‎۳۸ درصد از خانوارهای مردسرپرست دچار فقرند

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳-۲۰۱۵-۰۱-۲۶-IranSOS- دکتر “حسین راغفر”، پژوهشگر و استاد دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه « مشکلاتی که از آنها سخن می‌گوییم مربوط به زنان و مردان است اما تاکید بر زنان به این دلیل است که مطالعات بر آسیب‌پذیری بیشتر این جنس تاکید دارد» افزود: امروز با آسیب‌های زیاد از جمله نابرابری، فقر، بیکاری، گرسنگی، سرخوردگی، کودکان کار، تن‌فروشی کلی و جزئی، همسرآزاری، دختران فراری، مشاغل غیر رسمی، ایدز، فرسایش نیروی انسانی و همچنین رشد جرم و جنایت مواجه هستیم که همگی جامعه را تهدید می‌کنند.

به گزارش (ایسنا)، دکتر حسین راغفر که در همایش «زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر برنامه ششم توسعه» سخن می‌گفت، با اشاره به برخی آمارها گفت که بر اساس آخرین آمارهای موجود ۳۸ درصد از خانوارهای مردسرپرست دچار فقرند در حالی‌ که در مقابل، در خانوارهای زن سرپرست این رقم نزدیک به ۴۹ درصد است.

‎وی همچنین با بیان اینکه ” بر اساس مطالعه‌ فقر در یک دوره ۳۰ ساله از سال ۶۲ تا ۹۲، همواره شاهد افزایش فقر در زنان بوده‌ایم”، به شاخص سن هم اشاره کرد و گفت: در این پژوهش جامعه به شش گروه سنی تقسیم شده که هرچه افراد جوانتر بوده‌اند فقر در آنها بیشتر بوده است.

‎راغفر در ادامه با بیان اینکه “طی سال‌های ۸۵ تا ۹۰ آسیب‌پذیری مردان نسبت به فقر و دارایی افزایش یافته است”، افزود: البته زن‌ها در شاخص‌های فقر، دارایی، دسترسی به مسکن و حداقل زندگی از مردان آسیب پذیرترند. همچنین شاهدیم سواد و آموزش با آسیب‌پذیری رابطه مستقیم داشته و هرچه سواد پایین‌تر باشد فقر فرد در شرایط بدتری قرار می‌گیرد.

‎این جامعه‌شناس همچنین گفت که «خانوارهایی که سرپرست بیکار دارند و یا خانوارهایی که درآمد دارند اما کار ندارند، فقرشان روند صعودی داشته است.”

‎این استاد دانشگاه در بخش دیگر سخنانش به قوانین موجود از جمله قانون اساسی اشاره کرد و با بیان اینکه “این قانون رابطه‌ای دو جانبه را تصویر می‌کند و دولت متعهد است آن را برای مردم اجرا کند” افزود: این طور نیست که یک طرف زیر قانون بزند و خواهان تبعیت مردم باشد.

‎وی در همین زمینه با اشاره به اینکه نقش زن در قانون اساسی ایران نقش مهمی است، ابراز عقیده کرد که با وجود گذشت ۳۷ سال از انقلاب، به تعهدات قانون اساسی در این رابطه عمل نشده و متاسفانه بعد از این همه سال جامعه از آرمان‌های انقلاب فاصله دارد.

‎این استاد دانشگاه همچنین پیشنهاداتی را بر اساس مواد و فصول قانون اساسی ارائه و اظهار کرد: آموزش و پرورش رایگان زنان در برنامه ششم توسعه و همچنین مهارت‌آموزی آنان باید لحاظ شود، زیرا این از تعهدات قانون اساسی است.

‎وی تاکید کرد که “طرح امنیت غذایی برای مادر و کودک باید اجرا شود” و افزود: در آمریکا این طرح اجرا شده و کودک پس از تولد تا شش سال تحت پوشش امنیت غذایی است. ایجاد دادگاه صالح برای زنانی که مورد همسرآزاری قرار می‌گیرند و همچنین گرفتن وکیل رایگان برای زنان کم‌درآمد نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

‎وی همچنین گفت که “زنانی که به دلیل بیماری، تصادف، زندانی شدن، همسرآزاری و … از چرخه نان‌آوری خارج می‌شوند، باید مورد حمایت قرار گیرند و مسئله آموزش و تغذیه آنان پیگیری شود.”

‎این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه سالانه تعدادی از فرزندان که پدر خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند به دلیل نداشتن تمکن مالی به جرم و جنایت کشیده می‌شوند، گفت که ” مشکلات در ایران ساختاری است و تا زمانی که این باور شکل گیرد که ثروت زیادی داریم و می‌توانیم به مردم متکی باشیم نمی‌توانیم کاری کنیم. “

‎این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنرانی خود با بیان اینکه “جامعه ایران جامعه ثروتمندی است و نیاز نیست نافش را به نفت ببندند”، با اظهار تاسف از مناسباتی که همه چیز را به درآمد نفت پیوند می‌زند، گفت: متاسفانه دولتمردان ما با مذاکرات ۱+۵ به دنبال درآمدهای نفتی هستند؛ در صورتی که ایران ثروتمند است و می‌تواند از راه‌های دیگر کسب درآمد کند.

‎وی در همین زمینه از فرهنگ کار در بین مدیران نیز انتقاد کرد و آنچه را که “چسبندگی دولتی‌ها به میزهایشان” خواند، یکی از دلایل کار نکردن‌ها دانست.

‎وی با بیان اینکه علائم فقر در جامعه رو به فزونی است، گفت: در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که این رقم در واقع حقوق مردمی است که شب‌ها در خیابان‌ها می‌خوابند.

‎راغفر با اشاره به اینکه دولت لایحه‌ای برای کسب عواید و سرمایه به مجلس فرستاده و مجلس آنرا رد کرده است، گفت: مجلس این لایحه را رد کرد که هدف اصلی آن حمایت از بساز و بفروش‌هایی است که همیشه صد درصد سود می‌کنند و شاهد آن هستیم که ۵۰ درصد اقتصاد کشور مالیات نمی‌دهند.

‎این استاد دانشگاه همچنین عنوان کرد: دچار شبکه پیچیده فساد در کشور هستیم.

‎راغفر ضمن بیان اینکه ترانزیت بیش از درآمدهای نفتی می‌تواند درآمدزا باشد، گفت: ظرفیت اقتصاد ایران به لحاظ منابع انسانی و منابع طبیعی غنی است.
‎وی افزود: اگر مهاجرت و فرار مغزها در کشورها صورت می‌گیرد، به علت نبود شغل و درآمد است.
‎حاکمیت شبکه‌های سایبری بر مردم
‎راغفر همچنین با هشدار نسبت به نفوذ فضای مجازی در جامعه، عنوان کرد: شاهد آن هستیم که به خاطر فوت یک جوان خواننده، از طریق سیستم وایبر میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها می‌آیند و این نشان دهنده حاکمیت شبکه‌های سایبری بر مردم بوده در حالی که شبکه‌های رسمی چنین قدرتی ندارند.

‎وی ادامه داد: در حال حاضر جامعه دچار تشتت شده و نسبت به نیازهای جامعه از جمله اشتغال و رفع نابرابری‌ها غافل هستیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال