‎تجمع اعتراضی ۱۵۰ کارگر ذوب مس خاتون آباد در شهر بابک

یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۱-۱۸-IranSOS- حدود ۱۵۰ کارگر مجتمع «ذوب مس خاتون آباد» در شهر بابک کرمان صبح امروز (یکشنبه ۲۸ دی) در اعتراض به برگزاری آزمون استخدامی در این مجتمع صنعتی مقابل فرمانداری تجمع کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران معترض که در پروژه‌های پالایشگاه، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره و کانی مس مشغول به کارند به تصمیم اخیر مدیران شرکت ملی صنایع مس ایران [پیمان دهنده] مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی در مجتمع صنعتی ذوب مس خاتون آباد [پیمانکار] معترض‌اند.

یکی از کارگران حاضر در این تجمع اعتراضی به ایلنا گفت: تعدادی از نیروهای بومی پروژه خاتون آباد در سال‌های گذشته به عنوان نیروی پیمانکار در شرایط سخت و تحت قرارداد‌های موقت کار کردند به امید اینکه بعد از ۴سال و راه اندازی پروژه استخدام رسمی شوند اما در حال حاضر شرایطی را گذاشته‌اند که طی آن ممکن است بسیاری از کارگران حذف شوند.
‎وی برگزاری آزمون از طریق شرکت ملی صنایع مس ایران را در شرایط فعلی و علی رغم وعده‌های داده شده نوعی تهدید امنیت شغلی برای کارگران بومی پالایشگاه مس خاتون آباد دانست و گفت: وجود شرط سنی و همچنین طرح مسائلی چون ارائهٔ معافیت پزشکی باعث می‌شود عملا بسیاری از کارگران از کار بیکار شوند و در آزمون پذیرفته نشوند.
‎بر اساس این گزارش، مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع مس ایران پیش از شروع به کار این پروژه‌ها قول داده بود تمامی کارگران را بعد از راه اندازی مجتمع صنعتی ذوب مس خاتون آباد استخدام کند اما مدیران فعلی این مجموعه استخدام کارگران را به ارائه مدرک کتبی از وعده‌های مدیرعامل پیشین منوط کرده‌اند.
‎گفتنی است کارگران ذوب مس خاتون آباد روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۴ دی) نیز مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.
‎بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، «میثم یزدان پناه ابوسعیدی» معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهربابک، در تجمع هفته گذشته در جمع کارگران گفته بود: ما به دنبال حق شما هستیم ولی هر چیزی از راه قانون باید صورت گیرد. اگر یک ماه جلوی فرمانداری هم بنشینید تا زمانی که خسارت به اموال دولتی، توهین به اشخاص و بر خلاف نظام کاری صورت نگیرد هیچ کس با شما کاری ندارد اما اگر بخواهد کاری خلاف قانون صورت گیرد طبق قانون با شما برخورد می‌شود. فکر نکنید ما نسبت به تجمع حساس هستیم.
‎این مقام دولتی در تجمع آن روز تاکید کرده بود: افرادی که شرایط ثبت نام دارند اگر به عنوان اعتراض ثبت نام نکنند اولین کسانی هستند که به حق خود ظلم کرده‌اند. از طرفی در آزمون اخیر امتیاز خاصی برای شما قائل شده است لذا در این آزمون شرکت کنید.
‎او همچنین گفته بود: شما افرادی نیستید که به دنبال اغتشاش باشید، بنابراین اگر از طریق قانون جلو بروید ما شما را حمایت می‌کنیم.
‎لازم به ذکر است سابقه برخورد خشونت آمیز با اعتراضات کارگران این مجتمع صنعتی – معدنی در زمستان سال ۸۲، باعث حساسیت یافتن اعتراضات صنفی در این منطقه شده است. تجمعات اعتراضی کارگران ذوب مس خاتون آباد در زمستان ۸۲ در پی اخراج شماری از کارگران این مجتمع صنعتی آغاز شد. کارگران معترض پس از برپایی یکسری تجمعات اعتراضی، جاده منتهی به کارخانه را بستند که اعتراضات صنفی آنها در نهایت با برخورد پلیس به خشونت کشیده شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال