبانی بازی‌های جهانی نوجوانان را از ایران پس گرفته و بار دیگر به آرژانتین سپرده است. فدراسیون جهانی والیبال همچنین با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور خواستار آزادی غنچه قوامی و حضور زنان در ورزشگاه‌ها شده و هشدار داده که در غیر این صورت ایران از میزبانی لیگ جهانی والیبال محروم شده است.
‎نامه رئیس فدراسیون جهانی به روحانی، پس از آن نوشته شد که شورای حقوق زنان اتحادیه اروپا از این فدراسیون خواست برای آزادی غنچه قوامی به ایران فشار بیاورد. همزمان برخی خبر‌ها حاکی از آن است که در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی غنچه قوامی، ۲۱۰ امضا علیه میزبانی ایران جمع شده است. نامه‌ای نیز از سوی کمیته بین المللی المپیک به دست کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ایران رسیده که در آن درخواست توضیح درباره بازداشت خانم قوامی و تلاش برای آزادی فوری وی مطرح شده است.
‎خبر محرومیت ایران را محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ایران هم تایید کرده و به خبرآنلاین گفته است: «آقایان از ما توضیحات خواستند و ما پاسخ مقامات قضایی ایران را کتبا اعلام کردیم. در اجلاس جهانی هم رئیس فدراسیون جهانی برگه‌ای از جیبش درآورد و گفت دختری در ایران بازداشت شده که می‌گویند بازداشتش به بازی والیبال ارتباط داشته، ما از دولت ایران و فدراسیون والیبال خواستیم این مسئله را پیگیری کنند و به این دختر کمک کنند.»
‎چهار ماه بازداشت غیرقانونی، به اتهام تلاش برای حضور در سالن مسابقات والیبال
‎دو ماه قبل، در سیزدهم شهریورماه، کلمه برای اولین بار خبر داد که غنچه قوامی از تیرماه در بازداشت به سر می‌برد. تا آن زمان، برای مدت بیش از دو ماه، خانواده او هیچ خبری درباره بازداشت و برخوردهای صورت گرفته با وی منتشر نکرده بودند تا اگر مسئولان قصد حل و فصل عاقلانه موضوع را داشتند، راه برای آن‌ها بسته نباشد.
‎خانم قوامی از جمله ده‌ها نفری بود که روز سی‌ام خردادماه برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی حضور یافته بود. او در آن روز به همراه جمع دیگری از زنان معترض، دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.
‎غنچه قوامی که همانند بقیه زنان متقاضی حضور در سالن مسابقات والیبال، در‌‌ همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصی‌اش آزاد شده بود، وقتی در روز ۹ تیر برای پس گرفتن لوازم شخصی‌اش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد، بار دیگر بازداشت و به بند ۲ الف سپاه زندان اوین منتقل شد. ماموران در‌‌ همان روز منزل این دختر ۲۵ ساله را نیز تفتیش کردند و او از آن زمان تا امروز همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
‎بازجویی‌های خانم قوامی در میانه مردادماه پایان یافت، اما متصدیان امنیتی و قضایی تنها زمانی حاضر به تکمیل پرونده و ارسال آن به دادگاه شدند که خبر بازداشت وی به رسانه‌ها راه یافت. شهریور و مهر هم گذشت و قرار بازداشت موقت خانم قوامی، برخلاف قانون تمدید شد تا در ‌‌نهایت، پس از متوسل شدن این زندانی به اعتصاب غذا، در هفته پایانی مهرماه دادگاه وی تشکیل شود.
‎برخوردهای غیرمسئولانه دستگاه قضایی اما همچنان ادامه یافت و پس از تعلل ده روزه در صدور حکم، ابتدا قاضی از ابلاغ آن به وکیل غنچه قوامی خودداری کرد و سپس در یک اقدام غیرقانونی جدید، پرونده را به دادسرا بازگرداند تا خانم قوامی باز هم بلاتکلیف در زندان بماند.
‎او این روز‌ها بار دیگر در اعتراض به بلاتکلیفی و برخوردهای غیرقانونی اعتصاب غذا کرده است. ماه قبل که برای اولین بار دست به اعتصاب غذا زد، ماموران امنیتی به بهانه ملاقات، خانواده غنچه قوامی را به زندان کشاندند و سپس آن‌ها را به جای ملاقات، به اتاقی با چند دوربین فیلمبرداری منتقل کردند و از آن‌ها خواستند تا اعتصاب غذای دخترشان را تکذیب کنند!
‎پرده‌برداری جواد لاریجانی از علت واقعی بازداشت غنچه قوامی
‎مسئولان قضایی ادعا می‌کنند که بازداشت خانم قوامی ارتباطی به ورزش ندارد! اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضایی در نشست خبری خود در روز پایانی تابستان گفت: «پرونده ایشان ربطی به موضوع ورزش ندارد؛ هر چند که بازداشت در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد.»
‎ه‌مان موقع، رسانه‌های نزدیک به محافل امنیتی همچون بولتن نیوز و صراط نیوز نوشتند منظور محسنی اژه‌ای این بوده که غنچه قوامی و دیگران از طریق «برگزاری تجمعات بدون مجوز در کنار ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی مشرف به اتوبان کرج، اقدام به ایجاد فضاسازی علیه نظام» کرده‌اند!
‎حالا محمدجواد لاریجانی، برادر بزرگ‌تر و مشاور رئیس قوه قضاییه، به صراحت اعتراف کرده که علت بازداشت خانم قوامی، چیزی جز تلاش برای حضور در ورزشگاه نبوده است. وی در عین حال در اظهاراتی جدید و بی‌سابقه، خانم قوامی را به «ایجاد خشونت و درگیری» متهم ساخته است؛ ادعایی که حتی پلیس نیز در آن زمان رد کرده بود.
‎مسئولان نیروی انتظامی مدعی شده بودند که تجمع زنان مقابل ورزشگاه محل بازی ایران و ایتالیا، بدون هیچ درگیری و تنها با بازداشت چند ساعته تعدادی از تجمع کندگان پایان یافته است. اما حالا جواد لاریجانی به یورونیوز گفته است: «موضوع مشارکت به قصد تماشای مسابقه ورزشی نیست. موضوع این است که او قواعد را زیر پا گذاشته و در اطراف مکانی که مسابقه برگزار می‌شده خشونت و درگیری ایجاد کرده است. می‌دانید که محل‌هایی که مسابقات برگزار می‌شود، مکانهای پرتنشی‌اند. شما هم در کشورهای غربی با این شرایط روبرویید که یک اقدام کوچک باعث خشونت زیادی در این مکان‌ها می‌شود… ما در دنبال کردن شیوه زندگی و مقرراتمان بسیار قوی هستیم. فرض کنید یک نفر در متروی لندن دست به کار خطایی بزند و پلیس او را دستگیر کند. اینکه ضعف نیست. آیا باید بگوییم دولت بریتانیا ترسیده است. شیوه اجرای قانون در همه جا همینطور است.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال