پشتیبانی از جعفر پناهی و فیلم تاکسی

شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۴-۱۱-IranSOS- فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر٬ پیام رسانه ای: پاریس، ۱۰ آوریل ۲۰۱۵ (۲۱ فروردین ۱۳۹۴) فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر مفتخر است که پشتیبانی خود را از نمایش اول آخرین فیلم سینماگر ایرانی جعفر پناهی، تاکسی (Taxi Téhéran) در روز ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) در سینما ام ک ۲ کی دِ سَن (MK2 Quai de Seine) در همکاری با مِمنتو فیلمز اعلام کند.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «دولت ایران به تلاش برای به سکوت کشاندن صداهای مستقل و مسالمت جوی حامی حقوق بشر و عدالت ادامه می دهد. فدراسیون به پشتیبانی از آزادی بیان در ایران و حق افرادی مانند جعفر پناهی برای فعالیت در زمینه کاری خود و بهره مندی از اساسی ترین آزادی هایشان ادامه خواهد داد.»
جعفر پناهی در روز ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ به اتهام ساختن فیلمی انتقادی در باره ایران و برنامه ریزی برای نمایش آن در خارج از ایران دستگیر و در خرداد ۱۳۸۹ با وثیقه آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در آذر ۱۳۸۹ او را به چندین اتهام همچون «گردهمایی، تبانی و تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم کرد. به علاوه، او به مدت ۲۰ سال از تمام فعالیت های حرفه ای، عمومی و اجتماعی، از جمله فیلم سازی، نوشتن فیلم نامه، سفر به خارج و مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی محروم شد. با وجود این، پناهی به طور پنهانی به ساختن فیلم و ابراز مخالفت با اختناق دولت ایران ادامه داده است (۱). او به همراه مدافعان حقوق بشر سرشناس دیگر عضو بنیانگذار کارزار «لغو گام به گام اعدام (لگام)» است. پناهی و وکیل حقوق بشری نسرین ستوده در سال ۲۰۱۲ به طور مشترک جایزه ساخاروفِ پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه را دریافت کردند. (۲)
ایران در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در شاخص آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار داشته است و دولت به سرکوب خشن آزادی بیان تقریبا در تمام زمینه ها ادامه می دهد. در واقع تمام وبگاه های مستقل خبری در ایران مسدود شده اند و بسیاری از افراد ـ به ویژه مدافعان حقوق بشر و مخالفان سیاسی ـ به خاطر ابراز مسالمت آمیز نظریاتشان با آزار، تهدید و زندان روبرو هستند. تنها در ۱۲ ماه گذشته، بیش از ۵۰ شهروندـ وبنگار – بعضی فقط به خاطر تبادل پیام های طنزآمیز خصوصی از طریق تلفن های همراه – دستگیر شده اند و شماری از آنها در دادگاه های انقلاب اسلامی محاکمه و از یک تا ۸ سال زندان محکوم شده اند. دلایلی که دولت برای این سانسور اعلام می کند اتهام هایی در باره جرایم مبهم همچون «تبلیغ علیه نظام»، «نشر مطالب غیراخلاقی»، «ااقدام علیه امنیت ملی» و «اهانت به مقدسات دینی» است. بنا به اطلاعات موجود، دست کم دو تن در حال حاضر به اتهام «سب نبی» به اعدام محکوم هستند و یک تن نیز در سال ۱۳۹۳ به اتهام «بدعت» اعدام شد.
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر به شدت نقض ادامه دار آزادی بیان و اندیشه مردم را محکوم می کند و از جعفر پناهی به خاطر فعالیت مهم او در کمک به پخش نظریات و دیدگاه های جمع پرشماری از ایرانیان زیر خفقان حاکم دولت ایران تقدیر می کند.
پی نوشت:
(۱) پس از محکومیت در سال ۱۳۸۹، جعفر پناهی سه فیلم ساخته است. فیلم اول با عنوان «این فیلم نیست» مستندی در باره یک روز زندگی خود پناهی است که در سال ۲۰۱۱ در کن، نیویورک و ورشو به نمایش در آمد. او فیلم دوم را با عنوان «پرده» به طور مشترک با کامبوزیا پرتوی در سال ۲۰۱۲ در ویلایی در شمال ایران ساخت که در جشنواره بین المللی برلین (برلیناله) ۲۰۱۳ برنده جایزه خرس نقره ای برای بهترین فیلم نامه شد. پرتوی و بازیگر نقش اول زن فیلم در برلیناله ۲۰۱۳ حضور یافتند  و در بازگشت به ایران گذرنامه هایشان در فرودگاه ضبط شد. فیلم سوم و آخرین فیلم پناهی به نام «تاکسی» را خود او در داخل یک تاکسی در تهران فیلم برداری کرده و گفتگوهایی با مسافران را نشان می دهد که نظریاتشان را در باره جامعه، سیاست، حقوق بشر و زندگی در ایران ابراز می کنند. این فیلم در برلیناله ۲۰۱۵ برنده خرس طلایی شده است.
‏(۲) https://www.fidh.org/article12340
——————/
متن انگلیسی: https://www.fidh.org/article17426

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال