‎تجمع سه روزه کارگران یاس خرمشهر در اعتراض به دو سال بلاتکلیفی

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۲-۰۹-IranSOS- کارگران کارخانه «صنایع بهداشتی یاس خرمشهر» زیرمجموعه شرکت داروگر از بلاتکلیفی دو ساله ۸۵ کارگر بعد از تعطیلی این واحد تولیدی خبر می‌دهند. این منابع کارگری به ایلنا گفته‌اند: ۵۰ کارگر رسمی و ۳۵ کارگر قراردادی صنایع بهداشتی یاس که دوسال پیش به دلیل تعطیلی کارخانه بیکار شده‌اند همچنان وضعیت شغلی‌شان نامشخص است و هیچ کس مسئولیتی در قبال کارگران بیکار شده‌ای که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند نمی‌پذیرد. به همین دلیل حدود نیمی از کارگران بیکار این کارخانه طی سه روز گذشته (شنبه تا دوشنبه ۱۷ آذر) در اعتراض به بی‌توجه‌ای مسئولان به بیکاری‌شان ظرف دو سال گذشته، مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان خرمشهر تجمع کرده‌اند.

به گفته این کارگران، این کارخانه بعد از ایام تعطیلات نوروز ۹۱ هیچ گونه تولیدی ندارد اما کارگران همچنان هر روز با چند ساعت حضور در این کارخانه تعطیل، سرگردان و بلاتکلیف روانه منزل می‌شوند. آنان در ۳۲ماه گذشته هیچ دستمزدی نگرفته‌اند.
‎یکی از کارگران صنایع بهداشتی یاس خرمشهر با اشاره به سوابق ۲۰ ساله کارگران این واحد تولیدی گفت: تعدادی از کارگران این کارخانه در شرف بازنشستگی هستند که به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما امکان بازنشستگی برایشان وجود ندارد.
‎او با بیان اینکه این کارخانه برای راه اندازی مجدد و تولید هیچ مشکلی ندارد، اضافه کرد: کارفرمای این کارخانه از دو سال بیش این واحد تولیدی را که مجهز به پیشرفته‌ترین ماشین آلات روز دنیاست به همراه کارگران رها کرده است.
‎این کارگر اساسی‌ترین مشکل این واحد صنعتی را انباشت بدهی‌هایش به نهادهای دولتی اعلام کرد و گفت: این کارخانه علاوه بر بدهی دو میلیاردی به کارگران حدود یک میلیارد تومان به تامین اجتماعی و حدود ۲ میلیارد تومان به اداره مالیات و… بدهی دارد.
‎این کارگر همچنین در زمینه مشکلات بیمه‌ای کارگران گفت: علاوه بر حقوق، بخش زیادی از حق بیمه کارگران صنایع بهداشتی یاس به تامین اجتماعی واریز نشده و به همین دلیل دفترجه‌های بیمه‌ کارگران فاقد اعتبار است.
‎این کارگر با اشاره به آلودگی شهر خرمشهر؛ فقدان حمایت‌های بیمه‌ای را باعث وارد آمدن صدمات جبران ناپذیری برای خانواده‌های کارگری دانست.
‎او گفت: با استناد به ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه از حقوق تعلل کند شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود، اما اداره تامین اجتماعی خرمشهر با بی توجه ای به قصور کارفرما، دفترچه های درمانی کارگران را با ۲۰ سال سابقه تمدید نمی کند.
‎او با بیان اینکه تنها خواسته او و سایر همکارانش احیاء کارخانه و بازگشت به کار است، در مورد آخرین اعتراضات صنفی کارگران صنایع بهداشتی یاس اظهار داشت: تجمعات زیادی در مقابل نهادهای دولتی در شهرستان داشته‌ایم که آخرین آن روزهای شنبه (۱۵ آذر) یکشنبه (۱۶آذر) دوشنبه (۱۷ آذر) بمدت سه روز متوالی مقابل فرمانداری خرمشهر بوده است.
‎این کارگر صنایع بهداشتی یاس خرمشهر وضعیت زندگی و تامین معاش کارگران بیکار شده کارخانه را نامناسب توصیف کرد و در خاتمه تاکید کرد: مسئولان موضوع احیاء کارخانه و پرداخت مطالبات کارگران را پی گیری کنند چرا که کارگران این واحد بیش از این تحمل بی‌کاری وبی پولی را ندارند و در این میان صدمات جبران ناپذیری به زندگی خانوادگی آنان وارد شده است.
‎گفتنی است کارخانه صنایع بهداشتی یاس تولید کننده گلیسرین. انواع صابون‌های جامد و سایر مواد شوینده، زیر مجموعه صنایع بهداشتی داروگر (کف) است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال