‎تخریب لایه‌های باستانی قزوین موقتا متوقف شد

سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳-۲۰۱۴-۱۲-۳۰-IranSOS- معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از توقف حفاری روی لایه‌های شهر باستانی قزوین با هدف ایجاد پارکینگ طبقاتی خبر داد. به گزارش ایسنا، از ظهر روز یکشنبه (هفتم دی‌ماه) سازمان نوسازی و بهسازی قزوین که پیمانکار مرمت کاروانسرای سعدالسلطنه نیز است، عملیات گودبرداری با هدف ایجاد پارکینگ طبقاتی در ضلع جنوبی این کاروانسرا را آغاز کرد؛ اما محل گودبرداری روی لایه‌های باستانی شهر قزوین و محصورشده میان سه بنای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی یعنی کاروانسرای «سعدالسلطنه» در شمال، سرای «وزیر» در جنوب و «مسجدالنبی» در غرب قرار دارد. حتی روز گذشته، دادستانی برای ادامه‌ی این عملیات حکمی را صادر کرد.

در این‌باره، محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، ۹ دی‌ماه) با اشاره به این‌که با پیگیری مسوولان سازمان میراث فرهنگی و استاندار، شهرداری و مقامات مسوول در قزوین، عملیات یادشده متوقف شد، به خبرنگار ایسنا گفت:‌ عملیات حفاری که از سه روز پیش در محدوده‌ی چند بنای تاریخی قزوین و روی لایه‌های شهر تاریخی آغاز شده بود، با این قرار که نخست باید کار به‌صورت کارشناسی بررسی شود، متوقف شده است.
‎او با بیان این‌که روز گذشته نیز حدود سه ساعت عملیات گودبرداری در قزوین متوقف شده بود،‌ اما متأسفانه با صدور یک حکم، بار دیگر کار را ادامه دادند، ادامه داد: از لحظه‌ی شروع این کار غیرقانونی، همه را بسیج کردیم، بلافاصله دو نفر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به قزوین رفتند و برای جلوگیری از این کار، با شهرداری و سازمان بهسازی و نوسازی قزوین تماس گرفتیم و خوشبختانه امروز به نتیجه رسیدیم.

‎وی همچنین با بیان این‌که مصوبه‌ی اختصاص این زمین برای ساخت پارکینگ در دوره‌های گذشته تصویب شده است، اظهار کرد: اختلاف نظر ما روی حضور نداشتن نماینده‌ی سازمان میراث فرهنگی در این پروژه است، چون باید این کار براساس قانون و با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام می‌شد.
‎او توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه دو راه بیشتر ندارد؛ یا باید به‌صورت کارشناسی و با گفت‌وگو این کار را انجام دهیم که این در اولویت ما است، یا اگر نشد باید شکایت کنیم که خوشبختانه مسوولان شهری قزوین راه نخست را پذیرفته‌اند.

‎طالبیان تأکید کرد: قرار است در دو روز آینده، گزارش این پروژه به سازمان میراث فرهنگی ارائه شود و امیدواریم در این زمینه با حل و فصل کارشناسی به نتیجه برسیم. در واقع، این اقدام یک بحث کاملا تخصصی است و ما تلاش می‌کنیم، با موضع کارشناسی در این زمینه درست عمل کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال