‎ملاقات نوروزی موسوی و رهنورد با اعضای خانواده

دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۴-۱۳-IranSOS- میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که بیش از پنج سال در حصر خانگی به سر برده اند، به مناسبت عید نوروز با خانواده خود ملاقات کردند. به گزارش هرانا به نقل از کلمه، سال نو در حالی برای محصوران خانه اختر آغاز شد که آنها و شیخ محصور جماران پنجاهمین ماه حصر غیرقانونی خود را سپری می کنند. اما با وجود انتظار افکار عمومی برای عمل دولتمردان به وعده رفع حصر، هیچ تغییری در وضعیت رهنورد، موسوی و کروبی ایجاد نشده و دیدارهای نوروزی آنها با خانواده نیز همچنان در فضایی امنیتی و محدود و تحت کنترل صورت گرفته است.

با آنکه سال نو برای ایرانیان با امیدهای تازه برای تحقق وعده دولت در حوزه سیاست خارجی آغاز شد، مهمترین وعده های دولت در حوزه سیاست داخلی همچنان بر روی زمین مانده است و دولتمردان اقدام موثری برای رفع حصر، آزادی زندانیان سیاسی و از بین بردن فضای امنیتی پس از سال ۸۸ صورت نداده اند.
‎وقتی در پایان تعطیلات ابتدای سال ۱۳۹۴ توافق ابتدایی در موضوع هسته ای اعلام شد، از جمله دغدغه هایی که در رسانه های مختلف و شبکه های اجتماعی از سوی نخبگان و عموم مردم مطرح شد، ضرورت پیگیری وعده رفع حصر پس از فراغت نسبی دولت از مشکلات خارجی باقی مانده از دوره قبل است. به طوری که حتی در استقبال مردمی از وزیر امور خارجه در فرودگاه نیز مطالبه رفع حصر مطرح شد. از نگاه مردم؛ حصر غیرقانونی، زندانیان سیاسی و فضای امنیتی که همانند بحران هسته ای از دولت پیشین به ارث رسیده اند، تدبیر دولتمردان را می طلبند که متاسفانه تاکنون در اولویت پیگیری منتخبان مردم نبوده است.
‎محصوران اما، حتی از درون زندان خانگی، آرزومند موفقیت دولت در پیگیری خواسته های مردم، حقوق هسته ای کشور و رفع تحریم ها بودند. آنها که هرچه بیشتر می گذرد، پیش بینی های خود درباره تبعات سیاست های حاکمیت یکدست را بیشتر محقق شده می بینند، برخلاف متهمان وضعیت ناگوار کنونی که در آزادی کامل اند، هنوز در حصر نامشروع و خلاف قانون به سر می برند.
‎میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در اولین روز از پنجمین نوروز در حصر، یک ساعت و نیم اجازه یافتند با فرزندان خود ملاقات کنند، با اشاره به تجربیات قبلی و صحبت از نظرات خود درباره مساله هسته ای، ابراز امیدواری کردند که مجموعه روندها در نهایت موجب خیر، امنیت، سربلندی و عزت بیشتر کشورمان و آرامش و رفاه مردم باشد.
‎موسوی و رهنورد که حال عمومی و روحیه آنها خوب بود، در این ملاقات به دختران خود گفتند در اولین روز سال که روز شنبه است، خود را میهمان حضرت پیامبر(ص) می دانند. آنها همچنین ضمن تشکر از محبت های دوستان و یاران و مردم، پیگیر احوال و مسائل زندانیان سیاسی و خانواده هایشان بودند. خواهران و برادر میرحسین موسوی نیز در این دیدار حضور داشتند.
‎دکتر رهنورد در این دیدار با اشاره به ایام متعلق به فاطمه زهرا (س) و روز زن، آرزو کرد تا با رفع تبعیض از زنان، آنها قادر به انتخاب مظاهر حیات فردی و اجتماعی خود باشند. رفع سهمیه های جنسیتی از دختران در دانشگاهها، از جمله نقاط درخشان کارنامه پربار تلاش های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زهرا رهنورد است که موجب درخشش دختران در دانشگاهها و افزایش چشمگیر حضور زنان در فضاهای علمی شد.
‎مهندس موسوی و همسرش همچنین درباره چگونگی گذران وقت خود در زندان اختر نیز گفتند که طبق روال پیشین، بخشی از وقت خود را به نقاشی اختصاص داده اند. زهرا رهنورد در این مدت مشغول کار بر روی یک سبک خاص ابتکاری، شامل تلفیق مینیاتورهای ایرانی با برگ و گل و نمادهایی از طبیعت است.
‎شرایط حصر کروبی و موسوی و رهنورد در این مدت هیچ تغییری نکرده است. آنها در سال نو نیز همچنان از بسیاری از حقوق شهروندی زندانیان سیاسی محروم اند، همچنان در وضعیت ایزوله و امنیتی به سر می برند و در طول هفته از دسترسی به تلفن و تماس با خانواده خود منع می شوند. به طوری که در فاصله بین ملاقات ها، هیچ امکانی برای کسب خبر از احوال آنان وجود ندارد. آن هم در حالی که در مواردی چند، خانواده بعد از مدتی تاخیر ناشی از این شرایط امنیتی و نیز خویشتن داری محصوران، از رخ دادن حادثه برای ایشان یا وجود بیماری و مشکلات دیگر مطلع شده اند.
‎پرونده پزشکی مهندس موسوی نیز به طور کامل از دست پزشک مورد اعتماد خانواده آنها که تا پیش از این در جریان کامل پرونده قرار داشت، خارج شده و پیگیری سلامتی و وضعیت درمانی او و رهنورد در تعلیقی نگران کننده قرار دارد. در زمینه مشکلات گوارشی میرحسین، پزشکان به طور جدی توصیه کرده اند هر دو ماه یک بار چکاپ داشته باشد، و بیماری و مشکلات قلبی او نیز همچنان باقی و موجب نگرانی خانواده است. نتایج آزمایش های زهرا رهنورد نیز لازم است در اختیار او و پزشک معالج قرار گیرد که هنوز این مهم صورت نگرفته است و این برخوردها موجب نگرانی شدید خانواده محصوران شده است.
‎در چنین شرایطی، دومین سال عمر دولت روحانی در حالی رو به پایان است که نه تنها وعده رفع حصر محقق نشده، بلکه حتی یک نفر از مسئولان دولتی نیز به زندان اختر مراجعه نکرده است تا شرایط محل حصر آنها و اشکالات قانونی و انسانی را از نزدیک ببیند.
‎موسوی و رهنورد نیز از ماهها قبل، جز برای درمان و آن هم با حضور پرتعداد ماموران، از زندان خانگی خارج نشده اند؛ البته غیر از چند دفعه ای که رهنورد برای مدت کوتاهی به بالین مادر بیمارش برده شد. مهدی کروبی نیز وضعیت مشابهی دارد؛ به طوری که حسین کروبی هم که در ایام نوروز بعد از چهار ماه ممنوعیت، اجازه یافت با پدرش ملاقات کند، در مصاحبه ای از اینکه حسن روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی به وضعیت محصورین بی توجه است، گلایه کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال