‎تجمع بازنشستگان پارس متال در محوطه کارخانه

دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۱-۱۲-IranSOS- جمعی از کارگران بازنشسته کارخانه پارس متال در اعتراض به آنچه «بدحسابی‌های کارفرما» می‌خواندند صبح امروز در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند. منابع کارگری در پارس متال به ایلنا گفته‌اند تجمع‌کنندگان که تعداد آن‌ها بیش از ۱۰۰ نفر برآورد می‌شود از مدیران کارخانه می‌خواهند که به تعهدات مالی خود در قبال بازپرداخت وامی که از طرف بانک مهر اقتصاد بابت معوقات مزدی آن‌ها پرداخت شده است عمل کند.

به گفته این منابع خبری، تجمع کنندگان بخشی از کارگران شاغل و بازنشسته‌ای هستند که در فاصله سالهای ۹۱ تا تابستان سال جاری به تدریج بازنشسته شده‌اند اما در زمان اشتغال خود به اجبار کارفرمای وقت مبالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی بابت مطالبات مزدی و سنوات پایان کار دریافت کرده‌اند اما در حال حاضر از اینکه در نتیجه بدحسابی کارفرما چک‌های ضمانت اجرا و مستمری بازنشستگی آن‌ها توقیف شود بسیار نگران‌اند.
‎به گفته کارگران پارس متال، در آن مقطع زمانی، به اجبار کارفرمای وقت همه کارگران شاغل و در آستانه بازنشسته شدن از ترس تمدید نشدن قراردادهای کار خود دست‌ کم بابت پنج ماه مطالبات معوقه معادل ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام بانکی دریافت کردند.
‎به گفته کارگران، بانک مهر اقتصاد در ازاء دریافت چک‌های ضمانت ۱۶ و ۳۲ میلیون تومانی این وام را پراخت کرد و قرار بود که کارفرما مسئولیت بازپرداخت آن‌را برعهده بگیرد اما از آنزمان تاکنون به دلیل تغییرات پی‌درپی مدیریت کارخانه بازپرداخت این وام به تاخیر افتاده است.
‎کارگران پارس متال که هم اکنون خود نیز در بازپرداخت این وام به سرنوشت همکارن بازنشسته دچار شده‌اند می‌گویند: در نتیجه تکرار تاخیر کارفرما بانک مهر اقتصاد علاوه بر صدور اخطاریه برای دریافت‌کنندگان وام و صادرکنندگان چک‌های ضمانت تهدید کرده است که چنانچه تا پایان ماه جاری نسبت به تسویه حساب اقساط معوقه اقدامی نشود از طریق قانونی چک‌های ضمانت‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.
‎این کارگران بایادآوری اینکه تصمیم مسئولان «قرارگاه خاتم‌الاوصیا» به عنوان مالک کارخانه پارس متال در کاهش تولیدات این واحد صنعتی بر افزایش فشاری که در چند سال اخیر از سوی بانک مهر اقتصا به کارگران وارد می‌شود افزوده است، گفته‌اند: در حال حاضر نزدیک به یک ماه است که میزان تولید روزانه کارخانه از حدود ۸۰ تن به کمتر از ۲۵ تن رسیده است و در همین مدت بانک مهر اقتصاد بابت مطالبات معوقه کارگران شاغل و بازنشسته را بیش از گذشته تحت فشار گذاشته است چنانچه در برخی موارد این وضعیت برای کارگرانی که از آشنایان خود چک ضمانت دریافت کرده‌اند اختلافات جدی خانوادگی ایجاد کرده است.
‎این منابع خبری بابیان اینکه تا به این لحظه مسئولان کارخانه در پاسخ به نگرانی کارگران شاغل و بازنشسته خواستار گرفتن مهلت برای بازپرداخت وام‌های مورد نظر شده‌اند، می‌گویند: از قرار معلوم بانک مهر اقتصادی به تازگی تهدید کرده است که چنانچه تا ابتدای ماه بهمن در مورد بازپرداخت اقساط عقب افتاده کارگران بازنشسته اقدامی صورت نگیرد، بانک از طریق توقیف مستمری‌های بازنشستگی آن‌ها مطالبات معوقه خود را وصول خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال