تداوم آزار مدافعان سرشناس حقوق بشر نرگس محمدی، مهدیه گلرو و محمد سیف زاده

پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۱-۲۲-IranSOS- پاریس ـ ژنو، ۲۱ ژانویه ۲۰۱۵ ( ۱ بهمن ۱۳۹۳) ـ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH)  و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT)  است، تداوم آزار مدافعان سرشناس حقوق بشر نرگس محمدی، مهدیه گلرو و محمد سیف زاده را محکوم می کند. هفته گذشته، خانم نرگس محمدی، سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر، به دادسرای انقلاب مستقر در زندان اوین احضار شد و آخرین دفاع خود علیه اتهام های کیفری را انجام داد.

«اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «مخالفت با مجازات اعدام و عضویت در گروه لگام» [۱] از جمله اتهام‌های او هستند. دادسرا سپس پرونده او را به دادگاه انقلاب ارسال کرد و در گزارشی در پرونده نوشت که چون خانم محمدی با اعدام مخالف است، پس با قصاص [۲] نیز که از احکام شریعت است، مخالف است و باید در این زمینه پاسخ بگوید.

با توجه به این که دولتمردان ایران قصاص را بخشی از «قوانین الهی» می دانند، به نظر می رسد دادسرا در کوشش به تنبیه خانم محمدی به خاطر فعالیت های حقوق بشری، مصمم است او را بیشتر مورد آزار قضایی قرار دهد.
خانم محمدی در روز ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ (۵ دی ۱۳۹۳) در راه شرکت در مراسم سالگرد یکی از کشته‌شدگان اعتراض های سال ۸۸ بازداشت شد [۳] و ساعت ها مورد بازجویی خشن ماموران وزارت اطلاعات قرار گرفت.

  برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر همچنین از خودداری مسؤولان قضایی از دادن اجازه درمان بیماری کلیه به آقای محمد سیف زاده با وجود این که پزشکان زندان ضرورت درمان در بیرون از زندان را تایید کرده اند، نگران است.

آقای سیف زاده، عضو بنیانگذار کانون مدافعان حقوق بشر، در حال حاضر در حبس خودسرانه به سر می برد. همچنین شایان توجه است که گرچه آقای سیف زاده در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ (۱۷ دی ۱۳۹۳) قرار  دندانپزشکی داشت، مسؤولان زندان از اعزام او به مطب دندانپزشک سر باز زدند. شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر در اوایل مهرماه ۱۳۹۲ حکم شش سال زندان آقای محمد سیف زاده را که دادگاه بدوی در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۹۱ صادر کرده بود تایید کرد. [۴]
سرانجام، برنامه نظارت از شرایط خانم مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان، نیز نگران است. خانم گلرو پس از این که در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۴ (۳۰ مهر ۱۳۹۲) در اعتراض به یک رشته اسیدپاشی به زنان در اصفهان، در مرکز ایران، در جلوی مجلس ایران شرکت کرد، در تاریخ ۲۶ اکتبر (۴ آبان ۱۳۹۳) در خانه خود در تهران دستگیر شد. خانم گلرو دو ماه در بند ۲الف زندان اوین که در اختیار سپاه پاسداران است در سلول انفرادی به سر برد و سپس به سلولی مشترک در همان بند زندان منتقل شد.

پرونده خانم گلرو در تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۵ (۲۲ دی ۱۳۹۳) به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد. با وجود این، او هنوز اجازه دیدار با وکیل برگزیده خانواده اش را نیافته است.  
برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران می خواهد آقای سیف زاده و خانم گلرو را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند، زیرا حبس آنها خودسرانه است و به ظاهر فقط قصد مجازات برای فعالیت های حقوق بشر آنها را دنبال می کند. به علاوه، برنامه نظارت از دولتمردان ایران می خواهد به تمام اقدامات آزار دهنده ـ از جمله در سطح قضایی ـ علیه آقای سیف زاده، خانم نرگس محمدی، خانم مهدیه گلرو و تمام مدافعان حقوق بشر در ایران پایان دهند.
پی نوشت ها:
[۱] گروه لگام کارزار لغو گام به گام اعدام است که چند تن از فعالان و مدافعان حقوق بشر از جمله خانم نسرین ستوده به راه انداخته اند.
[۲] قصاص مجازات تلافی جویانه در عمل برای جرایم و معادل «چشم در برابر چشم» است.
[۳] همچنین نگاه کنید به پیام رسانه ای برنامه نظارت به تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۱۴ (۱۶ آبان ۱۳۹۳)
[۴] نگاه کنید به پیام رسانه ای برنامه نظارت به تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۶ مهر ۱۳۹۲)
                                                                                  ********
تماس برای اطلاعات بیشتر:
    •    FIDH: Arthur Manet / Audrey Couprie: + 33 1 43 55 25 18
    •    OMCT: Miguel Martín Zumalacárregui: + 41 (0) 22 809 49 24
 
متن انگلیسی: https://www.fidh.org/16829

——————————————-
League for the Defence of Human Rights in Iran (LDDHI) – FIDH member
‎جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر)ـ

‎فیس بوک  http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org یا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLy2KJACyt0kXaOm53OXtEw
 
‎صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
‎صفحه فارسی فدراسیون
 
FIDH’s Iran page: http://www.fidh.org/en/asia/iran/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال