‎کودکانی که هر لحظه ممکن است شکار شوند

چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴-۲۰۱۵-۰۵-۲۰-IranSOS- یک جامعه‌شناس معتقد است: کودکان کار هر لحظه در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و ممکن است توسط افراد سودجو برای فروش مواد مخدر و اهداف شوم شکار شوند. بهرام نوابی‌فر در گفت و گو با (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه افراد بر اساس قوانین بین‌المللی تنها در سن ۱۵ تا ۶۵ سال باید کار کنند، گفت: به کودکانی که زیر سن ۱۵ سال کار می‌کنند کودک کار گفته می‌شود.

وی ادامه داد: این کودکان عموما بی‌سرپرست و یا بدسرپرست هستند و گاهی به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به کار می‌شوند.

‎این استاد دانشگاه با بیان اینکه کودکان بی‌سرپرست معمولاً توسط برخی افراد به کار گرفته می‌شوند و در نهایت درآمدشان هم به همان فرد می‌رسد، تصریح کرد: این کودکان به واقع به استثمار گرفته می‌شوند.
‎نوابی‌فر بازماندن از تحصیل را از مهمترین پیامدهای کار کودکان دانست و خاطرنشان کرد: برخی از این کودکان در فصل‌هایی که از درس فارغ می‌شوند، مانند فصل تابستان مشغول به کار می‌شوند.
‎وی اظهار کرد: در حالی که سایر کودکان و نوجوانان در این سن به تفریح و شادی می‌پردازند، کودکان کار با مشقت کار می‌کنند و از شادی و تفریح محرومند.
‎این جامعه‌شناس قرار گرفتن در معرض آسیب‌های اجتماعی را نیز از دیگر پیامدهای کار کودکان برشمرد و عنوان کرد: به ندرت تعدادی از کودکان کار به تحصیلات خود ادامه می‌دهند و جذب بازار کار می‌شوند.
‎نوابی‌فر با بیان اینکه اکثر این کودکان توسط افراد سودجو برای فروش مواد مخدر و یا سایر بزه‌های اجتماعی شکار می‌شوند، یادآور شد: این کودکان چون از آموزش مهارت‌های زندگی در خانواده محروم بوده‌اند بیشتر در معرض آسیب قرار دارند و به علاوه معمولا با افرادی آسیب دیده مانند خودشان در ارتباط هستند.
‎این استاد دانشگاه شغل عمده کودکان کار را دست‌فروشی یا کار در مغازه‌ها عنوان کرد و گفت: این کودکان باید با همکاری بخش‌های مختلف و در شرایطی امن و مناسب ساماندهی شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال