‎ورود فاضلاب به رود “دز” در خوزستان!

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ – رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی دزفول گفت: سلامتی رود دز، سلامتی کارون و خوزستان را در پی خواهد داشت. روح‌الله بهشتی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: شهر دزفول از جمله شهرهای گردشگری محسوب می‌شود که آثار تاریخی، باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی فراوانی دارد و رود زلال دز در حدود ۶ کیلومتر از میان این شهر عبور می‌کند. در دو طرف رودخانه دز، پارک‌ها و مکان‌های تفریحی بسیاری برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

بهشتی‌فر درباره مشکلاتی که برای رود دز ایجاد شده است، تصریح کرد: متاسفانه فاضلاب روستای چمگلک و پادگان تیپ دو زرهی در این رود بسیار زلال می‌ریزد. همچنین مشکل دیگر این رود این است که گردشگرانی که از شهرهای مختلف استان به اینجا می‌آیند زباله‌ها و ته مانده غذایشان را داخل رودخانه می‌ریزند که این زباله‌ها در کف رودخانه ته‌نشین می‌شوند و باعث رشد جلبک و گیاهان کف رودخانه می‌شوند که این مشکل علاوه بر این که امکان شنا کردن را از گردشگران می‌گیرد بلکه چشم‌انداز زیبای آن را نیز به خطر می‌اندازد.

‎وی توضیح داد: همچنین زباله‌هایی که در مناطق کوپیته و تال خانی ریخته می‌شوند به سمت سد تنظیمی می‌آیند و پشت سد جمع می‌شوند.

‎او خاطرنشان کرد: مسؤولیت سد تنظیمی با اداره آب منطقه شمال خوزستان است و آنها باید با هماهنگی شهرداری یا محیط زیست زباله‌های پشت سد را جمع‌آوری کنند چرا‌که وقتی این زباله‌ها پشت سد می‌مانند اولا فضای بسیار زشت و نامطبوعی را ایجاد می‌کند ثانیا هنگامی که سد را باز می‌کنند این زباله‌ها وارد رودخانه می‌شوند و در سرتاسر رودخانه پخش می‌شوند که جمع‌آوری آنها غیرممکن می‌شود. به این دلیل، از اداره آب منطقه شمال و اداره محیط زیست می‌خواهیم که برای این معضل، برنامه‌ریزی و این موضوع را حل کنند.

‎این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: رودخانه دز یکی از زیباترین رودخانه‌های کشور است و زلالی آن نیز به خاطر وجود شن و ماسه‌ای است که در کف رودخانه وجود دارد.

‎بهشتی‌فر بیان کرد: هفته گذشته نیز یک ماشین حمل بچه ماهی قرار بود بچه ماهی‌ها را پشت سد دز بریزد اما ماهی‌ها مرده بودند و مسؤول حمل آنها نیز بی‌توجه به این مساله همه ماهی‌های مرده را در آب می‌ریزد، در حالی که وجود ماهی‌های مرده در آب باعث بروز مشکل و بیماری برای شناگران رودخانه می‌شود.

‎وی ادامه داد: پیشنهاد من به مسؤولان دزفول این است که آن‌ها با کمک شهرداری، اداره محیط زیست، اداره آب منطقه شمال و شمال غرب، فرمانداری، انجمن‌های میراث فرهنگی و محیط زیست سازمانی را به نام سازمان حفاظت از رودخانه دز تاسیس کنند و به مشکلات این رود از ابتدای دریاچه سد دز تا قسمتی به نام بند قیر که به رودخانه کارون می‌پیوندد، بپردازند و مشکلات رودخانه را حل کنند و موضوعاتی همچون کت‌ها، قایق‌ها و ساحل رودخانه را سامان‌دهی کنند.

‎بهشتی‌فر خاطرنشان کرد: زنده بودن رود کارون از زلالی دز است زیرا وقتی آب زلال و بدون نمک دز وارد رود کارون می‌شود ضریب شوری آب را کاهش می‌دهد. پس اگر آب دز دچار مشکل شود و سلامت خودش را از دست بدهد کارون هم از بین خواهد رفت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright © ۱۴۰۳ استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع آزاد است. All rights reserved.



ارسال