‎تهدید به اخراج دو کارگر «فولاد و چدن دورود» پس از تجمع اعتراضی

یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۱-۲۵-IranSOS- در پی تجمع روزگذشته کارگران فولاد و چدن دورود، صبح امروز کارت دو نفر از کارگران پیمانی این شرکت به نشانه تهدید به اخراج برداشته شده است. منابع خبری ایلنا در این کارخانه گفته‌اند: در پی تجمع روز گذشتهٔ بیش از ۵۰ نفر از کارگران کارخانه فولاد و چدن دورود که در اعتراض به تعویق ۴ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران انجام شد کارت ورود و خروج دو نفر از کارگران حاضر در تجمع توسط کارگزینی ضبط شد.

منابع کارگری همچنین از بازداشت چند ساعته سه کارگر به دلیل شرکت در تجمع خبر دادند. به این کارگران اخطار داده شده در صورت برگزاری تجمعی دیگر با آنان برخورد جدی‌تری صورت خواهد گرفت.
‎یکی از کارگران درباره دلایل این اقدام تهدید آمیز گفت: به دلیل فضایی که در شرکت وجود دارد حق هرگونه اعتراضی از کارگران گرفته شده است. بنابراین با کوچک‌ترین اعتراضی برخورد می‌شود.
‎کارگران فولاد وچدن دورود در چند ماههٔ گذشتهٔ به دلیل تعویق به وجود آمده در پرداخت مطلباتشان شرایط سختی را سپری کرده‌اند. شرایط سخت کار به رغم تولید مطلوب و از طرفی عدم پرداخت حقوق و مزایا در آستانه پایان سال باعث شده تا کارگران فولاد و چدن دورود نسبت به ادامه روند موجود اظهار نگرانی کنند.
‎کارگران می‌گویند «ماه‌ها تحمل کردیم تا اوضاع بهتر شود اما هرچه می‌گذرد امیدی به بهبود شرایط نداریم. اردیبهشت ماه بود که کارفرما از ما قول گرفت اگر ۶ ماه شرایط را تحمل کنیم اوضاع بهتر می‌شود. ما هم نه تنها ۶ ماه بلکه نزدیک به ۹ ماه شرایط سخت را تحمل کردیم و تولید را به حداکثر رساندیم، اما علی رغم تولید مطلوب نتوانستیم فروش خوبی داشته باشیم.»
‎بدهی‌های کلان این شرکت صنعتی بابت خرید قراضه به شرکت‌های سیمانی و رکود در بازار فروش محصولات و در عین حال تجهیز و راه اندازی پروژه‌های جدید در کارخانه باعث شده شرکت دچار کمبود نقدینگی شود و در پی آن کارگران نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند.
‎یکی از کارگران معترض ضمن اشاره به این که پرداخت مطالبات کارگران باید جز اصلیترین الویت‌های مسولین شرکت باشد گفت: در طول ماه‌های گذشته بار‌ها به ما وعده داده شده اما این وعده‌ها محقق نشده‌است. به جای اینکه مطالبات کارگران را پرداخت کنند، سرمایه کارخانه را صرف خرید مواد اولیه می‌کنند تا تولید بیشتر شود و چرخ پروژه تجهیز کارخانه بچرخد در حالیکه الویت اول پرداخت مطالبات معوقه کارگران است.
‎به گفتهٔ کارگران، وعده‌های داده شده در خصوص بهبود شرایط حفاظت و ایمنی کارخانه محقق نشده و برنامه توزیع شیر روزانه که قرار بود مجددا برقرار شود هنوز اجرایی نشده است.
‎یکی از کارگران در اینباره به ایلنا گفت: «موادی که درکارخانجات فولاد برای قالب سازی استفاده می‌شود، سرطان زاست و برای ریه و حنجره مضر است و کارگران باید برای دفع مضرات ناشی از استنشاق این مواد، به صورت روزانه شیر مصرف کنند ولی چند وقتی است که شیر مصرفی روزانه کارگران قطع شده است. توزیع شیر روزانه و تجهیز کارگران به لباس کار مناسب حداقل کاری است که باید در شرایط فعلی برای کارگران انجام دهند.»
‎کارخانه فولاد و چدن دورود زیرمجموعهٔ هلدینگ فارس خوزستان است و عمده‌ترین خریدار محصولات شرکت فولاد وچدن دورود، شرکت‌های سیمانی هستند که قطعات سنگ شکن و سیمانی مورد استفادهٔ خود را از این طریق تامین می‌کنند

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال